INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

 720Ještě v červnu to vypadalo, že ekonomika má dobře našlápnuto a že bude hravě umazávat ztráty z loňské covidové recese. Extrémní růst cen paliv a energií spolu se stále větším nedostatkem vstupů do výroby však udělaly své. V průběhu dalších měsíců začal opadat optimismus jak podnikatelů, tak nakonec i spotřebitelů. A nic na tom nezměnil ani říjen.

Zhoršená nálada v průmyslu je důsledkem stále větších problémů, s nimiž se zde firmy musejí vypořádávat.Hlavní překážkou se nepřekvapivě stal nedostatek vstupů do výroby, který aktuálně trápí asi třetinu firem, nicméně už více než pětina firem pociťuje i slabší poptávku po své produkci. Skeptické jsou nicméně firmy i ohledně vývoje poptávky v dalších měsících, což už ostatně potvrzuje i výrazný úbytek zakázek, který je srovnatelný s loňským jarem, nebo propad ve využívání výrobních kapacit.

Nedostatek materiálu pociťují i firmy ve stavebnictví, avšak tam jsou největší brzdou i nadále chybějící pracovníci. Nyní se tento problém dotýká už téměř 38 % firem, zatímco slabá poptávka zatím trápí pouze 16 % z nich. Pokud jde o náladu v tomto odvětví, ta se téměř nemění, i když firmy očekávají dramatický úbytek nových zakázek v příštích měsících. Hlavním důvodem bude nejspíš rapidní růst cen stavebních prací a materiálů, který se odrazí i na realizovatelnosti nasmlouvaných investičních akcí.

Zatímco v průmyslu a ve stavebnictví panují obavy z dalšího vývoje poptávky, ve službách jsou v tomto směru firmy dál optimistické. Na slabou poptávku si v podstatě stěžuje jen necelá čtvrtina podnikatelů, což ovšem může opět brzy změnit zhoršující se pandemická situace. Ne třeba hned kvůli novým restriktivním opatřením, ale „díky“ potenciální změně chování spotřebitelů. To ostatně už brzy mohou pocítit obory spojené s cestovním ruchem – zejména HORECA.

Z průzkumu v obchodech je zřejmé velmi silné očekávání růstu cen pro spotřebitele, které je dokonce nejvyšší od roku 2003. Ne náhodou je i strach domácností z inflace, podle statistického úřadu nejvýraznější za celou dobu sledování tohoto ukazatele. Vzhledem k množství negativních zpráv pak už nepřekvapí zhoršení nálady spotřebitelů vyvolané negativním očekáváním z dalšího vývoje ekonomiky.

Zhoršení nálady v ekonomice není žádným překvapením s ohledem na všeobecně známé problémy, s nimiž se firmy v posledních měsících potýkají. Do posledního čtvrtletí tohoto roku vstupuje česká ekonomika ve slabší kondici v důsledku přetrvávajícího nedostatku dovážených komponent i rapidního růstu cen surovin a energií. Vzhledem k tomu, že se v nejbližší době nedá v tomto směru očekávat obrat k lepšímu, přichází čas na přepisování výhledů směrem dolů. Služby samy o sobě jen těžko vykompenzují propad automotive, který představuje desetinu celé ekonomiky. Čeká nás tedy pomalejší růst a avizovaná vyšší inflace.

Petr Dufek,
analytik ČSOB

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Zima s otazníkem

    Dříve trápilo vlekaře jen počasí. Teď jsou na tom hůř. Musí se navíc vyrovnat s omezeními v souvislosti s nepříznivou epidemickou situací. Zatímco podnikatelé musí plánovat a rozhodovat se s předstihem, totéž i hosté horských chat a milovníci zimních sportů, vláda vydává rozhodnutí ze dne na den a šmahem ruší předešlé sliby. Nikdo teď neví, zda vůbec dovolí lidem odjet do Krkonoš, Orlických hor, na Šumavu, do Jeseníků, Beskyd… a trávit tam společně vánoční svátky. Za takových podmínek, kdy vzniká mnoho neznámých a ubývá jistot, se vlastně ani úspěšně podnikat nedá. Avšak kdo odepíše celou zimní sezonu, odepíše značné investice, ten už se té další nemusí dožít. Co za této složité situace lidem poradit? Mít v rozhodování šťastnou ruku, nepropadat panice a věřit, že na to nejhorší nedojde.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2021

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

karabec 1 kopie

Porušování práv k duševnímu vlastnictví a IP mediace 19. listopad 2021

Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) v roce 2019 zveřejnil na svých webových stránkách studii, kterou provedl ve spolupráci s Evropským patentovým úřadem (EPO), a mimo jiné konstatoval, že vzhledem k vysoké hodnotě práv duševního vlastnictví představuje jejich porušování velmi lukrativní trestnou činnost, která má za následek značné náklady pro vlastníky práv a hospodářství obecně. 

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3