INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

KB copy copyV reakci na rostoucí trend kyberpodvodů v České republice pokračuje Komerční banka v intenzivním boji proti kyberkriminalitě. Od začátku roku 2024 ochránila banka své klienty před ztrátou 306 miliónů korun, přičemž počet pokusů o podvod vzrostl letos ve srovnání s předchozím obdobím až o 39 %.

Nejčastějšími formami podvodů jsou falešné e-maily a telefonáty, které cílí na investice do kryptoměn, a nově i finanční podvody spojené s umělou inteligencí.

„Kyberzločinci se stávají stále vynalézavějšími, ale my se snažíme být o krok napřed,“ uvedl Pavel Šašek, manažer karetního servisu a prevence podvodů, a dodal: „V prvním pololetí letošního roku se nám v oblasti karetních podvodů podařilo zachránit našim klientům přibližně 250 miliónů korun. Naše úsilí a efektivní spolupráce s policií přinášejí výsledky, avšak klíčové je, aby byli naši klienti obezřetní a věnovali pozornost bezpečnostním upozorněním a doporučením.“

Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky, k tomu doplnil: „Dalších 56 miliónů korun jsme klientům zachránili v oblasti investičních a dalších podvodů. To je zhruba polovina sumy, kterou jsme v našem oddělení zachránili za celý minulý rok. Podvodníci se adaptují a často místo vyšších částek cílí na menší, které působí méně podezřele, ale snaží se je získat větším počtem podvodů.“

Významnou roli při zachraňování peněz klientům hraje využívání umělé inteligence pro detekci podvodných aktivit. Technologie umožňují Komerční bance rychle reagovat na podezřelé transakce a efektivně chránit finanční prostředky klientů. „Umělá inteligence je dvousečná zbraň. Zatímco podvodníci ji využívají pro vytváření sofistikovanějších útoků, my ji používáme k posílení našich obranných mechanizmů,“ komentoval Pavel Šašek.

Mezi nejnebezpečnější podvody patří i nadále tzv. vishing (podvodné telefonáty), kdy se e-šmejdi vydávají například za bankéře nebo Policii ČR. Tento druh podvodu je pro klienty mnohdy těžko odhalitelný, protože útočí na základní lidské emoce – strach spojený s ochranou majetku nebo touhu po rychlém zisku. Stále častější jsou také falešné investiční nabídky a scamy spojené s kryptoměnami. Tyto podvody jsou často podpořeny falešnými videi s politiky nebo populárními osobnostmi, které zvyšují jejich zdánlivou věrohodnost. Mnoho obětí tak podlehne představě rychlého zbohatnutí a investuje významné částky do kryptoměn, aniž by pochopily rizika. „Deepfake videa, která vypadají velmi pravdivě, jsou jedním z nejnovějších nástrojů podvodníků. Zvláště u starších osob nad 50 let pozorujeme, že mají problém pochopit, že technologie již umožňují vytvoření obsahů, které se jeví jako autentické,“ objasnil Marek Macháček.

Podle odborníků z Komerční banky existují specifická období a okamžiky, kdy jsou kyberzločinci nejaktivnější – obvykle v době, kdy lidé nevěnují pozornost svým finančním transakcím. „V noci, kdy většina z nás spí, dochází na kontech a kartách k neplechám, ale kontakt s klientem často předchází během dne, například v průběhu obědové pauzy. Podvodníci také využívají období, kdy jsou lidé více zaneprázdněni nebo roztržití, jako jsou svátky, prázdniny, a především období před Vánocemi,“ dodal Pavel Šašek.

Marek Macháček poukázal na specifika těchto období: „Prázdniny nebo Vánoce jsou pro nás obzvlášť náročné. Před dovolenými se často setkáváme s podvody, kdy lidé nevěnují dostatek pozornosti detailům platby za ubytování nebo cestovní služby. O Vánocích jsou pak zase lidé ve stresu a podvodníci je často snadno přesvědčí o tom, že je jejich účet napadený a je třeba jednat rychle.“

Evergreenem jsou také podvody v období, kdy se podává daňové přiznání. „Od dubna tradičně registrujeme zvýšený počet podvodů spojených s falešnými esemeskami o přeplatcích daní. Tato taktika využívá přirozenou tendenci lidí reagovat na zprávy o finančním zisku nebo úsporách, čímž se stávají snadnými cíli pro kyberzločince,“ vysvětlil Marek Macháček.

Boj proti kyberpodvodům je pro Komerční banku neustálou výzvou, která připomíná strategickou hru na šachovnici. „Naše práce je jako šachová partie. Musíme pozorně sledovat tahy protivníka a neplýtvat časem na opatření, která podvodníky nezastaví. Abychom efektivně chránili úspory klientů, musíme být před podvodníky vždy o krok napřed,“ řekl Marek Macháček.

Koncem loňského roku tak Komerční banka například zavedla možnost ověřit si v aplikaci KB klíč bankéře, který klienty jménem Komerční banky kontaktuje. Kdykoliv klientovi KB zavolá zaměstnanec banky, může ho klient požádat, aby se prokázal. V KB klíči se pak zobrazí jméno bankéře a komunikační kód, který v tu chvíli zná jen bankéř a klient.

Pavel Šašek nicméně zdůraznil, že i když banka může zavést různá opatření, omezení nebo varování, úplnou ochranu zajistit nelze. „Edukace našich klientů je stejně důležitá jako boj s podvodníky. Neustále zdůrazňujeme, že bez opatrnosti a zdravého rozumu mohou snadno naletět na podvod. Také je důležité si uvědomit, že, ač to zní lákavě, z vás nikdo milionáře přes noc neudělá. Lidé by zkrátka měli zůstat obezřetní a chránit své účty i osobní informace s maximální opatrností,“ uzavřel Pavel Šašek.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3