INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

2022 benefity a inflacePětina zaměstnavatelů plánuje omezovat nabídku zaměstnaneckých výhod, naopak čtyři z deseti firem už podruhé letos zvýší mzdy nebo o tom uvažují. Ukázal to rychlý průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.

„Zaměstnavatelé tak reagují na vysokou inflaci. Když se mají rozhodnout, čím udrží stávající a zaujmou nové zaměstnance, chápou, že nejsilnější motivací je peněženka,“ vysvětluje ředitel personálky František Boudný.
Potvrzují to i zaměstnavatelé. „Největším benefitem je dostatečně vysoká mzda,“ říká Jana Františková, jednatelka společnosti Ratiochem. „Obecně je velmi vysoký tlak primárně na základní mzdu. Ostatní je podružné,“ přidává se Štěpánka Zdvořáková, personální ředitelka firmy Schindler.

Ceny rostou moc rychle, vnímají zaměstnavatelé

I když už dříve mzdy zvyšovaly, inflace je tak vysoká, že je opět zvýší 27 % firem. Dalších patnáct procent o tom uvažuje. Pětatřicet procent zaměstnavatelů přidávalo na konci loňského nebo na začátku letošního roku a považuje navýšení za dostatečné, patnáct procent upravuje mzdy pravidelně bez ohledu na inflaci a zhruba osm procent o změně zatím neuvažuje.
Zvýšení mezd nepředstavuje problém pro dvanáct procent firem. Každý druhý (56 %) respondent uvedl, že to jako zaměstnavatel musí udělat a peníze získat nebo ušetřit někde jinde. Pětina firem řeší, kde na zvyšování výplat vzít, osm procent považuje nárůst za nepřijatelný a čtyři procenta zatím nemají jasno.

Nejdůležitější benefit je dovolená navíc, posílily stravenky

Jen pět procent oslovených podniků plánuje určitě rozšířit nabídku benefitů, 77 % rozšíření spíše předpokládá. „Oproti situaci v loňském květnu přibylo osmnáct procent zaměstnavatelů, kteří chtějí nabídku benefitů spíše omezit,“ říká šéf Předvýběru.CZ František Boudný.
Jedničkou mezi výhodami, které firmy nabízejí, je dovolená navíc (81 %), která tak oproti loňsku předběhla home office (77 %). Nabídka práce z domova se dělí o druhé místo se stravenkami, které ale svoji důležitost trochu posílily z pochopitelného důvodu: „Budeme zvyšovat hodnotu stravenek kvůli růstu cen jídel v restauracích,“ vysvětluje personální ředitelka Schindleru Štěpánka Zdvořáková.
Trojkou mezi benefity je vzdělávání (73 %), které ze stupňů vítězů až na sedmou příčku vyřadilo volnou pracovní dobu (42 %). „V nabídce pracovního režimu je vidět snaha firem orientovat se na efektivnější řízení času zaměstnanců,“ míní šéf Předvýběru.CZ.
I když průzkum ukazuje na trend upřednostňovat růst mezd na úkor benefitů, jejich hodnota během roku vzrostla z loňských pěti procent vůči mzdě na aktuálních téměř devět procent.

Kocovina se panákem nespraví

Firmy ale vyzývají i k zodpovědnosti, uvědomují si, že růst mezd dál roztočí spirálu inflace. „Kde to jde, jako je státní správa, doporučuju nezvyšovat platy vůbec. Platí to i o komerční sféře - inflaci je možné zkrotit jenom snížením poptávky. Když jste to přehnali s alkoholem, není dobrý recept dorovnat si ráno hladinku velkým panákem,“ říká včetně příměru Petr Janout, personální ředitel firmy Nippon.
„Musíme přestat žít na dluh. Stát by měl zastavit navyšování platů státních zaměstnanců a zaměstnavatelé by měli být při kompenzacích inflace zdrženliví. Pouze tak je možné inflaci zastavit,“ přidává se Marek Vinecký, jednatel společnosti McLED.

(tz)

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Praktické příklady využití IP mediací v oblasti práv k duševnímu vlastnictví 7. říjen 2022

IP mediace je možné využití v celé řadě případů, kdy předmětem sporu je právo k duševnímu vlastnictví. Smírné urovnání sporu je například výslovně upraveno v § 26b zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého Úřad průmyslového vlastnictví (dále jen „Úřad“) přihlašovateli a namítajícímu na základě jejich společné žádosti stanoví v průběhu námitkového řízení lhůtu alespoň dvou měsíců ke smírnému urovnání.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3