INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

zák kopieČeská republika se zařadila v prvním kvartálu tohoto roku k meziročně nejrychleji rostoucím evropským ekonomikám, když dosáhla nadprůměrného růstu HDP 4,5 %, zatímco celá eurozóna rostla o 2,5 procenta.

Nezaměstnanost však pokračuje v dosahování rekordně nízkých úrovní a mzdy rostou nejrychleji za poslední desetiletí, což pozitivně podněcuje spotřebitelskou náladu. Dokazuje to i index spotřebitelské důvěry, který podle údajů společnosti Nielsen dosáhl v prvním kvartálu tohoto roku rekordní úrovně 108, čímž převyšuje celosvětový průměr 106 a je výrazně vyšší než evropský průměr 86.

Jaké bylo první čtvrtletí 2018 z pohledu vývoje v maloobchodě? Podle výsledků maloobchodního auditu společnosti Nielsen výdaje českých spotřebitelů za rychloobrátkové zboží v maloobchodě vzrostly oproti stejnému kvartálu předcházejícího roku o 4,6 %. Tempo růstu ovlivnilo hlavně zvýšení cenové hladiny rychloobrátkového zboží o 3,7 % a díky velikonočním svátkům se na nárůstu mírně podílel i nárůst spotřeby o 0,9 %. V evropském maloobchodním kontextu se Česká republika dostala v prvním čtvrtletí 2018 do popředí v růstu cen. Vyšší růst cen zasáhlo jen Maďarsko (3,8 %). I český nominální růst 4,6 % přesahuje celoevropský průměr (3,7 %) a jen pár zemím se podařilo navýšit tržby více: Polsku o 4,8 % a Maďarsku o 8,3 %. Hlavním tahounem růstu tržeb v těchto dvou zemích je, na rozdíl od České republiky, především růst spotřeby rychloobrátkového zboží.

„V květnu 2018 došlo k nejvýraznějšímu růstu cen právě v oblasti služeb (o 2,8 %) – tedy oboru náročném na lidskou práci. Zde se právě projevuje nedostatek pracovních sil a velký tlak na zvyšování mezd, což se samozřejmě muselo promítnout i do zvýšení konečných cen pro spotřebitele“ uvedla prezidentka SOCR ČR, Marta Nováková. „Zaměstnavatele napříč všemi obory trápí nedostatek pracovních sil, tato situace je s blížící se letní sezonou ještě akutnější, a to z důvodu velkého množství sezonních prací, a na druhou stranu letních dovolených. Bohužel v poslední době dochází i ke značnému poklesu zájmu brigádníků o sezonní práce, a to jak z řad studentů, tak i cizinců“, doplnila Marta Nováková, prezidentka SOCR ČR.

ceny kopieNavzdory příznivým ekonomickým a spotřebitelským ukazatelům má Česká republika vysoký podíl prodejů v promočních akcích. „V roce 2017 dosáhl promoční podíl ve větších prodejních formátech s potravinami a smíšeným zbožím úrovně 55 % v rámci rychloobrátkového zboží (bez tzv. Fresh potravin). Sice máme více peněz v peněženkách a rádi si dopřejeme kvalitní a dražší produkty, stále velmi rádi a často nakupujeme ve slevě, což nám přetrvávající široká akční nabídka umožňuje,“ popisuje Břetislav Chovítek, komerční manažer společnosti Nielsen. Cena stále zůstává důležitým atributem při nákupu. Břetislav Chovítek na základě výsledků studie Nielsen Shopper Trends vysvětluje: „Zážitek z nakupování se v porovnání s předešlým rokem stal ještě důležitějším atributem, který ovlivňuje výběr obchodu, avšak i cena jako faktor rozhodování, kde nakoupím, posílila svou důležitost. To jen potvrzuje, že čeští spotřebitelé se opravdu stále ve velké míře rozhodují o místě nákupu i pod vlivem akčních nabídek, zároveň však stále častěji oceňují příjemné prostředí v průběhu nákupu.“

GLOBÁLNÍ vs. LOKÁLNÍ ZNAČKY – KDO JE VÍŤEZ?

Kromě akčních prodejů se v posledních letech dostává do popředí zájmu výrobců, řetězců a spotřebitelů i otázka lokálních produktů. Zemi původu umístili čeští respondenti ve výzkumu realizovaném Nielsen Admosphere na šesté místo, předchází jim kvalita, čerstvost, cena, promoce a zdravé ingredience. Při možnosti výběru téměř dvě třetiny českých spotřebitelů preferují lokální produkty. Jaký je však reálný dopad na prodeje? Břetislav Chovítek ujasňuje problematiku lokálních a globálních značek na základě maloobchodního auditu, tedy z pokladních dat prodeje českého maloobchodu: „Porovnali jsme podíl lokálních a globálních značek u největších potravinových kategorií v letech 2012 a 2017, abychom sledovali trend v delším časovém úseku vzhledem k faktu, že přibližně před šesti lety začalo sílit téma lokálnosti v médiích i v samotných řetězcích. K překvapení většiny z nás zůstal poměr mezi lokálními a mezinárodními značkami potravin takřka beze změny, dokonce se mírně zvýšil podíl mezinárodních značek o 1 procentní bod.“

V roce 2012 tvořily lokální značky největších potravinových kategorií 61 % tržeb, zatímco minulý rok to bylo 60 %. (pozn. největší balené potravinové kategorie bez tzv. Fresh: ovoce, zelenina, maso, pečivo, …). „Hypotéza o tom, že se v nákupních košících objevuje více lokálních značek, zůstala obecně na úrovni celého koše nepotvrzená. Avšak je nutné dodat, že v rámci produktových skupin jsme zaznamenali výrazné rozdíly. Například u mléčných výrobků jako jsou mléko, jogurty a máslo, kde spotřebitel oceňuje čerstvost a lokálnost, lokální značky výrazně posílily a stále se jim daří růst. Na druhé straně máme kategorie jako rum, káva či čokoláda, kde podíl lokálních značek v průběhu šesti let poklesl, což do velké míry ovlivňuje fakt, že jsou tyto kategorie asociované s jejich krajinou původu, jako například karibský rum nebo belgická čokoláda“, uzavírá Břetislav Chovítek.

O společnosti Nielsen

Nielsen Holdings plc (NYSE: NLSN) je globální výzkumná agentura, která poskytuje celkové pochopení toho, co spotřebitelé na celém světě kupují a sledují. V rámci sledování rychloobrátkového zboží nabízí výrobcům spotřebního baleného zboží a obchodním řetězcům rozsáhlý pohled na celkový vývoj v oblasti FMCG. Nielsen neměří pouze televizní vysílání, ale i sledovanost na ostatních zařízeních včetně online měření či měření mobilní komunikace. Díky spojení měření televizní a online sledovanosti s informacemi o vývoji rychloobrátkového zboží poskytuje Nielsen svým klientům jak nejkvalitnější zdroj dat, tak nepostradatelné analytické služby. Nielsen (společnost S&P 500) působí ve více než 100 zemích, které pokrývají více než 90 % celkové světové populace. Pro více informací navštivte www.nielsen.com.

O SOCR ČR

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR – druhý největší zaměstnavatelský a podnikatelský svaz v ČR, sociální partner a součást řady evropských profesních organizací. Je nezávislým a dobrovolným sdružením svazů, asociací, obchodních aliancí, družstev a firem podnikajících v malo/velkoobchodě, gastronomických, ubytovacích a ostatních službách cestovního ruchu. Svaz zastupuje více než 6 000 podnikatelských subjektů vytvářejících až 500 000 pracovních příležitostí. Obchod a cestovní ruchu se podílí 15 % na HDP i zaměstnanosti ČR.

www.socr.cz  

Ilustrační foto Pixabay.com

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3