INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

foNově jmenovaná vláda si do programového prohlášení vytkla řadu cílů. Prakticky vůbec se v něm však nevěnuje maloobchodu. Každoroční výrazné úbytky nejmenších prodejen jsou přitom alarmující. Tradiční trh s potravinami proto potřebuje od státu pomoc v podobě regulace nebo přímé finanční podpory.

V opačném případě totiž nebude schopný zajistit veřejnou službu v podobě potravinové obslužnosti venkova a nejmenších obcí.
Při pohledu do programového prohlášení ve středu jmenované vlády se ukazuje, že ministerstvo průmyslu a obchodu řeší dlouhodobě především průmysl, obchod bohužel zůstává na druhé koleji. Například klasickému maloobchodu se nevěnuje vůbec. Tato skutečnost dává tušit, že i nově jmenovaná vláda hodlá nechat maloobchodnímu odvětví absolutní volnost, což však významně uškodí především takzvanému tradičnímu trhu.

Jeho součástí jsou velmi často ty nejmenší prodejny, které se zpravidla nacházejí na vesnicích a v malých obcích. Zatímco v roce 2007 jejich počet činil přes devět tisíc, vloni už to bylo jen necelého pět a půl tisíce. Podobně jsou na tom i prodejny s plochou do 400 m2. Za stejné období totiž jejich počet klesl o téměř čtyři tisíce, původně prodejen přitom bylo více než šestnáct tisíc. Tradiční trh se tak rok od roku zmenšuje, což má za následek především to, že pro některé obce je vlivem zániku prodejen čím dál složitější zajistit pro obyvatele dostatečnou potravinovou obslužnost.

Tento vývoj je dán především absolutní nečinností státu vzhledem k maloobchodnímu segmentu. Na rozdíl od celé řady zemí v Česku neplatí jakákoliv regulace nadnárodních řetězců. Jejich podíl tak v tuzemsku atakuje 80 %, v žádném okolním státě přitom nepřesahuje 50 %. V Polsku je to dokonce pouhá pětina, ve Velké Británii se snaží jejich podíl držet okolo 40 %. Příklad efektivní regulace najdeme i v dalších zemích. Například ve Švédsku se stát snaží rozmisťovat prodejní plochy úměrně k počtu obyvatel v dané oblasti. Při výběru provozovatele zároveň upřednostňuje domácí obchodníky.

V Česku naopak neustále přibývá velkých řetězců, a to i na místech, kde vzhledem k počtu obyvatel nejsou potřeba. Děje se tak na úkor malých tuzemských obchodníků, kteří jsou nuceni nejčastěji kvůli nerentabilitě provozu svůj obchod zavřít. Pomalu se tak vytrácí veřejná služba, kterou ještě donedávna byla potravinová obslužnost venkova. Řešením by v tomto ohledu byla přímá finanční podpora tradičních obchodníků od státu. Druhou variantou by pak mohlo být zavedení speciální daně pro největší řetězce, jako tomu je v sousedním Polsku, kde se vybrané peníze následně rozdělí mezi malé a nezávislé prodejny.
V plánech nově jmenované vlády však žádné podobné záměry nejsou. Slovo maloobchod se v prohlášení vyskytuje pouze jednou, a to v pasáži věnované zemědělství, konkrétně v souvislosti se zákonem o významné tržní síle. Tato legislativní úprava však paradoxně tradičním obchodníkům také spíše škodí, neboť při vyjednávání o cenách pomáhá jednostranně pouze dodavatelům. Ti tak můžou ceny přizpůsobit vlastním potřebám právě na úkor malého obchodníka, což má často za následek opět nerentabilní provoz prodejny a její následný zánik.

Pokud má tedy tradiční trh zajišťovat veřejnou službu v podobě potravinové obslužnosti venkova, musí stát v tomto ohledu také aktivně konat. Vládní prohlášení nově jmenovaného kabinetu však toto nenaznačuje a maloobchodnímu segmentu se v částech tomu určených vůbec nevěnuje. Zřejmě to tedy znamená, že vláda na současném stavu neplánuje do budoucna nic měnit. Tato nečinnost však bude mít za následek další razantní úbytky obchodů na venkově a v malých obcích. Dostupnost kvalitních a čerstvých potravin pro obyvatele v těchto místech by se tak opět výrazně zhoršila.
Autor komentáře: Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ

O Družstvu CBA CZ

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než 950 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3