INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

 720Ještě v červnu to vypadalo, že ekonomika má dobře našlápnuto a že bude hravě umazávat ztráty z loňské covidové recese. Extrémní růst cen paliv a energií spolu se stále větším nedostatkem vstupů do výroby však udělaly své. V průběhu dalších měsíců začal opadat optimismus jak podnikatelů, tak nakonec i spotřebitelů. A nic na tom nezměnil ani říjen.

Zhoršená nálada v průmyslu je důsledkem stále větších problémů, s nimiž se zde firmy musejí vypořádávat.Hlavní překážkou se nepřekvapivě stal nedostatek vstupů do výroby, který aktuálně trápí asi třetinu firem, nicméně už více než pětina firem pociťuje i slabší poptávku po své produkci. Skeptické jsou nicméně firmy i ohledně vývoje poptávky v dalších měsících, což už ostatně potvrzuje i výrazný úbytek zakázek, který je srovnatelný s loňským jarem, nebo propad ve využívání výrobních kapacit.

Nedostatek materiálu pociťují i firmy ve stavebnictví, avšak tam jsou největší brzdou i nadále chybějící pracovníci. Nyní se tento problém dotýká už téměř 38 % firem, zatímco slabá poptávka zatím trápí pouze 16 % z nich. Pokud jde o náladu v tomto odvětví, ta se téměř nemění, i když firmy očekávají dramatický úbytek nových zakázek v příštích měsících. Hlavním důvodem bude nejspíš rapidní růst cen stavebních prací a materiálů, který se odrazí i na realizovatelnosti nasmlouvaných investičních akcí.

Zatímco v průmyslu a ve stavebnictví panují obavy z dalšího vývoje poptávky, ve službách jsou v tomto směru firmy dál optimistické. Na slabou poptávku si v podstatě stěžuje jen necelá čtvrtina podnikatelů, což ovšem může opět brzy změnit zhoršující se pandemická situace. Ne třeba hned kvůli novým restriktivním opatřením, ale „díky“ potenciální změně chování spotřebitelů. To ostatně už brzy mohou pocítit obory spojené s cestovním ruchem – zejména HORECA.

Z průzkumu v obchodech je zřejmé velmi silné očekávání růstu cen pro spotřebitele, které je dokonce nejvyšší od roku 2003. Ne náhodou je i strach domácností z inflace, podle statistického úřadu nejvýraznější za celou dobu sledování tohoto ukazatele. Vzhledem k množství negativních zpráv pak už nepřekvapí zhoršení nálady spotřebitelů vyvolané negativním očekáváním z dalšího vývoje ekonomiky.

Zhoršení nálady v ekonomice není žádným překvapením s ohledem na všeobecně známé problémy, s nimiž se firmy v posledních měsících potýkají. Do posledního čtvrtletí tohoto roku vstupuje česká ekonomika ve slabší kondici v důsledku přetrvávajícího nedostatku dovážených komponent i rapidního růstu cen surovin a energií. Vzhledem k tomu, že se v nejbližší době nedá v tomto směru očekávat obrat k lepšímu, přichází čas na přepisování výhledů směrem dolů. Služby samy o sobě jen těžko vykompenzují propad automotive, který představuje desetinu celé ekonomiky. Čeká nás tedy pomalejší růst a avizovaná vyšší inflace.

Petr Dufek,
analytik ČSOB

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3