INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2023 01 09Patnáct největších maloobchodních firem v roce 2021 vytvořilo tržby přesahující 279 miliard korun. 42 % z nich ovládají subjekty registrované v Nizozemí, za nimi následují vlastníci z Německa (19 %), Rakouska (17 %) a Česka (13 %). Vyplývá to z analýzy Dun & Bradstreet. Žebříček největších maloobchodních řetězců podle generovaných tržeb vedou prodejci potravin.

Do analýzy Dun & Bradstreet vstoupily všechny akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, které podnikají v oblasti maloobchodu (bez distribuce pohonných hmot), které zveřejnily své finanční výkazy (data k 15. 12. 2022) ve Sbírce listin.

„Největší maloobchodní hráči jsou rozebráni nadnárodními řetězci, které zde působí dlouhodobě a do budování sítě investovaly nemalé prostředky. Více dynamicky se ale rozvíjí segment on-line prodejců, kde se častěji profilují firmy s českými vlastníky,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Žebříčku TOP 15 největších maloobchodních hráčů podle tržeb za rok 2021 dominují sítě prodejců potravin – Albert Česká republika z nizozemské skupiny Ahold s tržbami 61,4 mld. Kč, Penny Market kontrolovaný německým REWE s tržbami 42,2 mld. Kč, Tesco Stores ČR, který patří do nizozemského holdingu Tesco s tržbami 42,1 mld. Kč a BILLA z rakouské větve řetězce REWE s tržbami 31,3 mld, Kč. Souhrnné tržby těchto čtyř řetězců za rok 2021 přesáhly 177 mld. Kč.

(Poznámka: Významný podíl na trhu má také například Lidl, který do statistiky nebyl zařazen, neboť nesplňuje podmínku právní formy a současně nejsou k dispozici FV za rok 2021 nebo Rohlík, který má posunuté účetní období).

TOP 15 maloobchodních firem podle tržeb za rok 2021*

 Název společností

Tržby 2021 v Kč

Země přímého majoritního vlastníka

Albert Česká republika, s.r.o.

61 443 808 000

Nizozemí

Penny Market s.r.o.

42 174 770 000

Německo

Tesco Stores ČR a.s.

42 081 000 000

Nizozemí

BILLA, spol. s r. o.

31 347 815 000

Rakousko

ČESKÁ LÉKÁRNA HOLDING, a.s.

22 566 209 000

Kypr

Internet Mall, a.s.

10 624 673 000

Česká republika

dm drogerie markt s.r.o.

10 442 247 000

Rakousko

SPORTISIMO s.r.o.

10 331 351 000

Česká republika

HORNBACH BAUMARKT CS spol. s r.o.

9 859 326 000

Německo

IKEA Česká republika, s.r.o.

9 731 027 000

Nizozemí

BENU Česká republika s.r.o.

9 121 914 000

Česká republika

Mountfield a.s.

6 532 990 000

Česká republika

XLCZ Nábytek s.r.o.

4 379 739 000

Rakousko

ROSSMANN, spol. s r.o.

4 200 040 000

Nizozemí

LPP Czech Republic, s.r.o.

4 065 626 000

Polsko

*jen a.s. a s.r.o.; jen společnosti, které zveřejnily finanční výkazy ve Sbírce listin k 15. 12. 2022; bez

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3