INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Irena Vrbova kopieVysvětlení pracovních úkolů patří k největším chybám při řízení lidí vůbec. Nesprávné zadání přitom vede k výsledku práce, který je chybný nebo nedostatečný. Nejasné či nekonkrétní úkoly navíc patří ve firmě k nejzávažnějším příčinám plýtvání časem. Špatně vyřešené úkoly pak šéf přičítá nedostatečným schopnostem a motivaci svých spolupracovníků. Často předpokládá, že zadání je zaměstnanci jasné, protože je jasné jemu samému. Ve skutečnosti však tomu tak není. Ani zkušení kolegové nemusí vždy správně chápat celý rámec úkolu či jeho priority.

Aby mohl kolega úkol správně splnit, musí jej nejdříve správně pochopit. Tedy porozumět mu přesně tak, jak ho zadavatel úkolu myslel. Manažeři mají ale obvykle v hlavě víc souvislostí než zaměstnanci, ať už na vědomé, nebo nevědomé úrovni. Když vysvětlují úkol, vidí jiný obrázek, než který může vidět spolupracovník. „Šéf vidí každý měsíc fakturu za elektřinu, ale dělník na lince fakturu nevidí. Pokud šéf napíše všem, že je nutné šetřit, protože se zvedly ceny energií, tak dělník neudělá nic. Proto úkol musí znít – každý den před odchodem z práce zkontroluj, že jsi zhasl v šatně. Šéf si proto musí hlídat, co a jak vysílá, a mít zmapováno, co vidí ten druhý. A právě zde je největší problém,“ řekla Irena Vrbová (na snímku), zakladatelka konzultační společnosti Porto, která se zabývá vzděláváním a rozvojem majitelů a manažerů menších a středních firem.

Zaměstnanec je mnohdy ve stavu, kdy „neví, že neví“, což je demotivující. Je tedy na šéfovi, aby jeho zadání bylo srozumitelné a jasně formulované. Společnou komunikací uvidí realitu každého z nich. Dokud ji neznají a z nejasného zadání vznikne problém, motivace zaměstnance je pryč a šéf je naštvaný. Komunikací lze také včas zjistit, že úkol je nerealistický nebo jeho řešení zabere více času. Důležité je se vzájemně utvrdit, že každý ví, co má dělat. „Pracovník se může například zeptat: „Rozumím správně tomu, co jsi měl na mysli?“ Otázka dává najevo, že o sdělení máte zájem a šéf může zadání dále rozvést. Šéf se zase může ujistit otázkou: „Na čem jsme se tedy, Honzo, domluvili? Chtěl bych si ověřit, že jsem ti to dobře zadal,“ upřesnila Irena Vrbová. I tak zdánlivě jednoduchá věc jako zadání úkolu má svá pravidla. Ideální je sdělit úkol písemně a nezapomenout na termín splnění. Nejlepší cestou, pokud šéf jedná dlouhodobě chaoticky a nepřesně, je dobré požádat ho, aby úkoly zadával písemně. Pokyny či úkoly si mohou obě strany dokumentovat pro případ, že by se k nim potřebovaly vrátit. Následně je třeba, aby šéf pravidelně sledoval a kontroloval stav zadaných úkolů.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3