INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Séawomir Nitek PBmalý copyAction, nejrychleji rostoucí evropský diskontní řetězec s nepotravinovým zbožím, dosáhl dalšího významného milníku na českém trhu: v červenci otevřel svoji již 50. lokální prodejnu. Nová pobočka Action se nachází v pražském obchodním centru Šestka.

Řetězec Action vstoupil na tuzemský trh v srpnu 2020. Od té doby si jeho autentický koncept založený na bohatém výběru 6000 položek ze 14 produktových kategorií, skvělé kvalitě zboží a nejnižších cenách získal přízeň zákazníků napříč kraji České republiky. Například více než 1500 artiklů lze u Action pořídit za méně než 25 Kč, průměrná cena produktu nepřesahuje 50 Kč. V době silné konkurence si Action našel svou cestu rozvoje jednoznačně a nekompromisně. Proč funguje, mi naznačil Sławomir Nitek, regionální ředitel Action pro Polsko, Českou republiku, Slovensko a Rakousko:

Jste nejrychleji rostoucí evropský diskontní řetězec s nepotravinovým zbožím. Jak se podařilo dosáhnout takové mety?

Jedinečnost Action zákazníci milují bez ohledu na to, kde se právě nacházejí – v Nizozemsku, Belgii, Lucembursku, Francii, Německu, Rakousku, Polsku, České republice, Itálii, Španělsku nebo na Slovensku. Autentický koncept je založen na široké nabídce výrobků ve 14 různých kategoriích za nejnižší ceny, přičemž dvě třetiny sortimentu se neustále mění. Návštěva prodejny je tak vždy překvapivá, a právě to mají zákazníci na Action rádi. Dostanou zde téměř vše, co potřebují pro svůj každodenní život, a také mnoho položek, které jim život usnadní, zpestří nebo udělají zábavnější. Zároveň ale vědí, že za ty nejnižší ceny je stále více výrobků pocházejících z udržitelných zdrojů.

Action IIImaléTaké v České republice si vedete velmi dobře a v červenci jste otevřeli svoji 50. prodejnu. Je zároveň sedmá na území Prahy. Jaký je zájem kupujících?

Od našeho vstupu na lokální trh pozorujeme, že Češi obecně rádi utrácejí méně, zato za kvalitní výrobky. Proto je zde náš koncept tak úspěšný. Při současné inflaci je pro zákazníky stále důležitější poměr ceny a kvality, a to u všech produktových kategorií. V Action přitom věříme, že svíčky, zápisníky nebo bytové dekorace mohou být pro zákazníka stejně podstatné jako prací prášek, zubní pasta nebo nové spodní prádlo. Myslíme si, že v tomto složitém období bychom se měli i nadále soustředit na to, co nás odlišuje, a tím jsou především kvalitní výrobky za co nejnižší cenu. Mezi ně patří jak známé značky, tak ty privátní, které se snažíme nabízet levněji než konkurence. Základním principem Action a naší cenové strategie jsou nejnižší ceny na trhu. V roce 2021 jsme zlepšili naši relativní cenovou pozici vůči konkurenci a očekáváme, že si ji udržíme i v budoucnu.

Neobáváte se konkurence? Přece jen nepotravinářský sortiment najdeme v každém hyper a supermarketu, v každém řetězci, na trhu je rovněž spousty menších papírnictví, kancelářských potřeb apod. Přes e-shopy se dá pořídit už skoro všechno, nač si člověk vzpomene...

Action nemá jednoho konkurenta. Konkurujeme si konkrétními produkty ve 14 různých kategoriích s mnoha různými prodejci (např. osobní hygiena – drogerie, potraviny/nápoje – supermarkety, barvy, nářadí – obchody pro kutily). Svým zákazníkům nabízíme více, než očekávají, za méně, než si představují. Každý je rád příjemně překvapen. A přesně to děláme každý den: Překvapujeme naše zákazníky širokým, neustále se měnícím sortimentem a jedinečnou kombinací zmíněných 14 produktových kategorií. To vše opravdu za nejnižší ceny bez kompromisů v oblasti kvality, bezpečnosti či odpovědného přístupu k získávání surovin.

Lidé jsou stále pohodlnější, také hodně šetří časem, v covidových letech hojně nakupovali online. Nebojíte se, že za čas opustí kamenné prodejny?

Pro mnoho lidí je návštěva Action více než jen nakupování. Je to pro ně způsob, jak strávit čas. Při prohlížení výrobků se mohou inspirovat, seznámit se s naší širokou nabídkou a pokaždé objevit nové zboží. Proto Action nejlépe funguje jako kamenný obchod. Nicméně rozvoj e-commerce pozorně sledujeme a digitální služby jsou důležitou součástí komunikačního mixu Action. Naše webové stránky jsou ústředním kontaktním místem: zákazníci se zde mohou inspirovat, prohlédnout si nejnovější nabídku a sepsat nákupní seznam.

Na domácím trhu nejste dlouho, vlastně teprve třetím rokem. Co návštěvníky prodejen láká především?

Za největší konkurenční výhodu považujeme náš koncept, který se vyznačuje překvapivým sortimentem a nejnižšími cenami. Prodáváme základní věci pro každodenní spotřebu i drobnosti, které usnadňují život, dělají ho pestřejším nebo zábavnějším. Zákazníci u nás najdou široký, překvapivý a neustále se měnící sortiment s více než 6000 různými produkty, z nichž dvě třetiny se neustále obměňují. Každý týden představujeme více než 150 nových výrobků. Hodnotu pro nás ale neztělesňuje jen nejnižší cena. Kupující oceňují kombinaci nízkých cen bez ústupků, pokud jde o kvalitu nebo odpovědné získávání surovin, jak jsem již naznačil.

Jaká je tedy filozofie prodeje, váš koncept? Dá se shrnout do několika vět?

Představte si obchodní dům s mnoha druhy zboží v různých odděleních. Stejně jako Action. Avšak se dvěma výraznými rozdíly: Action nabízí nejnižší ceny a dvě třetiny sortimentu se neustále mění. Každý týden najdou zákazníci v našich obchodech 150 nových produktů. Ve 14 kategoriích, od dekorací, DYI a kancelářského vybavení přes kutilství, sport a osobní péči až po hračky. Kupující zde pořídí vše, co potřebují pro svůj běžný život, a ne­jen to. Nízké ceny navíc nemusí být v rozporu s dobrou kvalitou nebo odpovědným přístupem k získávání surovin. Neustále pracujeme na zlepšování kvality našich výrobků díky rostoucímu týmu řízení kvality. A díky naší politice etického získávání surovin i několika směrnicím pro jejich udržitelné získávání vytváříme základ dodavatelského řetězce, který respektuje a podporuje životní prostředí i lidi.Séawomir Nitekmalý

Čím hodláte překvapit návštěvníky před Vánocemi? A bude otevřeno i na Štědrý den?

Sezónní produkty jsou důležitou součástí naší nabídky. Vidíme, že zákazníci si oblíbili náš sezónní sortiment, což samozřejmě platí i pro ten vánoční. Na našich pultech mohou vánoční dekorace, dárky, balicí papír atd. najít od září. Stejně jako všechny ostatní produkty, které umisťujeme na naše pulty, je i vánoční sortiment pečlivě vybírán našimi nákupčími. Hledáme zboží, jež osloví velkou skupinu zájemců. Proto naši nákupčí neustále sledují nadcházející trendy i sezónní novinky.

Udržitelnost podnikání je pro vás již samozřejmost. Prozradíte plány do blízké budoucnosti?

Věříme, že se na základě snížení produkce odpadu a emisí CO2 Action stane ekologicky neutrální společností. Naši strategii jsme postavili na čtyřech pilířích: Lidé, Planeta, Produkt, Partnerství. Pracujeme na neustálém zlepšování výrobků, jež nabízíme, i dodavatelského řetězce a na snižování naší ekologické stopy. Pro náš budoucí a odpovědný růst je zásadní udržitelné získávání zdrojů i výroba. Proto jsme ke konci roku 2022 snížili spotřebu energie v prodejnách, zvýšili podíl obnovitelné energie a zavedli bionaftu HVO pro provoz našich vlastních nákladních automobilů. Výsledkem bylo snížení emisí CO2 v rozsahu 1 a 2 o 40 %. Do roku 2022 naše prodejny, distribuční centra a kanceláře využívaly z 90 % zelenou energii. A pokračujeme dále: naším cílem je vybavit všechny naše prodejny LED osvětlením, přičemž aktuálně je instalováno v 95 % z nich. Chceme také, aby všechny naše prodejny fungovaly bez závislosti na plynu. V současné době to platí pro 85 % prodejen a milník 100 % chceme pokořit v příštím roce.

Řídíte Action v Polsku, Česku, Slovensku a Rakousku. Je zajímavé srovnávat potřeby zákazníků v jednotlivých zemích a jejich chování? Liší se od sebe? Kdo je spíše uvážlivý, kdo zase více akční a emocionální?

Účel, s nímž k nám chodí naši zákazníci, je stejně rozmanitý jako oni sami: někteří přicházejí bez nákupního seznamu a chtějí se jen inspirovat. Vědí, že každý týden nabízíme něco nového. Jiní potřebují věci pro konkrétní příležitost, například narozeninovou oslavu nebo svatbu nejlepšího přítele, a hledají dekorace, dárky nebo DIY produkty. A pak jsou tu ti, kteří jdou pro konkrétní výrobek nebo přijdou s nákupním seznamem čítajícím třeba prací prostředky, domácí nebo školní potřeby.

Můžete i vy sám, osobně, ovlivnit sortiment nabízeného zboží? A co byste ještě velmi rád v České republice prodával?

Action má centralizované nákupní oddělení, které sídlí v mezinárodní centrále v nizozemském Zwaagdijku. Nakupuje zde produkty pro všech našich v současnosti více než 2300 prodejen v 11 evropských zemích. Zaměřujeme se spíše na podobnosti našich evropských zákazníků než na jejich odlišnosti, což nám umožňuje mít v zemích, v nichž působíme, přibližně z 90 % shodný sortiment. V 5–10 % může být nabídka lokálně upravena o místní značky nebo jiné produkty, které jsou v dané zemi typické.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3