INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

tab 1Míra inflace v zemích eurozóny, potažmo i dalších evropských zemích, včetně ČR, je na nejvyšších hodnotách od 70. let minulého století. Podle analýzy pojišťovny Allianz Trade se na růstu cen budou téměř ze dvou třetin podílet rostoucí ceny energií a potravin. Podle aktuální analýzy přitom ještě cenové tlaky nedosáhly vrcholu, ten pojišťovna očekává během druhého čtvrtletí.

Celková inflace v zemích eurozóny dosáhla v dubnu meziroční hodnoty 7,5 %, podle analytiků Allianz Trade lze za prudkým nárůstem cen hledat kombinaci několika faktorů – silné ekonomiky a jejího opětovného otevření po pandemii, ale i problémy v pružnosti dodavatelských řetězců, kdy stále křehký globální systém výroby a distribuce nezvládal držet krok s poptávkou po pandemii. Ruská agrese na Ukrajině pak tlak na růst cen ještě dále zvýšila – především v segmentu komodit, nejvíce pak energií.

„S tím, jak se konflikt na Ukrajině prodlužuje a v Číně se objevují nová ohniska nákazy covid-19 jsou důsledky rostoucích životních nákladů dalekosáhlé a vyvolávají závažné otázky o vhodnosti běžně používaných inflačních modelů a z nich odvozených politických rozhodnutí,“ upozornila ředitelka Allianz Trade pro ČR Iva Palusková.

Přestože se analýza pojišťovny věnovala eurozóně, inflační dynamika je podobná i v těch zemích Evropské unie, které zatím společnou měnu nepoužívají, včetně ČR. Podle dat Českého statistického úřadu inflace v dubnu meziročně vzrostla o 14,2 %, ve srovnání s předchozím měsícem ceny stouply o 1,8 %.

Podle Paluskové se navíc dá očekávat, že inflační vrchol je stále teprve před námi. „Na základě našich základních prognóz vývoje bez embarga EU na dovoz ruské ropy a plynu očekáváme, že celková inflace dosáhne vrcholu ve druhém čtvrtletí roku 2022; tento výsledek by platil i v případě, že by ceny energií zůstaly na současné zvýšené úrovni až do konce příštího roku. V případě nepříznivého scénáře v podobě embarga EU na ruský vývoz energií, které by dále zvýšilo ceny, by se vrchol celkové inflace posunul až na konec roku,“ přiblížila předpověď Allianz Trade Palusková. Analytici společnosti Allianz Trade očekávají, že se inflace v eurozóně v letošním roce stabilizuje na úrovni 6,5 % a v příštím roce na 2,5 %.
Jádrová inflace by nicméně měla zůstat neobvykle vysoká – v průměru 2,5 % (meziročně), což je více než dvojnásobek v desetiletí před pandemií covid-19. Jádrová inflace se na růstu spotřebitelských cen v letech 2001–2021 podílela 55 %. Odborníci Allianz Trade však odhadují, že v roce 2022 bude pouze 35 % celkové inflace připadat na jádrovou inflaci a zbytek na rostoucí ceny potravin (17 %) a energií (48 %).

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3