INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

pod vod nik 1Klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví či čísla jejich platebních karet.

Česká bankovní asociace (ČBA) i samotné banky upozorňují, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje.

V posledních týdnech a měsících se klienti českých bank opět stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví případně čísla jejich platebních karet. Podvodníci se v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech zas podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v emailech a SMS zprávách, jež jsou takřka k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

„Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá,“ říká Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost.

Banky kontinuálně varují své klienty: Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy z SMS zpráv po klientech žádná banky nikdy nepožaduje o telefonu, v emailu či SMS zprávě ani skrze sociální sítě. Každý požadavek tohoto typu je pokusem o podvod. Klienti by na něj neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku!

ČBA a samotné banky na klienty opakovaně apelují, aby dodržovali základní bezpečnostní zásady:
www.cbaonline.cz/desatero-bezpecnosti 

Pavel Šikola, Head of IS Security Department, Equa bank a.s.: „Podle informací z trhu víme, že oproti dřívějším letům se úroveň útoků na klienty bank, a to jak prostřednictvím emailů, SMS zpráv, tak telefonátů, zvýšila. Použitá čeština je na slušné úrovni, byť textace stále obsahuje indikátory nečeského původu autora, např. občasné pravopisné a gramatické chyby. Nicméně toto je zastoupeno již v poměrně omezené míře v porovnání s útoky z minulých letech. Více je do komunikace také zapojeno sociální inženýrství – vybraná skupina klientů podle věku, naléhavé telefonáty v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách, výhrůžky pokutami apod. Klientům proto opakovaně připomínáme, jak správně nakládat se svými citlivými údaji.“

Filip Hrubý, tiskový mluvčí, Česká spořitelna: "Česká spořitelna aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů."
Pavel Zúbek, tiskový mluvčí, Komerční banka: „Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu. Podvodník klientovi doporučí s odkazem na ochranu jeho prostředků, aby převedl prostředky na jiný účet. V některých případech chtějí podvodníci po klientech dokonce přístupové údaje k on-line bankovnictví. Komerční banka s klienty podobným způsobem nikdy nekomunikuje. Žádáme klienty, aby na podvodné telefonáty nereagovali.“

Markéta Šilhánová, Head of Fraud Risk Management, Raiffeisenbank: „Phishingovým útokům přes e-maily čelíme skoro kontinuálně od začátku tohoto roku. To, co se v posledních dnech začíná objevovat nově, jsou sofistikované telefonáty (tzv. vishing), které formou sociálního inženýrství tahají z klientů citlivé informace, které následně zneužijí. My zatím evidujeme dva tyto případy."

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3