INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

HSBC GRANT Česká pobočka HSBC Bank plc dnes vyhlásila již třetí ročník projektu HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu. Při této příležitosti byly zveřejněny výsledky průzkumu, který zmapoval aktivity významných českých vývozců. Řada z nich čelí čím dál více většímu tlaku ze strany asijské konkurence i na evropských trzích.

Oživení exportu v Evropě českým vývozcům pomohlo, konkurenci z Asie však čelí většina firem

„V rámci průzkumu uvedlo 56 % respondentů, že se v posledním roce na jejich exportních aktivitách pozitivně projevilo oživení evropské ekonomiky" uvedl Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank plc – pobočka Praha. „46 % firem potvrdilo zvýšení svého exportu, 38 % firem zaznamenalo jeho stagnaci. Jen 11 % firem čelí poklesu vývozu svého zboží nebo služeb," dodal. Současně více než polovina firem (56 %) uvedla, že soutěží na evropském trhu s přímou konkurencí společností z Asie.

Asie v čele s Čínou je tahákem, aktivní vyhledávání exportních příležitostí ale pokulhává

Asijské trhy se derou do popředí vývozní hitparády. Jako exportní příležitosti vývozci sice stále tradičně nejčastěji označují Rusko (40 %) a země bývalého Sovětského svazu (35 %), na třetí místo se ale dostala Čína (28 %), na čtvrtém místě (21 %) se umístily Indie a ostatní asijské regiony (společně s Latinskou Amerikou).

Vývozci na asijské trhy uspěli nejčastěji proto, že dokázali nabídnout vyšší kvalitu za srovnatelnou cenu (53 %), vlastní unikátní patent, řešení či know-how (25 %) nebo těží z tradičních historických vazeb (17 %). „Překvapením je pro nás, že proaktivní marketingové strategie pro asijské trhy má připraveno pouhých 18 % firem, 54 % firem pouze monitoruje poptávky či reaguje na přímé oslovení," komentuje výsledky průzkumu Miroslav Martinek, ředitel zahraničního odboru Hospodářské komory ČR.

Export mimo EU – nanotechnologie již na druhém místě

Nedávný průzkum banky HSBC, zveřejněný letos v dubnu, poukázal na exportní potenciál nových technologických oborů, jako například nanotechnologie či biotechnologie, které se mohou stát jedněmi z tahounů českého vývozu mimo EU. Tuto skutečnost potvrdili i čeští podnikatelé, z nichž nanotechnologii považuje za atraktivní odvětví pro vývoz mimo země EU 26 % respondentů a biotechnologii 12%, což tyto obory zařadilo na druhé místo za tradiční strojírenství (28 %) a vklínilo je mezi energetiku (18 %). „Tento trend nás těší, protože vidíme, jak se čeští vývozci dokáží prosadit díky inovativnímu know-how a vysoké přidané hodnotě takřka kdekoliv na světě. Tato odvětví mají významný potenciál rozvoje, pomohou českým společnostem k nadprůměrnému růstu a umožní České republice stát se součástí celosvětových trendů," uvedl Vladislav Severa, vedoucí partner oddělení transakčního poradenství společnosti Ernst & Young ve střední a jihovýchodní Evropě.

HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu je projekt financovaný soukromou sférou určený na konkrétní

a dlouhodobou podporu českých firem, které aktivně exportují své zboží a služby. Principem projektu je otevřená grantová soutěž: čtyři granty, každý ve výši 500.000 Kč, obchodní a právní know-how pro cílovou destinaci svého obchodu a mediální pokrytí. Zdroj a více informací: www.grantproexport.cz.

Průzkum na téma zkušenosti zástupců středních a velkých firem s exportem zboží a služeb do zahraničí byl proveden společností GfK Czech s.r.o. pro HSBC BANK plc – pobočka Praha pomocí telefonických standardizovaných rozhovorů mezi 300 respondenty v období mezi 25.8. -12.9. 2011.

O HSBC

HSBC Bank plc otevřela svou českou pobočku v květnu 1997. Poskytuje služby firemního bankovnictví pro korporátní klienty se zaměřením na mezinárodní obchod a zahraniční transakce. Kromě bankovních operací zahrnují služby české pobočky HSBC správu peněz, financování provozního kapitálu a investic, akviziční financování, projektové a exportní financování, devizové obchody, řízení úrokového rizika a faktoring. Prostřednictvím své mezinárodní sítě poskytuje HSBC celou škálu finančních služeb včetně investičního a privátního bankovnictví.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3