INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

IMG 001 kopieDalší z řady letošních setkání odborníků z oblasti dopravy i jiných navazujících oborů, autodopravců, představitelů odborů v dopravě a ostatních specialistů u kulatého stolu, se v rámci projektu KZPS ČR a ČMKOS s názvem Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II., se tentokrát zabývalo tématem nutriční problematiky řidičů autobusů a v mezinárodní kamionové dopravě.

Kromě hlavních protagonistů kulatých stolů a seminářů, tj. majitelů a manažerů dopravních firem, řidičů a specialistů Dr. Lubomíra Ondrouška za KZPS ČR a SAČM a Ing. Václava Švarce za ČMKOS a OSD, se akce zúčastnili také odborníci pro výživu Ing. arch. Petr Sogel a jeho syn Mgr. Art. Adam Sogel, a klinická psycholožka PhDr. Ester Weinholdová. Kdo ví něco bližšího o každodenní práci profesionálních řidičů, si asi nebude namlouvat, že by zde převažovala pravidelná a zdravá strava napomáhající zvládat stres, podporovat výkonnost a soustředěnost. A jak by mohla, když čas na jídlo určují třeba tvůrci jízdních řádů, přičemž tuto významnou záležitost někdy zcela opomíjejí. A řidiči kamionů? Když by jedli, jedou, a pokud nadejde čas odpočinku, co jim asi nabídne market čerpací stanice? Na velkém parkovišti mnozí kamioňáci raději upřednostní bezpečnost vozidla a nákladu před klidnou večeří v restauraci. Každý si nějak poradí, avšak většinou ne tak, aby z toho měli radost odborníci na zdravé stravování... Jak ve svém výkladu upozornil certifikovaný poradce pro výživu Mgr. Art. Adam Sogel, každý z nás by měl o nutriční problematice vědět alespoň to nejpodstatnější; vždyť významně ovlivňuje podnikání a v případě profesionálních řidičů to platí dvojnásob. Nepravidelnost ve stavování, jednostranný či zcela nesprávný jídelníček spolu s nedostatkem odpočinku a minimem pohybu rozhodně nepřispívají k odbourávání stresu, podpoře pozornosti, soustředění a rychlé reakce na nebezpečné situace v hustém provozu.

IMG 002 kopieÚčastníkům kulatého stolu se proto dostalo v průběhu asi hodinového výkladu, doplňovaného poznatky z praxe od přítomných manažerů dopravních firem a dalších odborníků, mnoho podstatných informací o zásadách zdravého stravování a skladbě potravin, v tomto případě cílené přímo pro profesionální řidiče. Řeč byla například o rozložení příjmu potravy v průběhu dne, o tom, co by nemělo na jídelníčku chybět a naopak, co je škodlivé a čeho by se řidiči měli vyvarovat. Kupříkladu tzv. rychlých cukrů obsažených ponejvíce v bílém pečivu, energetických a jiných slazených nápojích či v některém ovoci. Omezit je třeba i nadměrnou spotřebu soli, vystříhat se lepku, jehož množství v obilovinách se v uplynulých desetiletích zmnohonásobilo. Zvýšit by se měl naopak podíl vlákniny v jídle, zeleniny, fermentovaných potravin, jako je kysané zelí, bílé jogurty, tvrdé sýry aj. Platí to také o doplňování mikroživin, zvláště vitaminů B, C, D, draslíku, hořčíku, omega3 i probiotik, a opomíjet nelze ani antioxidanty v podobě bobulovin, červených řas, luteinu či kurkumy nebo červeného roibosu. Důležitý je také pitný režim tvořený zejména vodou a neslazeným čajem ( ačkoli právě tady řidiči většinou upřednostňují spíše maximální dojezd s minimem přestávek).

image001 kopie kopie kopie kopie kopielogo barevne kopie kopie kopie kopieSacm kopie kopie kopieTo vše pak dáno do souladu posiluje důležité životní funkce člověka vystaveného nepohodě, stresu, nebezpečí, odpovědného za životy a zdraví desítek cestujících či v kamionu za vlastní život, zdraví i svěřený majetek. Jak zaznělo z debaty, mnohé problémy každodenní praxe souvisejí s tzv. dělenou pracovní dobou řidičů, tvorbou jízdních řádů, kde mnohdy absentuje jak čas pro stravování, tak i například vybavenost zázemí pro řidiče na konečných zastávkách umožňujících přípravu teplé stravy apod. Řidiči zájezdových autobusů raději neopouštějí vozidlo z obavy o bezpečnost osobních věcí cestujících, protože za ně odpovídají. Proto si raději nechají zajít chuť na teplý oběd v restauraci, zatímco si účastníci zájezdu prohlížejí některou památku nebo obědvají. Jak bylo zmíněno, problémů je tolik, že by pouhá zmínka o nich stačila na celodenní debatu.

Už jen téma správného stravování profesionálních řidičů ve věku od padesátky výše, kdy nejsou žádnou výjimkou zdravotní problémy, ať už jde o dnu, diabetes, či jiné choroby a s nimi související diety, bezlepkovou stravu apod., to jsou témata, o kterých se ví, ale nikdo se tím v praxi až tak nezabývá. Spíše naopak, někteří objednavatelé dopravy si vynucují naprosto nereálné dojezdové a jiné podmínky, často na úkor zhoršení podmínek pro řidiče. Účastníci kulatého stolu měli také možnost seznámit se se speciálními potravinami, jejichž tepelná příprava je natolik jednoduchá a rychlá, že v podmínkách praxe umožňuje profesionálním řidičům přesně to, co jim dosud chybí. Se sortimentem těchto hotových jídel bez lepku, konzervantů, s trvanlivostí do tří let, s možnostmi skladování až do teploty +30 °C, kterých je v současné nabídce firmy Expres Menu z Trutnova již více než 120 druhů, seznámil přítomné Ing. arch. Petr Sogel.

IMG 003 kopieTato jednoporcová a dvouporcová jídla se vyrábějí z kvalitních čerstvých surovin od osvědčených regionálních dodavatelů a jejich dlouhá životnost bez použití konzervantů je výsledkem balení do speciálních, tzv. bariérových sáčků, v nichž jsou jídla v autoklávu sterilována za vysokého tlaku a teploty. Proto také při skladování nepotřebují ledničku ani mrazničku, a jsou tudíž ideální jak pro profesionální řidiče, tak třeba i do školy, práce, na dovolenou, túry; zkrátka kamkoli, kam se nám zachce. Nechyběla ani ochutnávka, a jak bylo patrné na degustujících účastnících akce, všem chutnalo. K tepelné úpravě sáčku s jídlem stačí jej nahoře roztržený vložit do nádoby s vodou či varné konvice a zhruba do deseti minut povařit, což konec konců všichni viděli na vlastní oči. Zbývá doufat a věřit, že díky podrobné analýze každodenních praktických problémů profesionálních řidičů a vlivu na jejich aktivitu i zdraví se o nich bude nejenom hovořit, ale také v praxi se začne mnohé měnit v souvislosti s uvažovanými změnami důchodového systému pro tuto skupinu zaměstnanců. Přínosný je každý dobrý nápad, jako například nové potraviny, o kterých byla zmínka.

Jiří Novotný

Kulatý stůl se tentokrát věnoval problematice stravování profesionálních řidičů autobusů a kamionů. Nechyběla ochutnávka speciálních jídel vhodných pro řidiče, a jak je vidět na snímcích, po pouhých dvou minutách ohřevu sáčku ve varné konvici čočka s klobásou všem velmi chutnala

Slovo ke dni

  • Rok slivovice

    Tak už je to tady! Palírny v České republice běží na plné obrátky – jak ty oficiální a legální, tak jistě i ty ostatní. A to ještě sezona ovoce ani pořádně nezačala. To je velmi dobrá zpráva pro všechny, kdo milují domácí pálenky a kteří v tom mají svůj business. Vždyť loňský rok se naprosto nezdařil, ke zpracování chyběly všechny druhy ovoce. Letošek si všechno chce vynahradit a plodů třešní, rybízu, meruněk a dalších nabízí tolik, že zbude opravdu pro každého. Prázdné sudy se opět začínají plnit a výsledný produkt bude díky dostatku slunce velmi lahodný. Pamětníci si nevzpomínají, že by v posledních dvaceti letech prožili něco podobného. Jistě se jednou bude říkat: Jó rok 2018, to byl rok slivovice!

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

gascontrol

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

logo KOBTOSlogo 172

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE