INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

desktopBanky, pojišťovny, korporace, ale i menší podniky a e-shopy, pracující s daty svých zákazníků a klientů. Ti všichni musejí být na konci května připraveni na novinku v ochraně osobních údajů zvanou GDPR.

Zatímco velké firmy mají výhodu vlastních právních a IT oddělení, ty menší si často s aplikací novinky nevědí rady. Pomoci jim v tom mohou externí dodavatelé, ale i různá obchodní sdružení, jejichž členy jsou.

Kolem GDPR a jeho aplikace panuje řada otázek a ne všemu, co se nařízení týká, firmy rozumějí. „Firmy tápou například v tom, jak mají vypadat vzory jednotlivých dokumentů, jak aktualizovat smlouvy s dodavateli a odběrateli či jak po právní stránce formulovat text poučení při oprávněném nebo zákonném zájmu, a kde jej prezentovat,“ přiblížila některé problémy, které vyplynuly z březnového průzkumu k GDPR Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing. Z průzkumu také vyplynulo, že aktivně se na GDPR připravuje bezmála 60 procent firem.

„Aktuálně sdružujeme 454 firem a podnikatelů, přičemž velké části z nich se GDPR týká. Řada oborů jako například finanční služby, telekomunikace či energetika je na nakládání s osobními údaji závislá a bude si muset nově dát velký pozor na to, odkud tyto údaje pocházejí. Důkladná příprava i samotná aplikace je proto pro jejich další fungování stěžejní,“ řekl Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno.

Velké společnosti mají výhodu vlastních právních i IT oddělení, které jim s výkladem a aplikací pomohou. Ty menší jsou ale odkázány samy na sebe nebo na služby externích dodavatelů. Advokátní kanceláře, které tyto služby nabízejí, přitom čas na implementaci změn u menších a středních podniků odhadují i na desítky hodin práce.

Časová náročnost procesu přitom samozřejmě záleží na tom, v jakém rozsahu a jakým způsobem ve firmě zpracování osobních údajů probíhá. „Čas vynaložený advokátní kanceláří se tak skládá z procesu zjišťování informací o zpracování osobních údajů společností, typicky formou dotazníku či osobní konzultace, analýzy těchto dat a následné implementace. Zde se jedná o úpravy smluvní dokumentace, interních postupů, udělovaného souhlasu ke zpracování osobních údajů, přípravy postupu při bezpečnostním incidentu a dalších,“ popsal Jaroslav Zeman, vedoucí partner v Zemanově advokátní kanceláři.

„Pro lepší představu lze shrnout, že téměř každý podnikatel by se měl zabývat čtyřmi hlavními oblastmi. Je to personální agenda, oblast IT, oblast právní a oblast procesů. Vždy našim klientům doporučujeme nepodléhat panice, soustředit se na ty nejdůležitější procesy, kterých se zpracování osobních dat týká, a postupně dle konzultací s odborníkem přizpůsobit chod společnosti přísnějším pravidlům na ochranu osobních dat,“ doplnila Soňa Vojáčková, advokátka z advokátní kanceláře Tschöpl & Partner.

Pomohou semináře a školení

S přípravou na nové nařízení, jež vejde v platnost 25. května 2018 a za jehož porušení firmám hrozí pokuta až 20 milionů eur nebo 4 % z celkového obratu, mohou firmám pomoci také obchodní sdružení nebo organizace. Ty s blížícím se termínem pro své členy pořádají různá školení, webináře či přednášky.

Regionální hospodářská komora Brno například ve spolupráci s advokátní kanceláří HAVEL & PARTNERS pomohla svým členům seznámit se se základními pojmy týkajícími se GDPR a ujasnit si, jaké jsou jejich povinnosti i jak by měli postupovat při samotné aplikaci novinky. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zase ve spolupráci s agenturou CzechInvest připravila k této problematice v polovině března seminář, podobné školení pro své členy v únoru realizovala i Asociace podnikatelů a manažerů.

(tz)

Ilustrační foto Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3