INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

tab 1Míra inflace v zemích eurozóny, potažmo i dalších evropských zemích, včetně ČR, je na nejvyšších hodnotách od 70. let minulého století. Podle analýzy pojišťovny Allianz Trade se na růstu cen budou téměř ze dvou třetin podílet rostoucí ceny energií a potravin. Podle aktuální analýzy přitom ještě cenové tlaky nedosáhly vrcholu, ten pojišťovna očekává během druhého čtvrtletí.

Celková inflace v zemích eurozóny dosáhla v dubnu meziroční hodnoty 7,5 %, podle analytiků Allianz Trade lze za prudkým nárůstem cen hledat kombinaci několika faktorů – silné ekonomiky a jejího opětovného otevření po pandemii, ale i problémy v pružnosti dodavatelských řetězců, kdy stále křehký globální systém výroby a distribuce nezvládal držet krok s poptávkou po pandemii. Ruská agrese na Ukrajině pak tlak na růst cen ještě dále zvýšila – především v segmentu komodit, nejvíce pak energií.

„S tím, jak se konflikt na Ukrajině prodlužuje a v Číně se objevují nová ohniska nákazy covid-19 jsou důsledky rostoucích životních nákladů dalekosáhlé a vyvolávají závažné otázky o vhodnosti běžně používaných inflačních modelů a z nich odvozených politických rozhodnutí,“ upozornila ředitelka Allianz Trade pro ČR Iva Palusková.

Přestože se analýza pojišťovny věnovala eurozóně, inflační dynamika je podobná i v těch zemích Evropské unie, které zatím společnou měnu nepoužívají, včetně ČR. Podle dat Českého statistického úřadu inflace v dubnu meziročně vzrostla o 14,2 %, ve srovnání s předchozím měsícem ceny stouply o 1,8 %.

Podle Paluskové se navíc dá očekávat, že inflační vrchol je stále teprve před námi. „Na základě našich základních prognóz vývoje bez embarga EU na dovoz ruské ropy a plynu očekáváme, že celková inflace dosáhne vrcholu ve druhém čtvrtletí roku 2022; tento výsledek by platil i v případě, že by ceny energií zůstaly na současné zvýšené úrovni až do konce příštího roku. V případě nepříznivého scénáře v podobě embarga EU na ruský vývoz energií, které by dále zvýšilo ceny, by se vrchol celkové inflace posunul až na konec roku,“ přiblížila předpověď Allianz Trade Palusková. Analytici společnosti Allianz Trade očekávají, že se inflace v eurozóně v letošním roce stabilizuje na úrovni 6,5 % a v příštím roce na 2,5 %.
Jádrová inflace by nicméně měla zůstat neobvykle vysoká – v průměru 2,5 % (meziročně), což je více než dvojnásobek v desetiletí před pandemií covid-19. Jádrová inflace se na růstu spotřebitelských cen v letech 2001–2021 podílela 55 %. Odborníci Allianz Trade však odhadují, že v roce 2022 bude pouze 35 % celkové inflace připadat na jádrovou inflaci a zbytek na rostoucí ceny potravin (17 %) a energií (48 %).

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3