INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ondřej TylečekLidé v marketingu plní nejen zadání svých klientů, nezapomínají ani budovat image své vlastní profesi, svému oboru. Nedivte se, chtějí získat co nejvíc pozornosti na svou stranu. Chtějí být trendy. Obchodní ředitel a spolumajitel reklamní agentury Fairy Tailors (www.fairytailors.cz), Ondřej Tyleček vysvětlil, proč bychom jim měli naslouchat opatrně.

Staré známé věci se pojmenují jinak a hned je z toho nový trend. A důvod hned do toho jít...

Najdeme množství článků, jejichž autoři se snaží shrnout a predikovat marketingové trendy pro daný rok. Jenže častokrát zjistíme, že o žádné trendy nejde nebo jde jen o buzzwordy (nové módní a populární slovo, které nic moc neznamená). Vezměme si příklad storytellingu, tedy vyprávění příběhů. V roce 2015 se stal důležitým marketingovým trendem. Ale vzniklo opravdu něco objevného? Ne, storytelling totiž není trend, ale nedílná součást marketingové komunikace. Vyprávění příběhů patří přece k samotné podstatě toho, co jsme vždy dělali! Totéž platí pro „trendy“ vysvětlení smyslu, budování důvěry nebo zprostředkování firemní vize. Obešli se snad někdy marketéři bez nich? Nikoli!

Co tedy je a není trend v marketingu?

Influenceři, personalizace, umělá inteligence, data-driven marketing. Lze vůbec mluvit o trendech, když se v článcích beze změny opakují už po mnoho let? Z mnoha někdejších trendů se nakonec stala standardní součást komunikace. Využití influencerů nebo sociálních sítí není trend, ale běžná položka media mixu.

Jak se nenechat vodit marketéry za nos?

Dělat si vlastní úsudek a nevěřit všemu, co tvrdí lidé z oboru. „Ti mladí dnes pořád koukají do telefonu,“ rozčilují se boomers (označení pro starší generaci, která neví, co je in), zatímco se sami každý večer od osmi do jedenácti dívají na televizi. Potřebu relaxovat a sledovat média máme všichni, mění se jen způsob, jakým to děláme. Mladší generace nepochybně konzumují obsah jiným způsobem než jejich předchůdci, čas strávený před obrazovkou je ale nakonec obdobný. Přes nesporný nástup sociálních sítí i mladší lidé stále sledují televizi, jen u toho v ruce zároveň drží svůj smartphone a projíždějí Instagram. Lidé ve věku 25–34 let dle průzkumu Atmedia sledují televizi průměrně dvě hodiny 17 minut denně. Růst času stráveného na sociálních sítích tedy nutně nemusí znamenat pokles času stráveného sledováním televize. Jistě však znamená pokles pozornosti, kterou mladší diváci televizi věnují.

Mohou být trendem i zavádějící nebo zamlžující kampaně?

Jistě, jsme toho svědky. Některé trendy jsou z globálního pohledu významné, ale v konkrétních případech je jejich následování obtížné. Chatboti jsou skvělí a vašemu customer care týmu ušetří spoustu práce, ale pokud jste v prémiovém segmentu a máte náročnou a konzervativní klientelu, která očekává špičkový zákaznický servis, možná bude lepší tento trend vynechat. Udržitelnost je důležité téma, ale pokud jste síť čerpacích stanic, jejíž business stojí na prodeji fosilních paliv, pak budete muset kolem tématu udržitelnosti našlapovat velmi opatrně, abyste zůstali uvěřitelní. Právě trend udržitelnosti v posledních letech zaujal mnoho firem, které ve skutečnosti udržitelně nejednají, ale rády by to o sobě tvrdily. Značky obviněné z greenwashingu (zastírání či ospravedlňování nepříznivých faktů za účelem zlepšení veřejného mínění o osobě či tématu) nám ukazují, kam vede neuvážené následování trendu bez opory ve skutečném jednání firmy. V marketingové komunikaci platí, že lež má krátké nohy, a co o sobě značka říká, to musí také dělat.

Jak důležité je přizpůsobit marketingové kroky naší kultuře?

Inkluzivní marketing je výborná věc, ale má svá úskalí. Supermarket Lidl, který do svého českého letáku použil fotku černošského modela, by mohl vyprávět. Zároveň je nutné smeknout před marketingovým týmem řetězce, který kritiku odmítl a situaci využil ke zdůraznění hodnot značky. Přesto považuji téma inkluze v marketingu v podmínkách etnicky a kulturně poměrně homogenní České republiky za výbušné. Je to příklad globálního trendu, jehož lokální využití je nutné pečlivě zvážit.

TikTok patří také k častým zaklínadlům marketérů. Máme jim podlehnout?

Některé značky na TikToku válí, ale pokud má vaše cílovka přes třicet, navrhuji jiné kanály. Než začnete bezhlavě využívat nejnovější trendy, přesvědčte se, že jsou pro vaše zákazníky relevantní a přinášejí jim přidanou hodnotu.

A poučení na závěr? Neskákat vždy marketérům na trendy, které jsou právě v módě?

Přicházejí stále nové věci, ale to neznamená, že neplatí staré pravdy. Přestože články o marketingových trendech radí, že máte psát krátké a úderné copy a natáčet rychlá videa, pamatujte, že dobrý obsah si své diváky najde. Čím jsou vaši followers (sledující) starší, tím delší copy budou ochotní číst. To, že z makropohledu dobře fungují videa na pár vteřin, neznamená, že nebudete mít úspěch se skvělým, avšak obsažnějším videoobsahem. Trendy jsou dobrý sluha a špatný pán. Neřešte trendy, jděte po podstatě! Dělat skvělou kreativu postavenou na pevných základech bude trendy vždy.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3