INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

jiri jemelka celek kopieJednoho dne, i když roky budujete firmu s láskou a péčí, se může stát, že je třeba vychutnat si další rozměry života. Řeknete si: „Už toho mám dost. Nechci už být uvázaný ke svému podniku jako pes u boudy. Mám chuť cestovat, užívat si rodinu. Potřebuji podnikání na chvíli pustit z hlavy. Vypnout a mít klid.“ Jak to ale vyřešit? Komu firmu předat?

Varianta č. 1: CEO z korporátu

Najít někoho z venku je velice riskantní záležitost. Lidé ve firmě jsou zvyklí respektovat vás co by leadra. Toho není tak lehké nahradit. Pokud máte rodinou firmu s léty vybudovanými silnými vztahy, určitě do ní jako CEO nemůžete najmout eso z korporátu. To téměř nikdy nedopadne dobře. Tento krok mnohdy končí jako průšvih. Malé a střední firmy se silnou rodinnou základnou prostě jako korporát, v němž se lidé točí a točí, nefungují. A nikdy se jim takový kolotoč nevyplatí. Přináší jim totiž často větší náklady než právě velkým nadnárodním korporacím.

Varianta č. 2: Hledejte pod podnikovou střechou

Lepší možností pro nástupnictví je najít někoho zevnitř společnosti. Rád bych vás ale upozornil na jedno. Takový přerod se těžko dělá ze dne na den. Je lépe na něj myslet deset let dopředu a na novou roli nejen připravovat kolegu, nýbrž i firemní kolektiv. Osvědčuje se, když poslední rok až dva před odchodem z čela společnosti, se role faktického vedoucího ujímá budoucí výkonný ředitel a o většině zásadních záležitostí rozhodují společně. Přechod je pak velmi plynulý a téměř bezbolestný.

Varianta č. 3: Vybíráte-li v rodinném kruhu

Mnozí majitelé firem touží předat plody své životní práce potomkovi, aby mohl pokračovat ve rodinných šlépějích a firma pod jeho rukama jen vzkvétala. To preferuje většina podnikatelů. Jak jste na tom vy? Může to dopadnout slibně. Ale také nemusí. Přestože do potomků vkládáte naděje, možná nejsou uzpůsobeni k tomu, aby se odkazu ujali a podnik prosperoval. Výsledek je poté dvojí. Buď potomek firmu obratem za 200 milionů prodá, nebo ji dovede ke krachu.

Majitelé totiž často firmu předají svému dítěti, aniž by vůbec zjišťovali, zda má pro to patřičné předpoklady, vlohy a znalosti, a třeba se ho ani nezeptají, jestli o to ve skutečnosti stojí. Budete se divit, ale někdy potomek před svým nástupem do čela ve firmě ani nepracuje. A to je recept na fiasko. Bez znalostí, předpokladů, autority u zaměstnanců to ani jinak skončit nemůže.

Pokud chcete firmu předat synovi nebo dceři, pečlivě sledujte jejich osobnostní nastavení. Do firmy je vezměte už ve věku 12 či 13 let, ať začnou nasávat zdejší atmosféru v co nejútlejším věku. Začněte jim ukazovat zdejší prostředí a polehoučku je do něj zapojujte. Čím budou starší, můžete jim postupně dávat stále náročnější úkoly a sledovat, jak se osvědčí. Tahle moudra nejsou z mojí hlavy. Takto to dělal už sám legendární Baťa se svým synem Tomášem i spousta dalších úspěšných podnikatelů v historii.

Generační výměna není snadná záležitost. Nepřežije ji více než polovina rodinných firem. Předání třetí generaci pak už zvládne jen naprosté minimum firem. V současné době je to aktuální téma. Řada podnikatelů, kteří začali budovat svůj business v devadesátých letech, řeší, jak s ním nyní naložit.

Varianta č. 4: Efektivní řešení svízelné situace nabídne interim management

Majitelé firem, kteří se právě rozhodují o budoucnosti svého odkazu, se často obracejí na nás odborníky z JPF. Přejí si svou situaci vyřešit úspěchem. A interim management jim k tomu dává šikovnou příležitost. V tomto případě přicházejí v úvahu v zásadě dva druhy spolupráce. Tou první z nich je převzetí řízení firmy. Přinášíme s sebou cenné know-how ze stovek spravovaných společností, pohled zvenčí, drive a svěží vítr, takže se nám ve většině případů podaří dovést daný subjekt k ještě lepšímu hospodářskému výsledku. Majitel může z firmy úplně odejít nebo se věnovat jenom oblasti, která ho baví a naplňuje. V každém případě se vymaní ze zátěže a má volnější ruce.

Druhá možnost je, že firmu připravíme na prodej. Stává se totiž, že nějaká oblast ve firmě, typicky obchod, stojí čistě na majiteli. Ten díky svým kontaktům a schopnostem přináší většinu zakázek, a pokud tak přestane činit, má firma mnohem menší hodnotu. Vybudujeme tedy nezávislé obchodní oddělení a nastavíme všechny procesy tak, aby vše fungovalo jako na drátkách. Sama naše přítomnost ve firmě pak značně zlepšuje vyjednávací pozici s případnými kupci.

(tz)

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Arbitrážní a mediační centrum WIPO: zkušenosti ze zahraničí 30. listopad 2022

V tomto vydání zakončíme seriál o IP mediacích a jejich využití při řešení sporů v oblasti ochrany duševního vlastnictví nahlédnutím do zahraničí. Konkrétně se zaměříme na zkušenosti a na mediační případy úspěšně vyřešené v Arbitrážním a mediačním centru Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě a v Singapuru.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3