INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

desktopBanky, pojišťovny, korporace, ale i menší podniky a e-shopy, pracující s daty svých zákazníků a klientů. Ti všichni musejí být na konci května připraveni na novinku v ochraně osobních údajů zvanou GDPR.

Zatímco velké firmy mají výhodu vlastních právních a IT oddělení, ty menší si často s aplikací novinky nevědí rady. Pomoci jim v tom mohou externí dodavatelé, ale i různá obchodní sdružení, jejichž členy jsou.

Kolem GDPR a jeho aplikace panuje řada otázek a ne všemu, co se nařízení týká, firmy rozumějí. „Firmy tápou například v tom, jak mají vypadat vzory jednotlivých dokumentů, jak aktualizovat smlouvy s dodavateli a odběrateli či jak po právní stránce formulovat text poučení při oprávněném nebo zákonném zájmu, a kde jej prezentovat,“ přiblížila některé problémy, které vyplynuly z březnového průzkumu k GDPR Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing. Z průzkumu také vyplynulo, že aktivně se na GDPR připravuje bezmála 60 procent firem.

„Aktuálně sdružujeme 454 firem a podnikatelů, přičemž velké části z nich se GDPR týká. Řada oborů jako například finanční služby, telekomunikace či energetika je na nakládání s osobními údaji závislá a bude si muset nově dát velký pozor na to, odkud tyto údaje pocházejí. Důkladná příprava i samotná aplikace je proto pro jejich další fungování stěžejní,“ řekl Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno.

Velké společnosti mají výhodu vlastních právních i IT oddělení, které jim s výkladem a aplikací pomohou. Ty menší jsou ale odkázány samy na sebe nebo na služby externích dodavatelů. Advokátní kanceláře, které tyto služby nabízejí, přitom čas na implementaci změn u menších a středních podniků odhadují i na desítky hodin práce.

Časová náročnost procesu přitom samozřejmě záleží na tom, v jakém rozsahu a jakým způsobem ve firmě zpracování osobních údajů probíhá. „Čas vynaložený advokátní kanceláří se tak skládá z procesu zjišťování informací o zpracování osobních údajů společností, typicky formou dotazníku či osobní konzultace, analýzy těchto dat a následné implementace. Zde se jedná o úpravy smluvní dokumentace, interních postupů, udělovaného souhlasu ke zpracování osobních údajů, přípravy postupu při bezpečnostním incidentu a dalších,“ popsal Jaroslav Zeman, vedoucí partner v Zemanově advokátní kanceláři.

„Pro lepší představu lze shrnout, že téměř každý podnikatel by se měl zabývat čtyřmi hlavními oblastmi. Je to personální agenda, oblast IT, oblast právní a oblast procesů. Vždy našim klientům doporučujeme nepodléhat panice, soustředit se na ty nejdůležitější procesy, kterých se zpracování osobních dat týká, a postupně dle konzultací s odborníkem přizpůsobit chod společnosti přísnějším pravidlům na ochranu osobních dat,“ doplnila Soňa Vojáčková, advokátka z advokátní kanceláře Tschöpl & Partner.

Pomohou semináře a školení

S přípravou na nové nařízení, jež vejde v platnost 25. května 2018 a za jehož porušení firmám hrozí pokuta až 20 milionů eur nebo 4 % z celkového obratu, mohou firmám pomoci také obchodní sdružení nebo organizace. Ty s blížícím se termínem pro své členy pořádají různá školení, webináře či přednášky.

Regionální hospodářská komora Brno například ve spolupráci s advokátní kanceláří HAVEL & PARTNERS pomohla svým členům seznámit se se základními pojmy týkajícími se GDPR a ujasnit si, jaké jsou jejich povinnosti i jak by měli postupovat při samotné aplikaci novinky. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zase ve spolupráci s agenturou CzechInvest připravila k této problematice v polovině března seminář, podobné školení pro své členy v únoru realizovala i Asociace podnikatelů a manažerů.

(tz)

Ilustrační foto Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Výrobce nezůstane utajen

    Kdo nakupuje potraviny v nadnárodních obchodních řetezcích, dobře ví, že musí dobře vybírat, aby získal kvalitu za rozumnou cenu. Zatímco cenovka u nabízeného zboží bývá zpravidla na první pohled jasná, hodnota výrobku je skrytá. Hypermarkety sice tvrdí, že nic, co prodávají, není špatné, ale můžete se na jejich sliby opravdu spolehnout. Zákazník často věří určité značce, zemi původu, prověřenému dodavateli, ale na všech obalech takové označení nenajde. U tzv. privátních značek bývá uvedeno jen jméno obchodu, jenž si nechal zboží pro sebe vyrobit. Ministerstvo zemědělství chce tuto praxi změnit a připravuje zákon, podle něhož musí nést každá potravina i označení, kdo ji vyprodukoval. Proč ne, taková informace rozhodně má svou cenu pro toho, kdo chce např. nakoupit hezky česky. Dosud je totiž běžnou praxí, že stejnou privátní značku...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE