INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

vlekVysoké ceny energií ohrožují cestovní ruch. Obavy z omezení, nebo dokonce ukončení provozu mají lyžařská střediska, aquacentra, lázně a wellness aj. Složitá sociálně-ekonomická situace dopadá na řadu podnikatelů v turizmu. Volají po stabilizaci a jasném řešení energetické krize. Poukazují na fakt, že růst cen elektřiny a plynu, a také inflace mohou přinést i zvýšení cen služeb pro širokou veřejnost. Cestovní ruch přitom spotřebovává méně energie než například průmysl, podpořit ho tedy může být jednou z cest, jak se dostat ze současné situace.

Turizmus zažívá hodně turbulentní dobu. Kvůli pandemii covid-19, válce na Ukrajině, rostoucím nákladům na energie a vysokým cenám obecně nepřichází tolik potřebná stabilizace sektoru, natož návrat k normálu.

„Česká ekonomika je energeticky velmi náročná, a to i ve srovnání s takovými průmyslovými zeměmi, jako je Německo. Podpora tohoto sektoru tedy může být jednou z cest, jak se dostat ven z energetické krize,“ řekl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil a dodal: „I když mnoho tuzemských domácností už jede tzv. na doraz, tedy bez úspor, v minulosti platilo, že Češi za kulturu, rekreaci, restaurace a hotely ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie utráceli nadprůměrně. Jednoduše: chtěli si užít, a zapomenout tak na problémy všedního dne. I to je možná cesta ze současné krize a také je třeba pamatovat na fakt, že během recese, i když obyvatelé České republiky šetří, mají stále rádi ,levný luxus‘, za který jsou ochotní utrácet.“
Z analýzy Institutu turizmu agentury CzechTourism vyplynulo, že podzimní dovolenou v České republice letos plánuje téměř stejný počet Čechů jako loni – 53 %. V minulém roce, kdy ještě platila řada omezení kvůli pandemii covid-19, šlo o 55 %. Nejvíc se během podzimního volna Češi chtějí věnovat pěší turistice (69 %), lehčím procházkám (66 %), kratším cyklistickým výletům (32 %), vodním sportům a návštěvám aquaparků (24 %). „Pro cestovní ruch jsou domácí hosté velmi důležití, aktuálně jsou jeho hnacím motorem. I proto roste víc než dřív význam různých výhod, které provozovatelé turistických atrakcí spolu s veřejnou správou a akademickým sektorem nabízejí. Ať už jde o slevové a zážitkové karty, turistické balíčky, vouchery apod., jejichž přehled přinášíme na zřejmě největším turistickém portále v Evropě Kudy z nudy,“ informoval ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a doplnil: „Bohužel však platí, že se podnikatelé v cestovním ruchu u nás musí připravit na hodně drsný podzim a zimu kvůli neúnosně vysokým cenám energií. Hrozí, že se třeba zavřou aquaparky, do nich se přitom chce na podzim vydat až 24 % Čechů. Tak snad to ještě stihnou. Většina provozovatelů těchto zařízení má zafixované ceny do konce roku, největší hrozba zavírání se tak dá čekat v roce novém. Podle Asociace bazénů a saun jsou aquacentra jako volnočasová aktivita stejně jako za pandemie covid-19 první na ráně. Obavy z budoucnosti mají i lyžařská střediska, lázně a wellness aj.“
Lyžařská střediska už zahájila předsezónní přípravy. Asociace lanové dopravy upozorňuje, že zatímco u pandemie covid-19 jsou domluveni na preventivních opatřeních s Ministerstvem zdravotnictví, u rostoucích cen energií je jasných informací jen málo. „Mezi provozovateli skiareálů panuje vědomí, že maximální možné zdražení pro tuto sezónu je 10–25 %, a to zejména vzhledem k tomu, že dojde k poklesu koupěschopnosti obyvatelstva v důsledku energetické krize,“ upřesnil prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka. „Pokud nebudou zastropované ceny energií i pro velkoodběratele, hrozí omezení provozu v lyžařských střediscích, což by zásadně negativně poznamenalo zaměstnanost a životaschopnost horských obcí a celých regionů,“ vysvětlil Ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.
Velké obavy ze sociálně-ekonomické situace vyjadřují i provozovatelé lázní a lázeňská místa. Už covid-19 tuto oblast velmi zasáhl. Samotní provozovatelé lázní říkají, že jim teď chybí hosté z Ruska a Německa. Je také vyšší podíl mladších návštěvníků, kteří však do lázní jezdí na kratší dobu. „Během covidu menším lázním významně pomohly státní vouchery programu COVID – Lázně, které spolu s mnoha aktivitami lázní přilákaly mladší klientelu. Ta ale tradiční starší pacienty nahradit zcela nedokáže. Obavy z koronaviru jsou tady stále, a navíc zejména na západě Čech nám chybí klientela ze zahraničí,“ komentoval situaci prezident Svazu léčebných lázní ČR Eduard Bláha. „Jako zdravotníci, jejichž ceny jsou věcně či absolutně zastropovány již od devadesátých let, nechápeme, proč vláda tak dlouho otálela se stejným zastropováním cen a zisků energobaronů. Nynější zastropování, vítáme, byť nejspíš nezabrání řadě zimních uzavírek našich provozů, které jsou energeticky velmi náročné. Způsob, jakým se ceny energií tvoří, je vzhledem k jejich významu pro fungování a zdraví společnosti absurdní. Jejich regulace je nezbytná.“
Podobný názor má i Sdružení lázeňských míst ČR. Jeho předseda Jan Kuchař argumentoval: „Lázeňské samosprávy a provoz jsou spojené nádoby, jedno bez druhého nemůže existovat. Lázně mají nezastupitelnou roli v českém zdravotním systému, pomáhají zejména v oblasti prevence lidského zdraví. Je třeba společně hledat cesty, jak lázeňství vyjít vstříc, a dostat se tak z aktuální energetické krize. Samozřejmě pomůže i to, když do České republiky bude jezdit a utrácet u nás víc zahraničních turistů.“
Lákat turisty do České republiky je úkolem CzechTourismu. Kampaň do zahraničí vychází z dlouhodobého konceptu „tradice“ – Přijeďte zažít tradiční i nové. Poběží do 15. listopadu a bude se věnovat gastru, sklu, pivu, turistickým trasám, lázním, Vánocům a zimě na horách. Uskuteční se ve 14 zemích. Jarní vlna se konala od 12. května do 12. července a při investici zhruba 13,2 miliónu korun do Facebooku a Instagramu a přibližně 8,5 miliónu korun do sítě Teads zasáhla téměř 100 miliónů lidí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bydlení jako dílek rovnice

    Hledáme zázračný recept na produktivitu a loajalitu mladých lidí. Snažíme se jít jejich zvyklostem naproti. Přetváříme pracovní prostředí, benefity i způsoby komunikace. Na základě studií a vědeckých šetření věříme, že se nám tyto investice vrátí. Odpověď je ale stejně nejistá jako perspektiva budoucnosti. Zapomněli jsme si položit základní otázku: proč se chování mladých lidí v pracovním prostředí tolik proměnilo? Mnozí se snaží najít odpověď ve výrazu work-life balance. A částečně to pravda je. Ale přeci jen to není všechno. Spíše jen zlomek toho, co na mladé lidi působí. Co to tedy z předchozích generací dělalo dříče, kteří byli schopní zatnout zuby? Vidina jistoty, vidina vlastního bydlení. Tyhle oblasti spolu souvisejí. Realitní trh je podstatným dílkem rovnice. Předchozí generace intenzivně usilovaly o to domov vybudovat se vším...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

predseda 2024

Úřad průmyslového vlastnictví je jedním z nejvíce digitalizovaných orgánů české státní správy 25. duben 2025

Získat patent na unikátní technologii zpracování listí stromů k výrobě ultra tenkých izolačních desek, díky nimž nebude třeba v objektech topit, nebo na využití kopřivy tak, že se znásobí její blahodárné účinky na poškozené kolenní klouby, to by jistě bylo terno. Ukázalo by se, že myšlenek, které dobře poslouží lidstvu, není nikdy dost, a že jsou, převedeny do praxe, stále vítané.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Speciální příloha

titulka web

Otevřít PDF

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3