INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

 MG 1328ARadek VelebilO plně robotických pracovištích se nejen hovoří, ale existují i konkrétní projekty v praxi. Jak ale fungují a kam směřuje další vývoj? Odborníci tvrdí, že jedním z nejaktuálnějších témat ve světě robotiky je mobilita robotů. Odpovědi jsme dostali od Radka Velebila, Sales Managera CZ&SK KUKA Roboter CEE GmbH.

Dáme robotům více prostoru, aby se mohly pohybovat?

Již současné roboty mají možnost pohybu po lineárních jednotkách, které jim dávají možnost obsluhy několika například obráběcích strojů. Jejich mobilita je ale omezena dosahem lineární jednotky. Mobilní robotické systémy tak mohou otevřít nové perspektivy v řešení výroby. Platformy se autonomně pohybují ve výrobních závodech a dopravují produkty z jednoho stroje do druhého. Tento scénář je již v určitých odvětvích průmyslu reálný. Pokud jsou výrobní části příliš těžké, než aby se mohly pohybovat pomocí lidské síly, nabízí tzv. Autonomous Guided Vehicles (AGV) vhodné řešení. V tomto případě není nutné, aby byla každá nová operace začleněna do stávajících výrobních linek. Tyto další možnosti znamenají větší flexibilitu výroby a často přinášejí i rozhodující konkurenční výhodu. Nebavíme se jen o přepravě výrobků, ale o jejich opracování. Robot provádí různé operace a zároveň při tom může bezpečně spolupracovat s lidmi. Takto může vypadat flexibilní řešení výroby budoucnosti. Rozdíl proti dosavadní praxi spočívá v tom, že nové systémy postupně nahradí průmyslové roboty starších generací, jež provádějí opakovaně stejné úkoly na omezeném chráněném místě, pevně ukotveny k podlaze.

KUKA20KMR20iiwaProč se stává mobilita tak důležitou?

Mobilní robotické systémy hrají klíčovou roli v řešení výroby zítřka a představují zásadní krok ve vývoji platforem AGV. Ve spojení s přemístitelným robotem budou autonomně řízené platformy schopny provádět nejen konvenční dopravní úkoly, ale také různé operace při nakládání nebo vykládání a v případě potřeby spolupracovat přímo s lidmi. Jinak řečeno: roboty se „naučí“ pohybovat, což jim umožní se pružně přemísťovat na různých výrobních úsecích, místo toho, aby stály pevně ukotveny za bezpečnostními ploty. Možná se tím změní i paradigma, kdy nebude nutné přepravovat výrobek k robotu, místo toho se on přesune přímo na pracoviště a provede potřebnou operaci.

A kam je vpustíme?

Mobilita robotů umožní změnu celkového pojetí pracovišť, kdy bude možné zcela jinak pojmout logistické procesy. Nová mobilita tak snadněji udělá roboty vhodným řešením všude tam, kde lidé pracují v nepříznivých pracovních podmínkách a za současného stavu nelze použít statického robota. Technika tak může převzít nepříjemnou zátěž za své lidské kolegy. V konstrukci letadel například AGV přesouvají součástky vážící několik tun s milimetrovou přesností a roboty nahrazují svou činností náročné nebo monotónní úkoly pracovníků. Existuje mnoho příkladů aplikací, od vrtání, nýtování, šroubování a polohování až po nanášení povlaků, lepidel a tmelů. Například mobilní robotický systém může aplikovat antikorozní těsnicí materiál na švy na vnějším plášti letadla. Pro stacionární roboty jsou tyto komponenty příliš velké. Mobilní roboty jsou flexibilní a pohybují se podél komponentů požadovanou rychlostí a lze je používat i pro jiné úkoly, jako je například příprava materiálu. Mohou nabídnout kvalitní služby při výrobě v čistých prostorech. Roboty mohou uplatnit své přednosti tam, kde se provádí výroba citlivých součástí a jsou požadovány nejvyšší nároky na vnitřní klima, čistotu a prostředí, protože roboty nezpůsobují žádné kontaminace. Až dosud měly roboty omezené využití kvůli jejich nedostatku mobility a lidé museli nosit nepohodlné ochranné obleky pro práci v tomto speciálním prostředí. To se však změní.

Jak daleko se už KUKA v „rozpohybování“ robotů dostala?

Společnost KUKA v posledních letech vyvinula různé prototypy mobilních robotických systémů, z nichž padesátka se v současné době testuje u společností z různých oblastí průmyslu. Mnoho firem ocenilo výhody nové mobility a společnost KUKA dostává nové poptávky. Systémy mobilních robotů KUKA se dostaly do sériové výroby na konci roku 2017. Platforma KMR (KUKA Mobile Robotics) zahrnuje všechny čtyři základní části, které mobilní robotický systém vyžaduje, aby byly plně využity jeho výhody: mobilní platformu, inteligentní navigační systém + SW, flexibilního robota a výkonný řídicí systém s intuitivním ovládáním.
Zákazníci společnosti KUKA obdrží všechny komponenty tohoto systému z jediného zdroje, což žádný jiný výrobce robotů momentálně nenabízí. Modulární systém umožňuje zákazníkovi vybrat si ten, který potřebuje pro splnění svých specifických výrobních požadavků.
Vzhledem k tomu, že takový systém musí být přizpůsoben specifickým požadavkům zákazníků, všechny klíčové komponenty by měly pocházet z jediného zdroje z důvodu jejich optimální harmonizace. Společnost KUKA tak hraje průkopnickou roli v této nové oblasti flexibilní výroby budoucnosti.

rozhovor připravil Pavel Kačer

KUKA
je globální automatizační společnost s tržbami kolem 3,5 miliardy eur a přibližně 14 200 zaměstnanci. Jako přední světový dodavatel inteligentních řešení pro automatizaci nabízí zákazníkům v odvětví automobilového průmyslu, elektroniky, spotřebního zboží, kovoobrábění, logistiky / elektronického obchodu, zdravotnictví a servisní robotiky vše, co potřebují z jediného zdroje: od komponentů a výrobní buňky až po plně automatizované systémy. Skupina KUKA má hlavní sídlo v Augsburgu.

Slovo ke dni

  • Slevy na dopravu zůstanou

    Vláda zjišťuje, že přicházejí horší časy a místo rozdávání je třeba šetřit. Nic proti tomu, odpovědný hospodář se vždy natáhne tak, jak mu, podle starého českého přísloví, stačí postel. A my teď můžeme sledovat, kdo si utáhne opasek víc a kdo míň, případně vůbec. Ministryně práce a sociálních věcí, sociální demokratka Jana Maláčová by ráda zvyšovala důchody, peníze na ně vidí v resortu dopravy. Tam loni studenti a důchodci dostali 75procentní slevy z jízdného, což přijde státní pokladnu ročně na šest miliard korun. Jenže jak by to vypadalo, kdyby o tuto výhodu cestující po necelém roce přišli? Asi by se jim to moc nelíbilo. Škodné by bylo hnutí ANO, jemuž patří doprava, finance a premiér, zatímco ČSSD by si u voličů – důchodců jistě napravilo dojem. Ministr dopravy Ťok se proto hned nechal slyšet, že o zrušení slev se neuvažuje. Zbývá se...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

Pro lepší budoucnost České republiky: připravena je inovační strategie na období 2019–2030 19. únor 2019

Ekonomika České republiky a v rámci toho šance na jistoty života od vzdělanostní úrovně až po příležitost k důstojnému stáří by se měla rozvíjet strmějším tempem, pokud se máme dostat mezi několik nejvyspělejších zemí starého kontinentu. Hledají se cesty, jak umocnit potenciál lidského kapitálu, jak s ním hospodařit, aby se zúročily například možnosti podnikání, vědy, výzkumu, jak vnímat a podpořit inovační aktivity napříč obory, a tak, aby technologické ambice, které historie nazve další revolucí, pozvedly v konečném důsledku životní úroveň lidí zase o stupeň výše. Na vládní úrovni je připravena nová strategie.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE