INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

startup 594090 1280Nejvíc času trávíme prací, nejdůležitější pro nás ale je rodina. Kovidová pandemie pro téměř třetinu Čechů změnila priority od práce k osobnímu životu a zdraví. A každý druhý člověk míní, že ani do deseti let nástup technologií trh práce nijak zásadně nezmění. Vyplývá to z reprezentativního průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sesbírala agentura Talk Online Panel.

„Zaměstnavatelé mají pořád velký zájem o nábor lidí, přitom volných zájemců o práci je na trhu málo a přesvědčit je ke změně je čím dál těžší. Proto jsme se rozhodli zmapovat aktuální postoje Čechů k práci,“ říká František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.
Nejvíce lidí sice pracuje přesčas jenom jednou nebo dvakrát měsíčně (24 %), ale pětina (21 %) i několikrát týdně. Jenom třináct procent lidí po pracovní době vypne mobil a nečte e-maily, naopak téměř každý druhý (48 %) se domnívá, že „člověk musí být ve střehu“ a jsou na příjmu, i když jim „padla“.

Důležitější než práce je rodina, zdraví a volný čas

Ze všeho nejvíc trávíme čas prací (31,5 hodin týdně), osmnáct hodin věnujeme volnému času s rodinou a 14,4 hodiny pracujeme pro rodinu. „Osmadvacet procent lidí po zkušenostech s kovidovou pandemií nyní považuje za důležitější než práci osobní život a zdraví,“ upozorňuje šéf personálky František Boudný. Rodina je důležitější než práce podle 86 % účastníků průzkumu, 47 % uvádí zdraví včetně sportu, meditace či zdravého stravování a 45 % volný čas, cestování, kulturu, hobby.
Mírně větší vliv na změnu postojů k práci měl kovid než válka proti Ukrajině, zhruba každý druhý respondent ale svoje hodnoty nijak nezměnil.

Práce nás živí - a baví, robotů se nebojíme

Pracujeme především kvůli obživě (85 % respondentů), přesto ale každý druhý člověk od práce také očekává možnost dělat, co ho baví. „Potvrzuje se, že velká část lidí nechodí do práce jenom kvůli výplatě,“ říká šéf Předvýběru.CZ. Osmadvacet procent dotázaných považuje za důležitou možnost rozvíjení svých dovedností a stejně velký je podíl těch, kteří chtějí na pracovišti najít dobrý tým a přátele.
Poslední dobou se hodně mluví o automatizaci a umělé inteligenci, přesto 47 % lidí očekává, že technologie budou zaměstnance nahrazovat jenom pomalu a ani za deset let nepřinesou významnou změnu. Téměř třetina respondentů se ztráty práce nebojí, protože míní, že stroje lidi sice nahradí, ale vzniknou nové profese. Každý pátý respondent se ale bojí o práci. Pět procent lidí očekává, že roboti nahradí lidi, ale díky vyšší produktivitě budou moct žít ze základního příjmu od státu.
Data pro reprezentativní průzkum v únoru sesbírala agentura Talk Online Panel na vzorku 500 respondentů ve věku 18-64 let.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Vztahy nejen v businessu: účel vs. trvalá hodnota

    V poslední době slýchám od lidí z businessu poznámky, že žijeme přesně v takové zemi, jakou si zasloužíme. Když nějaká taková věta či úvaha zazní, ptám se, co přesně je tím myšleno. Pokaždé se dostaneme k tomu samému. Ke kvalitě vztahů mezi lidmi. Začíná být normou, že když vztah poslouží svému účelu, vyšumí. Není to přátelství ani partnerství. Spíše hra na ně. Něco, co vypadá vznešeně. Tváří se, že to má hloubku. Přitom je to prospěchářské a jednostranné. A jakmile je dosaženo cíle, expirační lhůta se nemilosrdně naplňuje. A jak řešení vidí podnikatelé? Naučit se žít takové vztahy, které mají hodnotu – kde jsme ochotni na sebe brát závazky a investovat do vzájemnosti. Kvalitní mezilidské vztahy každému jednotlivci pomohou překročit vlastní stín. A stejně důležité jsou i pro úspěch a rozvoj v podnikání. Kateřina Šimková

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3