INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

57. graftonBez ohledu na obor či věk preferují čeští zaměstnanci nejvíce benefity, které znamenají příspěvek do rodinného rozpočtu či více volna. K nejžádanějším benefitům tak patří nejrůznější prémie či bonusy, 13./14. plat, dovolená 5 a více týdnů a flexibilní pracovní doba.

Zejména u modrých límečků pak roste důraz i na dorovnání mzdy v případě karantény a o benefity spojené s ochranou zdraví. Jen málokteří zaměstnavatelé však poskytují aktuálně nejžádanější benefity v dostatečné míře. Vyplývá to z nového průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.

K benefitům, u kterých zájem zaměstnanců nejvíc převyšuje nabídku zaměstnavatelů, patří napříč všemi obory 13./14. plat, příspěvek na dovolenou a dorovnání mzdy v případě pracovní neschopnosti. Příspěvek na dovolenou má možnost čerpat pouze 17 % zaměstnanců, zájem o něj však má 85 % modrých a 80 % bílých límečků. Podobně je tomu i v případě 13./14. platu, od svého zaměstnavatele ho dostává pouhá čtvrtina zaměstnanců, přitom zájem by o něj mělo přes 90 % pracovníků z řad bílých i modrých límečků.

Očkování proti Covid-19 jako benefit

Velký růst poptávky meziročně zaznamenaly benefity týkající se ochrany zdraví. Na předních příčkách se objevuje například očkování proti Covid-19, které by přivítalo 57 % bílých a 52 % modrých límečků, pravidelné testování a poskytnutí vitamínů na podporu zdraví. I v případě těchto benefitů zájem zaměstnanců výrazně převyšuje nabídku zaměstnavatelů. O programy na podporu duševního zdraví má zájem zhruba polovina zaměstnanců. K dispozici jsou však jen pro 14 % pracovníků kancelářských profesí a pro 7 % dělníků.

Home office jako standard, příspěvek dostává jen minimum pracovníků

Zatímco před nástupem pandemie Covid-19 byl home office vnímán jako atraktivní zaměstnanecký benefit, dnes se z něj stal standardní pracovní model. I proto se v žebříčku preferovaných benefitů propadl na nižší pozice. Zavedení pravidelné práce z domova znamenalo pro zaměstnavatele nutnost poskytnout svým lidem řádné technické vybavení, ale také možnost své zaměstnance motivovat podporou v celé řadě oblastí. Polovina zaměstnanců tak od svých zaměstnavatelů dostává i příspěvek na stravování, 17 % si může zapůjčit kancelářský nábytek a 2 % pracovníků má dokonce zajištěno i hlídání dětí. Příspěvek na náklady spojené s prací z domova však dostává jen minimum pracovníků. „Jednorázový příspěvek dostalo pouze 8 % zaměstnanců, 9 % dostává pravidelnou měsíční platbu. Nejčastěji se jedná o částku do 500 Kč,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Preference se liší dle oborů i generací

Priority v oblasti benefitů se poměrně dost liší dle oboru působnosti i věku respondentů. Například o vzdělávání mají větší zájem pracovníci z HR a marketingu, lidé z obchodu zase častěji požadují služební auto a slevy na firemní výrobky či služby. Pracovníci z financí mají větší zájem o benefity, které umožňují vyvážení pracovního a soukromého života, a lidé z oboru IT mají pocit, že benefitů by mohlo být obecně více. Pro modré límečky jsou nejdůležitější finanční benefity a velmi často zmiňují i dorovnání mzdy při nařízené karanténě. To požaduje 85 % zaměstnanců, bohužel jen 20 % ho dostává. Generační rozdíly jsou pak patrné spíš v obecném přístupu k benefitům. „Zatímco nejmladší generace Z se na trhu práce rozkoukává a zaměřuje svou pozornost zejména na vzdělávací aktivity, mileniálové představují již zkušenější pracovníky s většími požadavky na nabízené benefity. Generace X je skromnější a její představy o objemu benefitů jsou průměrné. Nejstarší baby boomers jsou pak nejskromnější generací, která nemá v oblasti benefitů žádné přehnané nároky,“ dodává Martin Malo.

TOP 5 nejžádanějších benefitů

 

Bílé límečky

IT

Modré límečky

Bonusy/prémie

Flexibilní pracovní doba

Bonusy/prémie

Dovolená 5 týdnů a více

Bonusy/prémie

Dovolená 5 týdnů a více

Flexibilní pracovní doba

Dovolená 5 týdnů a více

Firemní stravování nebo stravenky

Každoroční revize mezd

Možnost práce z domova

Vánoční odměny (jiné než výkonové)

Zdravotní volno

Každoroční revize mezd

13./14. plat

 

 

TOP 5 benefitů, u kterých zájem zaměstnanců převyšuje nabídku zaměstnavatelů

 

Bílé límečky

IT

Modré límečky

13./14. plat

13./14. plat

Dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti

Příspěvek na dovolenou

Příspěvek na dovolenou

Příspěvek na dovolenou

Dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti

Dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti

13./14. plat

Individuální rozpočet na osobní růst

Vánoční odměny (jiné než výkonové)

Individuální rozpočet na osobní růst

Příspěvek na MHD

Každoroční revize mezd

Zdravotní volno

 

O průzkumu

O průzkumu

Průzkum byl zrealizován formou online dotazování v průběhu ledna a února 2021, tedy téměř po roce od vypuknutí pandemie Covid-19 v České republice, která přinesla změny na pracovním trhu napříč všemi obory a promítá se tak do řady výsledků. Do průzkumu se zapojilo 2 672 respondentů z celé České republiky. Jednotliví uchazeči o zaměstnání v rámci průzkumu prozradili, jaké benefity jim poskytuje současný zaměstnavatel a jaké by preferovali v budoucnu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Pošta na kolečkách

    Vzpomínáte na pojízdné prodejny? Umožňovaly venkovu přiblížit se městu, jak znělo jedno ze socialistických hesel. Ale taková služba přežívala i do dnešních dnů. K nám každý týden zavítal se svým krámkem na kolách řezník Franta. Zájem byl velký, avšak s tím, jak začal v centru obce prosperovat obchod vedený vietnamskou rodinou, už se Fandovi tak nedařilo a přestal zajíždět. Nicméně v nedaleké vesnici to nevzdal. Česká pošta musí hlídat náklady na provoz, zároveň udržet obslužnost celé republiky. Zkouší teď na jihu Čech nabídnout své služby z pojízdného úřadu. Zatím jen na měsíc. Tento jistě zajímavý experiment může mít úspěch, ale čtyři týdny je krátká doba na to, aby si místní lidé zvykli. Navíc rozsah poskytované služby je omezený. Praxe ukáže, zda nápad z minulosti může zajistit pošťákům i slušnou budoucnost.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2021

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

2 karabec

Představujeme IP mediační centrum Praha 23. únor 2021

Cílem tohoto příspěvku je představit nově založené IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, jehož zakladatelem je společnost JUDr. David Karabec, s.r.o., která je specializovanou konzultační, poradenskou a vzdělávací společností se zaměřením na ochranu autorských a průmyslových práv, know-how, obchodní tajemství, licence, nekalou soutěž a franchising.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE