INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

MartinMartin Štrupl   Skupina Hamé získala benefit nad jiné. Její tradiční sortiment znají generace. Na dětských přesnídávkách jsme si pochutnávali před desetiletími, stejně jako si na nich nyní pochutnávají naše vnoučata.

Paštiky vstoupily do reklam, které lidé milují. Generace Y popíjí smoothie, jež lze připravovat v kteroukoli roční dobu ze směsi mraženého ovoce. Hamé je přední českou potravinářskou firmou zabývající se výrobou trvanlivých, chlazených a nově i zmrazených potravin.

Od roku 2016 je součástí norské skupiny Orkla. Tradice Hamé sahá až k 20. létům minulého století a její portfolio se postupně rozrostlo na více než 1700 různých druhů paštik, pomazánek, masových konzerv, hotových jídel, zeleninových výrobků, ovocných směsí, džemů, kompotů, kojenecké stravy, baget, sendvičů, kečupů, tatarek, majonéz, sirupů a dalších.

Tato tradiční česká firma vyváží produkty zhruba do 40 zemí světa na pěti kontinentech a své výrobky nabízí také pod značkami Májka, Otma, Dione, Apetit, Veselá pastýřka, Znojmia, Hamánek, Simply Fresh, DOMA a Vasco da Gama. Hamé v současnosti ve svých výrobních závodech v Česku a v zahraničí zaměstnává více než 2000 pracovníků a patří k největším domácím a středoevropským producentům potravin. Sídlo společnosti je v Kunovicích u Uherského Hradiště. Hamé rovněž podporuje aktivní životní styl, od roku 2013 je hlavním partnerem českého biatlonu. Generálního ředitele skupiny Hamé Martina Štrupla jsem se zeptala:

Nedávno jste oznámili hospodářské výsledky za rok 2017 s tím, že tržby oproti roku 2016 stouply. Co vás potěšilo?

Tržby české potravinářské skupiny Hamé se v roce 2017 zvýšily o 154 milionů korun, a meziročně tak narostly o 2,7 % na 5,127 miliardy korun. Jde o čisté tržby očištěné od bonusů, trade marketingu a také od kurzových rozdílů, a to za trvanlivou a chlazenou výrobu. Z těchto čísel byly zatím vyjmuty výsledky nové akvizice Hamé, společnosti AGRIMEX, která je největším českým výrobcem mražené zeleniny. A z čeho máme největší radost? Je toho poměrně hodně. Zůstaneme-li u hodnocení tržeb, pak je určitě dobrou zprávou to, že na všech klíčových trzích v loňském roce tržby Hamé vzrostly, v domovském Česku a také na Slovensku o více než 4 %, v Rusku o 2,5 %, a v Maďarsku dokonce o 5 %. O téměř 14 % šel nahoru odbyt Hamé na Ukrajině a výrazně se zvýšil vývoz i do dalších zemí – do Izraele, Itálie, Srbska, Bosny a Hercegoviny, Vietnamu či Nizozemska.

země kopie kopieJak jste si vedli na klíčových trzích?

Je potěšující, že se Hamé na těchto trzích daří pokračovat v posilování svých pozic, tedy v oblasti střední Evropy a Ruska. Důležité je, že pro nás vzrostl význam domácího, českého trhu. Výzvou do budoucna je rovnoměrněji rozložit těžiště našich obchodů. Objem vývozu z Česka mimo naše tradiční trhy totiž meziročně klesl, což z velké části způsobilo značné posílení koruny po skončení měnových intervencí ČNB před rokem.

Velký úspěch jste však zaznamenali například v Číně a Africe. Oč přesně jde?

Jsou to dva zajímavé obchodní případy. V Číně se našim exportním manažerům povedlo po největších e-shopech Alibaby nyní dostat naše výrobky, zejména kojeneckou výživu, i na regály velkých sítí s několika sty kamenných obchodů. Prakticky po pěti letech práce se odborníkům Hamé podařilo prolomit bariéry ve střední Africe, když byly dohodnuty dodávky do několika velkých obchodních řetězců v Nigérii a v Angole.

V nejbližších týdnech tam vyvezeme první kontejnery s několika desítkami tisíc kusů našich džemů, paštik a dalších trvanlivých produktů. Jde o první krok, ale další business s tamními velkými obchodními sítěmi by měl následovat.

Nejdůležitěšjím ale zatím zůstává český trh...

Přibližně polovinu svých tržeb generujeme v České republice, kde mají naše značky velkou tradici. Zákazníci je dobře znají a k výrobkům mají důvěru. Tržby na nejdůležitějším, tedy domácím trhu, tvořily v roce 2017 celkem 56 % ze všech tržeb skupiny Hamé. Druhým největším odbytištěm pro výrobky Hamé bylo sousední Slovensko (18 % tržeb), dále rostoucí Rusko (9 %), Maďarsko (9 %) a Rumunsko (3 %). V roce 2017 Hamé své produkty uplatnilo celkem ve 42 destinacích po celém světě.

Čeho jste vyrobili nejvíce?

Největší podíl na objemu produkce Hamé měly loni zeleninové výrobky a pak trvanlivé masové výrobky, tedy paštiky, masové konzervy a také hotová jídla. V uplynulém roce nejvíce rostl chlazený sortiment (chlazená hotová jídla, paštiky, bagety) a značný byl i zájem o sladké výrobky.

podíl kopieV závěru roku 2017 jste koupili výrobce zmrazených potravin AGRIMEX. S jakým cílem?

Akvizici největšího českého výrobce zmrazené zeleniny jsme oznámili v listopadu loňského roku. Jeho sortiment a orientace zapadá do našeho portfolia, počítáme s výrazným posilováním a rozvojem značky zmrazených potravin Dione. V letošním roce začneme mražené výrobky distribuovat i na Slovensku, což je, věřím, první krok v masivnějším exportování těchto výrobků do zahraničí.

Chystáte se mohutně investovat. Do čeho především?

Hamé má v plánu proinvestovat letos 200 milionů korun. Stejně tak jako loni, tak v roce 2018 pokračujeme v modernizaci výrobních linek, na toto období je pro tento účel naplánovaná částka o 10 % vyšší než v roce 2017. S modernizací je spojená také neustále postupující automatizace výroby v závodech Hamé. Tato strategie umožňuje výrazně zvednout kapacity výroby v jednotlivých závodech a zároveň znatelně zvýšit efektivitu výroby, což Hamé umožňuje vyrovnat se lépe s citelným nedostatkem pracovních sil.

Více než stomilionovou investicí bude kompletní rekonstrukce závodu PIKA Bzenec, která by měla být dokončena letos v červnu ještě před zahájením hlavní sezony zpracování zeleniny. Kapacita výroby by díky tomu měla jít nahoru o 20 %. Podivínský závod na jaře na plný výkon spouští novou automatizovanou linku na výrobu ovocno-zeleninových výrobků do plastových obalů, výrobní kapacity Hamé se letos rozšíří také v závodech v Kunovicích, BAPĚ a v Rusku.

Sortiment obohacujete nebývalým tempem. A vše už bylo vymyšleno...

Naopak. Poptávka ze strany spotřebitelů se neustále vyvíjí a my na to musíme průběžně reagovat. Lidé mají například relativně stále méně času a více cestují než v minulosti, což nahrává třeba rozvoji chlazeného portfolia nebo praktických plastových obalů. Spotřebitelé si také více všímají toho, co vlastně konzumují a chtějí jíst více lehčích potravin, například rybí či zeleninové produkty. Pro letošní rok vyvinuli odborníci Hamé spolu s externími experty některé produktové novinky, které již velmi dobře bodují.

Na trh tak uvádíme zcela novou řadu prémiových paštik Hamé Select v moderním kónickém skle. Nabídku kojeneckých výživ rozšířily ovocno-zeleninové produkty Hamánek se 100 % ovoce a zeleniny v praktických kapsičkách. Stále rostoucí segment chlazených potravin naše firma obohatila novými druhy hotových jídel své značky Apetit. S několika novými výrobky pak přichází značka zmrazených potravin Dione – zeleninová směs Na másle s bylinkami a kukuřicí a trendy smoothies, které stačí namixovat s džusem nebo s vodou.

IMG 5634Zdaleka již neplatí nepsaný zákon svačin ve stylu rohlík a salám, salám a rohlík. Přesto problematika uspěchaného životního stylu s tlakem na výkon, sezení u počítačů, málo pohybu, cholesterol, tuky, vysoký krevní tlak jsou našimi každodenními průvodci. Nevyplatilo by se zavést specializovanou řadu potravin pro spotřebitele, kteří z výživy vytvořili kousek své životní filozofie a chtějí stravováním určitá rizika zmírnit?

V podstatě vše, co obsahuje náš sortiment, lze zahrnout pod pojem zdravá výživa, protože platí, že nejdůležitější je pestrost, ve velkém množství škodí vše a obráceně. Nicméně reagujeme na spotřebitelské trendy a moderní životní styl, a právě proto jsme na trh uvedli třeba úspěšné řady rybích a masozeleninových pomazánek EasySandwich. Znašeho sortimentu si může vybrat každý, co mu vyhovuje, dle jeho možností a potřeb.

Vyrábíte pouze či převážně z českých surovin?

Snažíme se v co největší míře využívat suroviny od českých dodavatelů, čím blíže našim závodům, tím samozřejmě lépe. Problém je trochu v tom, že ne vždy jsou v Česku dostupné suroviny v dostatečném množství a kvalitě, takže část surovin musíme dovážet ze zahraničí. Nicméně to je podle mého názoru ještě ta dobrá varianta, protože ať tak, či onak, přidaná hodnota zůstane v Česku, kde naše výrobky i vyvíjíme.

Určitě vás i něco trápí...

Určitě ano. Jednak velmi neuspokojivý stav na trhu práce, kde se v současnosti již prakticky nedají sehnat pracovníci. V této souvislosti mě úplně děsí rodící se plán na zrušení tzv. karenční doby a opětovný návrat placené nemocenské v prvních třech dnech nemoci. Dosavadní stav se přeci osvědčil a funguje jako dobrá prevence vůči zneužívání. Není absolutně důvod od dosavadní praxe ustupovat, zvláště když české firmy nyní trpí obrovským nedostatkem pracovníků, ten je mimochodem největší v Evropě. Politici si asi naplno neuvědomují, že zaměstnavatelé – zejména výrobní firmy se směnným provozem, jako jsme my – najednou budou krátkodobě, a tedy nepředvídatelně přicházet o další cenné lidi, které nyní není možné na trhu práce nahradit.

A pak je tu ještě akcelerující spor západu s Ruskem, na což mohou silně doplatit české firmy, které mají silnou pozici v Rusku, včetně Hamé. Jsem tou situací znepokojen a už to má i konkrétní dopady na naše businessové plány na tomto obrovském trhu.

připravila Eva Brixi

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3