INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Deîti s autismem cvicîneî nakupujiüGlobus jako jediný řetězec v Česku přizpůsobuje nákupní prostředí pro děti i dospělé s autizmem. Každé úterý odpoledne zavádí tzv. Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy, vypnuté rádio, nápomocné budou i mapy pro snazší orientaci v prodejně a spe­ciálně vyškolený personál.

Podle odborníků je to dobrá zpráva pro všechny lidi trpící autizmem a jejich rodiny. Globus projekt úspěšně odzkoušel už v několika hypermarketech, všude spolupracuje na ideálním nastavení se spolkem Adam – autistické děti a my, z. s., jejichž autističtí klienti se díky opatřením při nákupech cítí lépe. Modré hodiny nyní fungují v Globusu v Ostravě, Opavě, Olomouci a Havířově a od 25. února v Praze Štěrboholech. Do konce letošního června by měly být ve všech hypermarketech Globus.

Pro děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny může být těžká každá průměrná životní situace. Malý člověk je izolován ve vlastním světě, jehož hranice lze jen obtížně překročit. Dítě je osamoceno v sobě, důvěřuje jen svým blízkým a známému prostředí, které by ideálně mělo být oproštěné od zbytečných hluků a lidských kontaktů. Pocity takových jedinců přiblížil psycholog, psychoterapeut spolku Adam – autistické děti a my, z. s., Mgr. Přemysl Mikoláš: „Představte si, že jste na koncertě Iron Maiden, tedy velmi hlučné kapely, a sedíte v bezprostřední blízkosti beden. K tomu se vás někdo v davu dotýká, nemáte osobní prostor, přidají se pyrotechnické efekty, křik a hluk lidí kolem, kteří mávají rukama, někdo má vlajku atd. A postupně se dostáváte do přetížení.“ Dodal, že například v obchodě je důležité, aby autistické děti spolu se svými rodinami měly zajištěno co nejširší psychické bezpečí v daném prostředí s ohledem na zvládnutí procesu nákupu. Zažijí tak úspěch ze zvládnutí situace, a otevírá se tím i prostor pro sebepoznání, další učení a rozvoj samostatnosti a sebeobsluhy.

Novými adaptačními prostředími pro autistické osoby, včetně dětí, mohou být hypermarkety Globus. Společný projekt hypermarketů a spolku Adam – autistické děti a my, z. s., dostal název Modré hodiny. Modrá barva je barvou komunikace a sebevyjádření, což jsou oblasti, ve kterých mají lidé s autizmem největší potíže. Cílem projektu je nabídnout pomoc a usnadnit autistickým dětem a jejich rodičům nákup za vlídnějších podmínek. Modré hodiny vznikly na základě podnětů samotných dětí s autizmem, které v rámci terapií absolvovaly cvičné nákupy v doprovodu psychologa. Jejich postřehy byly následně konzultovány s vedením Globusu a všechny realizovatelné návrhy byly uvedeny do praxe s ohledem na bezpečnostní a provozní předpisy hypermarketu.

Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus, k tomu řekla: „Vytváříme přátelské prostředí pro lidi s poruchou autistického spektra. Spolu s odborníky jsme dokázali upravit nákupní podmínky tak, aby se lidé, včetně malých dětí, s poruchou autistického spektra nelekali a nebáli. Takzvané Modré hodiny znamenají, že každé úterý mezi 15. a 17. hodinou jsou v našich hypermarketech tlumeny zvuky pokladen, je vypnuté rádio, ztlumená světla a je připraven proškolený personál. Zákazníkům jsou k dispozici mapy prodejny a přehledné piktogramy jednotlivých oddělení na podlaze. Zaměstnanci Globusu se učí nehodnotit, ohleduplně se zeptat, realizovat podporu a pomoc v souladu s odpovědí rodiče autistického dítěte, případně odklonit zvědavé diváky. Takto to funguje už druhým rokem v Globusu v Havířově, na tamní zkušenosti jsme navázali i v Opavě, Olomouci, Ostravě a nyní také v Praze Štěrboholech. Počínaje letošním červencem budou k dispozici Modré hodiny ve všech šestnácti našich hypermarketech napříč Českem.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3