INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2022 10 07 1V prvním pololetí letošního roku byla v Česku zahájena výstavba celkem 22 713 bytů. Jde o téměř 10% nárůst oproti hodnotě 20 718 ze stejného období loňského roku. Kromě toho se mírně zvýšil také počet dokončených bytů.

V první polovině letoška jich přibylo celkem 17 403, tedy o 2,6 % více než loni, kdy jejich množství dosáhlo v prvním pololetí 16 965. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu.1 Z analýzy společnosti Investown je dále zřejmé, že většina letos dokončené výstavby se týká rodinných domů. Na celkovém počtu se podílejí zhruba 63 %.

Letošní zahájená výstavba v prvním pololetí je nejvyšší od roku 1998. Od té doby bylo stavebnictví v tomto směru nejaktivnější v první polovině roku 2008, kdy bylo zahájeno celkem 21 931 bytů. Letošní hodnota je o 3,5 % vyšší. „I přestože došlo k výraznému nárůstu cen stavebních materiálů, ve stavebnictví sledujeme vysokou aktivitu, v podobě rostoucí výstavby. Předpokládáme, že rok 2022 se udrží v rekordních číslech,” komentuje Alan Pock, spoluzakladatel a CEO společnosti Investown, a dodává: “Za signifikantním, bezmála 10% meziročním nárůstem u zahájených staveb stojí aktuální stavební boom v Česku. Nacházíme se v situaci, kdy se tu za poslední roky nahromadilo velké množství projektů, které právě přecházejí do stadia realizace. V horizontu několika let to pravděpodobně přinese mírné zmírnění akutní bytové krize, která Česko trápí,“ říká Alan Pock.

Ve stavebnictví panuje nejistota

Odborníci ze společnosti Investown nicméně poukazují na to, že navzdory letošnímu výraznému nárůstu počtu zahájených bytů se české stavebnictví stále potýká s četnými nepříjemnostmi. „Sektoru stavebnictví se rozhodně nevyhýbají problémy, které v současné době trápí většinu odvětví ekonomiky. Velmi rychle se zvyšují vstupní náklady, a to kvůli rostoucím cenám jak energií, tak stavebních materiálů,“ vysvětluje Juraj Sutoris, obchodní ředitel společnosti Investown. Další složitější okolností je ve srovnání s nedávnou minulostí také financování projektů. „Rekordní úroková sazba, která v současné chvíli dosahuje 7 %, má za následek extrémně drahé úvěry, kvůli nimž je financování nemovitostí tradiční formou velmi obtížné. Usnadnit to ovšem může skupinové investování, které je dostupné v naší aplikaci. Jedná se o alternativní formu financování nemovitostí, jež má potenciál výrazně urychlit výstavbu rezidenčních i komerčních projektů. A výhodné je samozřejmě také pro samotné investory, kteří díky němu získají výnos začínající na 8,5 % p.a.,“ uzavírá Sutoris.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3