Výzkum a vývoj boří hranice poznání. Jejich výsledky rozkrývají cesty budoucnosti, ať už jde o výrobu strojů s ojedinělými parametry, kosmické lety s mimořádnými nároky na použité materiály, nebo metody léčby nemocí sužujících lidstvo. Odborníci zjišťují, co a jak se dá udělat jinak, úsporněji či rychleji. Není to science fiction, je to skutečnost. Jakou dává naději na to, že se posuneme v možnostech života k hodnotám, které jsou pro lidstvo důstojné a pro planetu smysluplné? Na to odpovídá Ing. Libor Kraus, předseda představenstva společnosti COMTES FHT a.s., přední výzkumné platformy u nás:
Pojmy jako udržitelnost a společenská odpovědnost vstoupily do našich slovníků a staly se samozřejmostí, s níž posuzujeme to, co děláme, i to, co prospěšného pro Zemi přinášejí firmy a organizace. Stále silněji vnímáme fakt, že planetě nelze jen brát, ale musíme jí i něco dávat, být dobrým hospodářem, zodpovědným člověkem. Tento smysluplný pohled na zachování života se stal pro mnohé z nás samozřejmostí. Velmi silně ho chápou a podporují v PENNY, a to již řadu let. Násobí své aktivity, rozvíjejí je k dokonalosti, přemýšlejí o dalších. Většinu z nich známe z vlastní praxe zákazníků, kteří do PENNY chodí nakupovat. Jak toto počínání vnímají, na to nám odpověděl Ing. Tomáš Kubík, tiskový mluvčí zmíněné společnosti:
V médiích se stále častěji varuje před riziky, jež přináší rozvoj umělé inteligence. Máme se tedy bát? Ne, když budeme této technologii nejen rovnocenným spoluhráčem, ale budeme ji intelektuálně převyšovat. O tom, co to znamená, jsme hovořili s Jiřím Halbrštátem, manažerem náboru a marketingu ManpowerGroup.
Před deseti lety začínala firma dvou společníků jako typická garážovka. Vize byla jasná. Dělat to, co bude zakladatele bavit a zároveň to prospěje lidem. A začali vyvíjet a vyrábět doplňky stravy a potraviny s vysokým obsahem funkční složky. Jenže ne ledajaké. Nejenže na trh uvedli produkty s perfektní garancí kvality díky rozborům každé dovezené šarže surovin, v segmentu způsobili revoluci v oblasti chuti. Po boku špičkové kvality nyní stála nebývalá lahodnost. Ze zdraví prospěšných výrobků, které ne vždy bývají dobrotou, tak udělali požitek. A tahle sázka, která stojí vždycky víc úsilí i prostředků, se jim vyplatila. Dobrá chuť jejich produkty charakterizuje. A dnes jsou k dostání v řadě známých obchodů, lékáren i e-shopů pod značkou Nupreme. Jednoho ze zakladatelů značky, Petra Žemličky, ředitele marketingu, jsem se při příležitosti uvedení osmi vyladěných novinek na trh zeptala:
Před pěti lety, přesně 2. května 2018 v 15.37, byla přijata historicky první objednávka v rámci úpisu nových firem mířících na trh START na Burze cenných papírů Praha. Šlo o objednávku 1250 kusů akcií společnosti Prabos Plus. Úpis byl úspěšně završen 15. května 2018. Spolu se společností Prabos na trh vstoupila i společnost Fillamentum. Doposud na trh vstoupilo 14 firem, kterým se od více než 10 000 investorů podařilo získat přes dvě miliardy korun. V rámci primárních úpisů bylo podáno přes 10 000 pokynů, z nichž bylo spárováno téměř 8000 objednávek. Momentálně se na trhu obchoduje 13 firem a v letošním roce se na vstup připravuje několik dalších emitentů.
Česká společnost pro jakost sdružuje jednotlivce i organizace zabývající se zejména nástroji a systémy managementu kvality a příbuznými oblastmi. K těm patří i systémy managementu kontinuity podnikání. Každý z nás o nich už zřejmě více či méně slyšel, ale víme přesně, co to je, a hlavně k čemu je to dobré? Na toto téma jsme hovořili s výkonným ředitelem ČSJ Ing. Petrem Kotenem.
Také se snažíte dobře hospodařit s každou minutou? Je to někdy to jediné, co člověku zbývá k tomu, aby byl stále aktivní, aby stihl využít hodně z toho, co mu život nabízí. A aby rovněž oplácel v tom nejlepším slova smyslu těm, kteří si to zaslouží. Nechci být patetická, a už vůbec ne škarohlíd a remcal, ale stále častěji přemýšlím o tom, jestli to všechno snažení má vůbec cenu. Jestli má smysl podnikat, odvádět daně, být laskavý, vstřícný, zodpovědný člověk. Všechno může rázem pokazit třeba městská hromadná doprava. Bydlím v Praze a z jednoho místa se snažím jezdit víc než 30 let do centra. Škoda, že jsem si nevedla přehled o všech těch zpožděních, která mi znemožnila obchodní schůzku, včasné zahájení nejrůznějších akcí, účast na tiskových konferencích, zmeškání divadelního představení, cestu do zahraničí.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...