INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

VodákKolikrát jsme již psali o kvalitě? Těžko počítat. Jedno je však jasné. Rádi zveřejňujeme rozhovory a články o tom, co se jaké firmě na tomto poli podařilo, v jakých souvislostech o kvalitě přemýšlejí, jak je například soutěž o Národní cenu kvality ČR či jiné obdobné aktivity posunuly dál. Tentokrát patřily otázky generálnímu řediteli Miele technika s.r.o. Ing. Petru Vodákovi:

Svět se mění a zažitá pravidla od řízení firem až po filozofii konstrukce výrobků se zdají překonaná. Platí to také o pohledu na kvalitu?

První odpověď, která mi přišla na mysl, zní – rozhodně ne. Postupy při konstruování produktů nebo řízení firem mohou být stále sofistikovanější, jádro pohledu na kvalitu zůstává stále stejné – a tím je zákazník. Jedině ten rozhoduje, jestli jsme v tomto směru uspěli, nebo ne. Na druhou stranu, určitá (ne však revoluční) změna cítit je – a tím je stále důslednější orientace na zákazníka. Dnes už nemůže jít o pouhou proklamaci, trh chyby neodpouští a zprávy se šíří rychle – samozřejmě hlavně ty špatné.

Miele technika s.r.o. získala loni významné ocenění právě za kvalitu. Stala se vítězem Národní ceny kvality ČR, programu Excelence v podnikatelském sektoru, tedy Excelentní organizací. Co vám to naznačilo?

V rámci jedné z přípravných debat před příjezdem hodnotitelů padla otázka (tehdy velmi kacířská) – co budeme dělat, když vyhrajeme? Jde o nejvyšší ocenění, které je v České republice udělováno, co dál? Neztratíme motivaci k dalšímu zlepšování? Shodli jsme se na tom, že neustálé zlepšování je tak výrazným hnacím motorem veškerých našich činnosti, že jej není možné zastavit. A pak se to stalo – zvítězili jsme. Ocenění považujeme jako odměnu za vše, čím jsme si v uplynulých letech prošli. Pro usnutí na vavřínech však není prostor, počet obdržených bodů naznačil zhruba 40% potenciál pro zlepšení. Takže – jedeme dál.

pětimiliontý

Oslava pětimiliontého výrobku

Kde jste se o soutěži dověděli a proč jste se přihlásili, proč jste to chtěli zkusit?

Účast v soutěži jsme zvažovali již před několika lety. Naše společnost však následně procházela výraznou proměnou a s ní spojenou expanzí, proto jsme se na soutěž začali připravovat zhruba před dvěma roky. Jeden z našich zaměstnanců prošel školením na hodnotitele, následně moderoval sebehodnocení dle modelu Start Plus a teprve vloni jsme se přihlásili do hodnocení dle plného modelu. Proč? V rámci všech inspekcí a auditů jsme byli vždy hodnoceni velmi vysoko, a tak jsme se chtěli srovnat s ostatními podle jiné a ověřené metodiky. Především je však výstupem z hodnocení v rámci NCK ČR Zpětná zpráva s potenciály pro zlepšení, které – alespoň podle mého názoru – představují to nejcennější.

Miele je rodinný podnik. Podle řady odborníků mají rodinné firmy oproti jiným řadu benefitů, které se právě projevují na kvalitě vztahů mezi zaměstnanci, mezi vedením a týmem, odrážejí se v kvalitě a image či důvěryhodnosti na trhu. Jaký na to máte názor?

Říká se, že nejlepší firemní kulturou se vyznačují rodinné a severské firmy. V případě společnosti Miele tuto skutečnost mohu jednoznačně potvrdit. Důkaz spatřuji ve stabilitě managementu, vysoké úrovni vztahů se zaměstnanci nebo v dlouhodobosti vizí a strategií.

Od roku 2002, kdy podnik v Uničově vyrostl, vyrábíte sušičky na prádlo, pračky a myčky. Je o nich známo, že to jsou výrobky s dlouhou životností, významnou energetickou účinností, komfortem obsluhy, výrazným designem. Léta tedy jdete proti proudu, vaším cílem není produkovat spotřebiče, které za rok poputují na skládku a s nimiž se majitel bude těžce loučit. Souvisí to s principy udržitelnosti i zdravým selským rozumem. Lze s tímto přístupem na trhu obstát bez ztráty kytičky?

Jenom s tímto přístupem lze na trhu obstát bez ztráty kytičky. Nadto – „in“ v dnešní době již není pouze orientace na zákazníka, šetrnost k životnímu prostředí, nýbrž i společenská odpovědnost. Proto naše přístroje musí vydržet dvacet let, proto směřujeme k nízké spotřebě energií, proto se angažujeme v oblasti společenské odpovědnosti. Nejen jako firma, ale i samotní naši zaměstnanci.

Stále se točíme kolem kvality. Ta se odvíjí od mnoha faktorů, včetně toho, zda jsou zaměstnanci spokojeni, nebo ne, zda mají zaručeny sociální jistoty, nakolik jsou loajální k firmě. Souvisí s vývojem nových výrobků, předvídavostí, vizemi. Kdy o takových věcech přemýšlíte?

Otázka by spíš měla znít, kdy o těchto věcech nepřemýšlím... Mám obrovskou výhodu ve skvělém týmu svých spolupracovníků – ten je natolik kvalitní, že na ně mohu delegovat mnohé rozhodovací pravomoci hlavně z oblasti operativy. Sám se pak s kolegy z vrcholného vedení společnosti mohu věnovat strategii a vizím.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3