INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Řada tuzemských obcí a firem při současných cenách energií zanedbává nastavení distribuční složky u elektřiny, která však umožňuje výrazně zredukovat náklady. V případě obcí či měst může jít i o statisíce korun ročně, nejčastěji díky výměně naddimenzovaných jističů a přenastavení špatně zvolené sazby. Podniky pak zpravidla doplácejí na nevhodně nastavené rezervované kapacity, často je překračují a platí zbytečně velké náklady navíc. Řešením je pro ně instalace hlídání maxim spotřeby či změny v nastavení procesů při startu provozu podniku.

Rostoucí ceny energií kromě domácností výrazně ovlivňují také rozpočty tuzemských podniků a obcí. Podle odborníků zabývajících se energetikou se však zejména municipality a městské části chybně zaměřují jen na část svých nákladů za energie. „Bohužel se velmi často setkáváme s tím, že tyto subjekty řeší při uzavírání svých smluv na elektřinu pouze obchodní složku. Přitom mohou mnohem výrazněji ušetřit na distribuční sazbě, a to i do budoucna,“ řekl Pavel Urubek, jednatel společnosti MJEnergie, která je předním externím prodejcem energií pro firmy v České republice.

U větších měst jde přitom o potenciální úspory v řádech statisíců korun ročně. „Lze sledovat jasný trend – obchodní ceny se u různých velkých dodavatelů liší jen minimálně. Když ale provádíme analýzu distribučních sazeb, je zřejmé, že některé obce či města platí zbytečně výrazně více, než by musely. V malých obcích se bavíme o možné roční úspoře kolem 10 000–40 000 Kč. U těch velkých pak jde o statisíce ročně. Nedávno jsme dělali analýzu okresního města s 35 000 obyvatel, kde jsme našli potenciál úspory pouze na optimalizaci sazeb a jističů 700 000 korun ročně,“ uvedl Pavel Urubek.

Nevýhodné sazby pro obce či městské části jsou typicky nastavené kvůli naddimenzovaným jističům. Pro jedno odběrné místo to může znamenat náklad okolo 1500 korun ročně navíc. „Pokud jich ale daný subjekt má několik stovek, jde o řádově vyšší částku, kterou městská část či obec platí úplně zbytečně,“ řekl Pavel Urubek s tím, že řada municipalit si těchto nákladů navíc není vědoma, případně považuje optimalizaci jističů vzhledem k počtu odběrných míst za příliš složitou. „Když však slyší, že mohou statisíce korun ušetřit každý rok, a ne pouze jednorázově, často změní názor. Mezi obecní exekutivou je však tato problematika stále spíše opomíjená, řeší totiž primárně obchodní složku, která je mediálně nejvíce propíraná,“ doplnil.
Diskuze o distribuční složce začíná být podle odborníků četnější také v rámci velkoodběrů u firem. V jejich případě bývá nejčastěji problém s nevhodně nastavenou rezervovanou kapacitou, tedy smluvně sjednanou hodnotou maximálního čtvrthodinového výkonu. Zbytečné náklady navíc představují i nevyžádané dodávky jalové energie. „Firmy se často zaměřují jen na cenu komodity, za zády jim ale každý měsíc utíkají desetitisíce korun na distribuci kvůli poplatkům za překročení rezervované kapacity,“ sdělil obchodní ředitel společnosti MJEnergie Jan Šmíd.

Řešení je přitom podle něj jednoduché, spočívá v navýšení hodnot roční rezervované kapacity, případně v přiobjednání měsíční kapacity pro měsíce s vyšší spotřebou či instalaci systému pro hlídání maxim. „Často také stačí upravit návyky firem a jejich pracovníků, tedy aby nezapínali všechna zařízení naráz se startem pracovní doby. Typicky například lisy mají v začátku nahřívání velký příkon, a mohou tak v tomto směru způsobovat problémy,“ doplnil Jan Šmíd. Přístup firem k distribuční složce však bývá podle něj oproti municipalitám v řadě případů flexibilnější. Projevuje se to například v enormně rostoucí poptávce po fotovoltaice, u které platba distribuční složky odpadá. „Při srovnání podniků a municipalit pozorujeme z hlediska aktivního řešení distribuční složky větší akceschopnost u firem,“ řekl Jan Šmíd. Typickým příkladem jsou například kancelářské prostory, kde jejich majitelé řeší dilema, zda kvůli rostoucím cenám energií zvýšit nájem, nebo maximalizovat úsporná opatření. (tz)

O společnosti MJEnergie
Společnost MJEnergie (Myjsmeenergie s.r.o.) je objemově největším externím prodejcem energií pro firmy v České republice. Vznikla v říjnu 2020, za první rok existence přitom prodala 1,8 TWh energie. Kromě elektřiny a plynu se zaměřuje také řešení osvětlení, fotovoltaiku, rekuperace či topení a klimatizace. Mezi její klíčové partnery patří E.ON, Energetický a průmyslový holding či Pražská plynárenská. Ve společnosti aktuálně působí dvacetičlenný tým s třicetiletými zkušenostmi v oboru energetiky.

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3