INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 19. rokem

desktopBanky, pojišťovny, korporace, ale i menší podniky a e-shopy, pracující s daty svých zákazníků a klientů. Ti všichni musejí být na konci května připraveni na novinku v ochraně osobních údajů zvanou GDPR.

Zatímco velké firmy mají výhodu vlastních právních a IT oddělení, ty menší si často s aplikací novinky nevědí rady. Pomoci jim v tom mohou externí dodavatelé, ale i různá obchodní sdružení, jejichž členy jsou.

Kolem GDPR a jeho aplikace panuje řada otázek a ne všemu, co se nařízení týká, firmy rozumějí. „Firmy tápou například v tom, jak mají vypadat vzory jednotlivých dokumentů, jak aktualizovat smlouvy s dodavateli a odběrateli či jak po právní stránce formulovat text poučení při oprávněném nebo zákonném zájmu, a kde jej prezentovat,“ přiblížila některé problémy, které vyplynuly z březnového průzkumu k GDPR Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing. Z průzkumu také vyplynulo, že aktivně se na GDPR připravuje bezmála 60 procent firem.

„Aktuálně sdružujeme 454 firem a podnikatelů, přičemž velké části z nich se GDPR týká. Řada oborů jako například finanční služby, telekomunikace či energetika je na nakládání s osobními údaji závislá a bude si muset nově dát velký pozor na to, odkud tyto údaje pocházejí. Důkladná příprava i samotná aplikace je proto pro jejich další fungování stěžejní,“ řekl Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno.

Velké společnosti mají výhodu vlastních právních i IT oddělení, které jim s výkladem a aplikací pomohou. Ty menší jsou ale odkázány samy na sebe nebo na služby externích dodavatelů. Advokátní kanceláře, které tyto služby nabízejí, přitom čas na implementaci změn u menších a středních podniků odhadují i na desítky hodin práce.

Časová náročnost procesu přitom samozřejmě záleží na tom, v jakém rozsahu a jakým způsobem ve firmě zpracování osobních údajů probíhá. „Čas vynaložený advokátní kanceláří se tak skládá z procesu zjišťování informací o zpracování osobních údajů společností, typicky formou dotazníku či osobní konzultace, analýzy těchto dat a následné implementace. Zde se jedná o úpravy smluvní dokumentace, interních postupů, udělovaného souhlasu ke zpracování osobních údajů, přípravy postupu při bezpečnostním incidentu a dalších,“ popsal Jaroslav Zeman, vedoucí partner v Zemanově advokátní kanceláři.

„Pro lepší představu lze shrnout, že téměř každý podnikatel by se měl zabývat čtyřmi hlavními oblastmi. Je to personální agenda, oblast IT, oblast právní a oblast procesů. Vždy našim klientům doporučujeme nepodléhat panice, soustředit se na ty nejdůležitější procesy, kterých se zpracování osobních dat týká, a postupně dle konzultací s odborníkem přizpůsobit chod společnosti přísnějším pravidlům na ochranu osobních dat,“ doplnila Soňa Vojáčková, advokátka z advokátní kanceláře Tschöpl & Partner.

Pomohou semináře a školení

S přípravou na nové nařízení, jež vejde v platnost 25. května 2018 a za jehož porušení firmám hrozí pokuta až 20 milionů eur nebo 4 % z celkového obratu, mohou firmám pomoci také obchodní sdružení nebo organizace. Ty s blížícím se termínem pro své členy pořádají různá školení, webináře či přednášky.

Regionální hospodářská komora Brno například ve spolupráci s advokátní kanceláří HAVEL & PARTNERS pomohla svým členům seznámit se se základními pojmy týkajícími se GDPR a ujasnit si, jaké jsou jejich povinnosti i jak by měli postupovat při samotné aplikaci novinky. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zase ve spolupráci s agenturou CzechInvest připravila k této problematice v polovině března seminář, podobné školení pro své členy v únoru realizovala i Asociace podnikatelů a manažerů.

(tz)

Ilustrační foto Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Nejdřív rum, pak i tresť

    Evropská unie leží mnohým Čechům v žaludku, protože vydává řadu více či méně nesmyslných zákazů a příkazů. Už dříve se museli smířit s tím, že nebudou moci koupit oblíbené pomazánkové máslo, slivovici nebo tuzemský rum. Když výrobci tohoto oblíbeného destilátu přišli v novým pojmenováním, vadí úředníkům EU sama aromatická rumová složka, údajně pro karcinogenní účinek. Že několik generací konzumuje „závadný“ alkohol, aniž by jim tresť v něm ublížila, prý není argument, nicméně Česká republika alespoň získala výjimku na pětileté období. Nic proti přísným zdravotním zásadám. Jen mi nejde do hlavy, že v EU mají prokazatelně škodlivé látky stále zelenou a nikoho to neznepokojuje. Na trhu jsou stále některé pesticidy, přestože se jedná o velmi nebezpečné endokrinní disruptory. Povolen v některých zemích EU zůstal i karbendazim, látka, jež má...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

gascontrol

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

logo KOBTOSlogo 172

 

Partneři plus:

tsoft   EON EG 2017 107
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

Odborní partneři: csj105 cia 60 svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200

INZERCE