INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

248. PMK s Petrem NovákemČeši jsou schopní řídit japonskou firmu. Platí to alespoň pro olomouckou Koyo Bearings Česká republika, výrobce ložisek pro automobilový a strojírenský průmysl.

„Trvalo nějaký čas, než jsme přebrali japonské know-how, ale dokázali jsme to. Majitelé jsou s námi spokojeni. Jezdí k nám dokonce zástupci dalších 80 výrobních provozů ve světě,“ uvedl jednatel a generální ředitel Koyo Bearings ČR Petr Novák při diskuzním setkání Pražského klubu České manažerské asociace (www.cma.cz). Akce proběhla ve čtvrtek 18. ledna za účasti tří desítek vrcholových manažerů a hostů v Clarion Congress Hotel Prague.

Život 41letého Petra Nováka je neuvěřitelným příběhem manažerského úspěchu, dlážděným těžkou prací a vstřebáváním amerických a japonských zkušeností. Osm let strávil v USA, kde vystudoval dvě vysoké školy, nejprve v Pensylvánii se zaměřením na mezinárodní obchod a finance a pak v Chicagu, kde se věnoval managementu. Následně tři roky pracoval u svého prvního majitele americké společnosti Ingersoll Rand.

Americké zkušenosti

„Kupovali a prodávali jsme firmy. Byla to hodně dobrá zkušenost,“ vzpomíná Petr Novák. V roce 2001 si jej jednou v 9 hodin ráno zavolal do své kanceláře šéf společnosti. „Zavři dveře. Budeme zavírat závod v Německu a jiný otevírat v Česku, chci, abys byl ředitelem. Přijď zítra ráno a řekni ano nebo ne,“ prohlásil. „A v jakém to bude městě?“ opáčil Petr Novák. „Sotva vím, kde leží Česko, tak na tohle se mě neptej,“ ukončil tehdejší šéf krátký rozhovor. Po celodenních úvahách se nakonec rozhodl vrátit domů. Teprve časem zjistil, že závod se postaví v Olomouci.

„Dostal jsem čtyřletý kontrakt do funkce finančního ředitele a u Američanů jsem měl ohromnou důvěru, že reporting a výkaznictví bude správně. Byl jsem nakonec ve vrcholovém managementu jediný vyslanec z USA,“ vzpomíná Petr Novák. Začátky nebyly nikterak lehké, spíše krušné. První, co zjistil, byla odlišná kultura a pracovní nasazení. Jen v prvních měsících musel vyměnit několik účetních, než našel toho správného. Prostě americký Ingersoll Rand byl silně finančně řízen a orientován, vše bylo podřízeno krátkodobému zisku pro akcionáře. Jenže pak přišel rok 2004 a měl se vrátit zpět do Ameriky, kam se mu už moc nechtělo. Proto uvítal možnost, že by se mohl stát generálním ředitelem olomoucké továrny. Musel ale souhlasit s ročním proškolením v USA. „Investovali do mě hodně času a peněz. Osahal jsem si výrobu, působil mezi operátory, pendloval mezi různými fabrikami,“ uvádí Petr Novák. V Česku se nakonec stal šéfem logistiky a od roku 2008 řídí celý závod.

Od Američanů k Japoncům

Zlom nadešel v roce 2010, což nikdo moc nečekal – závod změnil majitele, stali se jím Japonci z JTEKT Corporations. Tahle globální společnost z japonské Osaky má nyní po celém světě 81 provozů a zaměstnává 43 500 zaměstnanců. Místo toho, aby Petr Novák podlehl zoufalství, si s ostatními manažery vybral tu cestu, že Japoncům nabídne spolupráci. Od ledna 2010 se u něj netrhly dveře, jedna delegace Japonců střídala druhou. Neustále přijížděli auditoři a zkoumali, co se dalo. Do managementu nakonec nenastoupil žádný Japonec, jen stále přicházely různé úkoly a pokyny. „Snažili jsme se je plnit. Ale přece jen jsme je přizpůsobovali českým podmínkám“ říká Petr Novák.

Výroba Japonců je založena na Toyota Production Systems, který má zajistit co nejvyšší efektivitu a zeštíhlení procesů. Tento systém využívá například rovné linky, vše musí být abnormálně přehledné. Požadavkem doby je vysoká automatizace výroby – nyní patnáct strojů u Koyo Bearings obsluhuje jeden operátor.

Japonci jsou podle Petra Nováka týmoví hráči, snaživí, a prokazují vysoké nasazení. Vůči svému zaměstnavateli jsou silně loajální a v práci tráví hodně času, 10 hodin i více. Je tradicí, že po práci se ještě zaměstnanci scházejí. Dbají na stručnost, mají rádi data a statistiky. Jsou to perfekcionisté, požadují detaily. Návštěvy mají vždy přesný řád a harmonogram, vše se předem kontroluje. Na věci se dívají z dlouhodobé perspektivy. Proto má Petr Novák radost z rozhodnutí majitelů korporace, postavit v roce 2019 ještě jednu výrobní halu a rozšířit produkci. Ta zahrnuje jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl. Výrobky firmy se používají mimo jiné v převodovkách, motorech, startérech, brzdách či kompresorech. Před časem získala společnost Koyo Bearings i první „elektro“ kontrakt, a to na výrobu ložisek pro motory elektromobilů značky Jaguar. Samozřejmě, že vývoj na nikoho nečeká a firma se neobejde bez inovací a spolupráce s výzkumnými ústavy a VŠ, například s VUT Brno.

Oceněný manažer

A jaký ještě je Petr Novák? Na první pohled skromný a poctivý pohodář. Nesnáší nekalé praktiky a podrazy, naopak je mu blízká otevřená komunikace, důvěra a respekt a odbornost. Podle něho by se lidé neměli bát něco říci, zpětná vazba je velice důležitá. Jeho mottem je mít smysluplný cíl a vědět, co chci dělat. Co ho baví je cestování a sport, třeba plavání a běh. Petr Novák si klade ve všem vysoké cíle, ve sportu si například před pár lety stanovil cíl uběhnout maraton a nyní ho již běhá pravidelně. Prioritní je však pro něho také rodina.

A aby těch plusů nebylo málo, snaží se o dobré vztahy uvnitř firmy a normální jednání s odboráři při mzdových vyjednáváních. Podporuje technické školství, mateřské školky, nabízí studentům stáže, pracovní brigády a také práci, věnuje prostředky na charitu. Není divu, že japonská firma v srdci Moravy získala již pětkrát titul Zaměstnavatel Olomouckého kraje. Třikrát se stala Dodavatelem pro Auto roku v ČR, v roce 2015 obdržela ocenění Společnost přátelská rodině, v roce 2016 národní cenu Odpovědné firmy ČR. A Petr Novák? Ten se v roce 2016 probojoval mezi TOP 10 nejlepších manažerů v ČR, stal se nejlepším manažerem odvětví Kovodělná a strojírenská výroba a získal cenu Mladý manažerský talent.

Koyo Bearings Česká republika

Firma vznikla v roce 2000, o rok později její tehdejší vlastník, americký koncern Ingersoll Rand (v Olomouci působil jako Torrington), vybudoval za šest měsíců na zelené louce na okraji města výrobní závod. V roce 2003 továrnu koupila americká společnost The Timken Company, která ji vlastnila do roku 2010, odkdy je jejím majitelem japonská JTEKT Corporation. Výrobní portfolio závodu zahrnuje jehličková a válečková ložiska a kladky pro automobilový a strojírenský průmysl. Výrobky firmy se používají mimo jiné v převodovkách, motorech, startérech, brzdách či kompresorech. Drtivá většina produkce společnosti míří na export.

(tz)

Na snímu zleva Pavel Kafka - prezident ČMA, Zdeněk Petzl - ředitel AutoSAP, Petr Novák - jednatel a GŘ Koyo Bearings ČR, Ivo Gajdoš - předseda Pražského manažerského klubu ČMA

Zdroj: ČMA

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3