INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

bossPodle statistik americké vládní agentury Bureau of Labor Statistics má mezi lety 2016 a 2026 vzrůst počet CEO zhruba o 8 %. Jak být na tomto postu úspěšný? Jsou potřeba zkušenosti, ale také řada dovedností a kompetencí.

Odhodlaný, empatický, houževnatý, pozitivně smýšlející – to jsou jen některé z adjektiv popisujících dobrého a úspěšného CEO. Pomohou mu zdolávat obtíže, vytvářet pozitivní firemní kulturu, navazovat pevné vztahy i pochopit své zaměstnance a zákazníky, a tím budovat prosperující byznys.

Pozice CEO, nebo chcete-li výkonného ředitele, je pro mnoho ambiciózních lidí profesním snem. Někteří se k ní mohou dostat tak, že zkrátka založí vlastní firmu, jiní si k ní vyšlapou cestu delším či kratším kariérním růstem. „Dostat se po kariérním žebříčku k pozici CEO zabere průměrně 16 let, přičemž tři čtvrtiny výkonných ředitelů se na tuto pozici dostali interním postupem. Nábor zcela nového pracovníka na tento post nebývá obvyklý, nese s sebou totiž četná rizika,“ vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Značnou roli pro dosažení pozice CEO jinak než založením vlastního byznysu hraje též vzdělání, výhodou v tomto ohledu bývá titul MBA, drtivá většina výkonných ředitelů nejúspěšnějších firem pak disponuje akademickým titulem. Zajímavé je, že vám při cestě za „židlí“ výkonného ředitele může dopomoci i statná tělesná konstrukce – podle jedné studie je totiž průměrná výška mužů v pozici CEO zhruba 183 centimetrů.

Dostat se na tuto vysněnou profesní metu je samozřejmě jedna věc, slavit v ní úspěch věc druhá. Každý CEO by se tak měl pokusit osvojit si a pěstovat v sobě určité dovednosti a kompetence, které mu pomohou být na svém postu úspěšný. Mnohé z nich jsou úzce spojeny s osobností člověka, a tak se může na první pohled zdát, že je nelze získat jinak, než že se s nimi člověk narodí. Predispozice vždy hrají velkou roli, to ovšem neznamená, že v sobě dovednosti tohoto druhu nedokážete probudit. O které dovednosti a kompetence byste tedy měli usilovat?

Vnitřní dovednosti

Tento typ kompetencí je s povahou člověka propojen velmi těsně, jsou však základem, na kterém pak může stavět každý CEO toužící po úspěchu. Za prvé je potřeba strategické myšlení, jež je klíčové pro budoucí směřování i vývoj celé firmy, ale i pro hledání řešení nejrůznějších problémů. Dále sem patří odhodlání a také vášeň pro to, co děláte. „Toto jsou řekněme motory úspěšných lídrů. Míra odhodlání něco dokázat – být lepší než konkurence, poskytnout zákazníkům ty nejlepší služby, vyvinout co nejbezpečnější produkt a tak dále – je často hybnou silou celého podnikání. Zároveň byste však měli svou práci dělat srdcem,“ říká Jiří Jemelka. Čtvrtou položkou z této skupiny kompetencí je pak pozitivní myšlení, díky němuž snadno ve své firmě vytvoříte atmosféru proaktivního přístupu a které vám též pomůže motivovat své zaměstnance.

Měkké dovednosti

Mezi měkké dovednosti se řadí kompetence v oblasti chování, někdy se jim říká též interpersonální dovednosti. I z tohoto typu by měl úspěšný CEO oplývat čtyřmi kompetencemi: umět inspirovat, umět naslouchat, mít chuť se učit a být empatický. „Co se týče umění inspirovat, není to samozřejmě jen o tom dokázat povzbudit své zaměstnance inspirativní řečí, ale i činy,“ dodává Jiří Jemelka. Při předávání inspirace se ovšem rovněž nezdráhejte nechat se inspirovat, k čemuž se váže i další zmíněná dovednost, tedy umění naslouchat. Naslouchání se ale rozhodně nerovná prostému poslouchání. Je třeba soustředit se na mluvčího i mluvené, přemýšlet o tom, co slyšíme, a také se aktivně ptát. S uměním naslouchat je spjata i třetí kompetence, chuť k učení. Dobrý lídr nesmí nikdy ustrnout, musí se učit a rozvíjet. Důležité je i to přistupovat k tomuto rozvoji s pokorou a nezdráhat se učit od svých podřízených. K těm by se měl úspěšný CEO umět chovat jako k lidem, nikoliv jen „firemním“ položkám, tedy se zmiňovanou empatií. Umět se vcítit do svých zaměstnanců, partnerů i klientů významně pomáhá pochopit jejich motivace a potřeby a vytvářet pevné vazby založené na důvěře.

A něco navíc, hlavně pak odvahu

Jako výkonný ředitel se pravděpodobně budete často potýkat s nedostatkem času, proto je potřeba, abyste si osvojili další důležitou kompetenci: dokázat se soustředit. A tím se nemyslí jen zvládnout „zabrat se“ do určité činnosti, ale i to umět zhodnotit, kam své soustředěné úsilí směřovat. Vzhledem k tomu, že během práce bude vaše pozornost často odváděna – nejrůznějšími telefonáty, náhlými poradami a podobně – bude třeba se aktivně rozhodovat, kam svou pozornost cílit a jak co nejefektivněji naložit se svým časem. Úspěšný CEO musí být v neposlední řadě také nebojácný a houževnatý. Nesejděte však se svou odvahou do arogance – není dobré bránit se diskuzi o problémech, při jejich řešení je ale třeba postupovat rozhodně a rázně. Houževnatost vám pak bude pomáhat zejména při řešení problémů. Neúspěchů se nebojte, očekávejte je a buďte připraveni postavit se jim čelem a s chladnou hlavou.

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Skóre europoslanců je v mínusu

    Jak hodnotit práci politiků? Otázka, nad níž si lámají hlavu mnozí. Liberální institut se snaží změřit, jak naši zastupitelé podporují zásady svobodné společnosti. Jak dosud hlasovali pro zákony, které rozvíjejí nebo naopak omezují svobodu jednotlivce, volný trh, oslabování role státu a mír. V prvním případě dostávají kladné body, v druhém záporné body. A výsledkem je Skóre poslanců, senátorů a nyní i europoslanců. Bohužel, pokud jde o české poslance v Evropském parlamentu, jen čtyři z nich mají kladnou bilanci. Věřme, že v nadcházejících volbách budeme mít šťastnější ruku a pošleme do Bruselu ty, kteří tam budou prosazovat liberální hodnoty.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

Jak je to dnes s výukou základů ochrany duševního vlastnictví v České republice? 16. duben 2019

Výuka základů ochrany duševního vlastnictví, zejména se zaměřením na ochranu průmyslového vlastnictví, není ve vzdělávacím systému v ČR až na výjimky pevně a systematicky zakotvena. V tomto smyslu je třeba vyzdvihnout iniciativu představitelů škol a vyučujících na všech úrovních, kteří v rámci možností tuto výuku realizují a seznamují žáky, studenty a posluchače se základními principy ochrany duševního vlastnictví. Snahou Úřadu průmyslového vlastnictví je všemi dostupnými prostředky podpořit každou aktivitu v tomto směru formou konzultací, kurzů i výukovými materiály.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE