INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

2023 01 09Patnáct největších maloobchodních firem v roce 2021 vytvořilo tržby přesahující 279 miliard korun. 42 % z nich ovládají subjekty registrované v Nizozemí, za nimi následují vlastníci z Německa (19 %), Rakouska (17 %) a Česka (13 %). Vyplývá to z analýzy Dun & Bradstreet. Žebříček největších maloobchodních řetězců podle generovaných tržeb vedou prodejci potravin.

Do analýzy Dun & Bradstreet vstoupily všechny akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, které podnikají v oblasti maloobchodu (bez distribuce pohonných hmot), které zveřejnily své finanční výkazy (data k 15. 12. 2022) ve Sbírce listin.

„Největší maloobchodní hráči jsou rozebráni nadnárodními řetězci, které zde působí dlouhodobě a do budování sítě investovaly nemalé prostředky. Více dynamicky se ale rozvíjí segment on-line prodejců, kde se častěji profilují firmy s českými vlastníky,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Žebříčku TOP 15 největších maloobchodních hráčů podle tržeb za rok 2021 dominují sítě prodejců potravin – Albert Česká republika z nizozemské skupiny Ahold s tržbami 61,4 mld. Kč, Penny Market kontrolovaný německým REWE s tržbami 42,2 mld. Kč, Tesco Stores ČR, který patří do nizozemského holdingu Tesco s tržbami 42,1 mld. Kč a BILLA z rakouské větve řetězce REWE s tržbami 31,3 mld, Kč. Souhrnné tržby těchto čtyř řetězců za rok 2021 přesáhly 177 mld. Kč.

(Poznámka: Významný podíl na trhu má také například Lidl, který do statistiky nebyl zařazen, neboť nesplňuje podmínku právní formy a současně nejsou k dispozici FV za rok 2021 nebo Rohlík, který má posunuté účetní období).

TOP 15 maloobchodních firem podle tržeb za rok 2021*

 Název společností

Tržby 2021 v Kč

Země přímého majoritního vlastníka

Albert Česká republika, s.r.o.

61 443 808 000

Nizozemí

Penny Market s.r.o.

42 174 770 000

Německo

Tesco Stores ČR a.s.

42 081 000 000

Nizozemí

BILLA, spol. s r. o.

31 347 815 000

Rakousko

ČESKÁ LÉKÁRNA HOLDING, a.s.

22 566 209 000

Kypr

Internet Mall, a.s.

10 624 673 000

Česká republika

dm drogerie markt s.r.o.

10 442 247 000

Rakousko

SPORTISIMO s.r.o.

10 331 351 000

Česká republika

HORNBACH BAUMARKT CS spol. s r.o.

9 859 326 000

Německo

IKEA Česká republika, s.r.o.

9 731 027 000

Nizozemí

BENU Česká republika s.r.o.

9 121 914 000

Česká republika

Mountfield a.s.

6 532 990 000

Česká republika

XLCZ Nábytek s.r.o.

4 379 739 000

Rakousko

ROSSMANN, spol. s r.o.

4 200 040 000

Nizozemí

LPP Czech Republic, s.r.o.

4 065 626 000

Polsko

*jen a.s. a s.r.o.; jen společnosti, které zveřejnily finanční výkazy ve Sbírce listin k 15. 12. 2022; bez

Slovo ke dni

  • Proč skončili živnostníci?

    Loni ukončilo činnost 1300 nejmenších podnikatelů. Asi není žádným překvapením, že řada z nich si spočítala, že ve stále těžších ekonomických podmínkách se prostě neuživí a „zavřeli krám“. Ale je tu ještě jeden významný faktor. Jen v mém okolí se rozhodly dvě osoby samostatně výdělečně činné zrušit živnostenský list z administrativních důvodů. Nechtěly si totiž otevřít datovou schránku, která je od nového roku 2023 k podnikání nutná. Pro někoho jen obvyklá operativa, pro jiného však další „papírování“ a možná až nepříjemný dohled státu. Uvidíme, zda je úbytek živnostníků jen mimořádný jev, který se v příštích letech nebude opakovat, nebo byl nastoupen nový dlouhodobý trend. Ti, co zůstali, brzy zjistí, že se vlastně nic podstatného nestalo, nebo naopak se s datovými schránkami nesžijí. Podle mého názoru převáží první skupina. Každá...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2023

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

karabec 4

O společensky užitečné činnosti v oblasti ochrany duševního vlastnictví 6. prosinec 2022

Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3