INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

pod vod nik 1Klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví či čísla jejich platebních karet.

Česká bankovní asociace (ČBA) i samotné banky upozorňují, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje.

V posledních týdnech a měsících se klienti českých bank opět stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví případně čísla jejich platebních karet. Podvodníci se v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech zas podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v emailech a SMS zprávách, jež jsou takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

„Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá,“ říká Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost.

Banky kontinuálně varují své klienty: Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv po klientech žádná banky nikdy nepožaduje o telefonu, v emailu či SMS zprávě ani skrze sociální sítě. Každý požadavek tohoto typu je pokusem o podvod. Klienti by na něj neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku!

ČBA a samotné banky na klienty opakovaně apelují, aby dodržovali základní bezpečnostní zásady:
www.cbaonline.cz/desatero-bezpecnosti 

Pavel Šikola, Head of IS Security Department, Equa bank a.s.: „Podle informací z trhu víme, že oproti dřívějším letům se úroveň útoků na klienty bank, a to jak prostřednictvím emailů, SMS zpráv, tak telefonátů, zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, např. občasné pravopisné a gramatické chyby. Nicméně toto je zastoupeno již v poměrně omezené míře v porovnání s útoky z minulých letech. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami apod. Klientům proto opakovaně připomínáme, jak správně nakládat se svými citlivými údaji.“

Filip Hrubý, tiskový mluvčí, Česká spořitelna: "Česká spořitelna aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů."
Pavel Zúbek, tiskový mluvčí, Komerční banka: „Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník klientovi doporučí s odkazem na ochranu jeho prostředků, aby převedl prostředky na jiný účet. V některých případech chtějí podvodníci po klientech dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví. Komerční banka s klienty podobným způsobem nikdy nekomunikuje. Žádáme klienty, aby na podvodné telefonáty nereagovali.“

Markéta Šilhánová, Head of Fraud Risk Management, Raiffeisenbank: „Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnech začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy."

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Porážíme Japonsko

    Češi trpí komplexem malosti. A proto každá zpráva, že jsme v něčem před giganty, potěší. Teď jsem si s gustem přečetl informaci, že jsme se zařadili do první třicítky zemí v online podnikání. Za námi se octly takové státy jako Itálie nebo Japonsko. Hodnotil se počet uživatelů internetu a vyspělost logistických služeb. Sám vím, jak úspěšně si vede například Zásilkovna, která velmi rychle expanduje nejen v ČR, ale i okolních státech. Už delší dobu je známo, že patříme k nejlepším na světě v užívání bezkontaktních plateb. A našlo by se toho víc, co povzbudí naši národní hrdost. Jak známo, mezi Goliáši není malý David bez šance, jak se píše v Bibli a jak jsme se o tom v historii mnohkrát přesvědčili.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2021

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOB tsoft   EON EG 2017 107  icom
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

PSC 0175

Češi budou nové věci vymýšlet stále 5. říjen 2020

Josef KratochvílJe obdivuhodné, kolik českých firem, vysokých škol, výzkumných organizací a dalších subjektů v uplynulém půlroce nacházelo nová řešení pro to, aby mohly existovat dál, rozvíjet výrobu a služby. Nabízet trhu to, co nejvíce potřebuje. Vznikly nové produkty, zrodily se ojedinělé postupy práce, ke slovu se dostaly špičkové technologie i efektivnější organizace procesů. Znamená to, že potenciál tvořivosti nabral na obrátkách, aktivoval se.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE