INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Andrea TrckovaIng. Andrea TrčkováS Ing. Andreou Trčkovou jsem se seznámila na jedné tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Tehdy přišla pozdravit novináře za Interspar, kde působila jako manažerka PR a komunikace. Pamatuji si, jak nám k tiskovým informacím rozdala svačinové koláče a loupáčky a těšila se z toho, že nám chutná. Spolupráce začala. O pár let na to se prohloubila, ale to již byla Andrea Trčková v roli výkonné ředitelky společnosti Mgr. Ladislav Kavan – LK SERVIS, která je generálním zastoupením francouzské kosmetiky GERnétic pro ČR a SR. Poznala jsem v ní špičkovou manažerku.

Řídíte malý i velký tým. Malý ve smyslu vedení společnosti LK SERVIS, která je výhradním zastoupením francouzské kosmetické značky GERnétic na českém a slovenském trhu, a velký tým pokud jde o komunikaci s kosmetickými salony v obou zemích. Co z toho pro manažerskou práci plyne?

Moje činnost je velmi rozmanitá, prostá stereotypu. To se mi líbí. Takže svým způsobem jsem šťastný člověk. Osud mi vždy stavěl do cesty skvělé příležitosti. Nebo možná jsem jen byla ve správnou chvíli na správném místě, jak se říká, a měla jsem také možnost poznat několik mužů, skutečných osobností, kteří moji manažerskou dráhu ovlivnili. Začalo to už při studiu na vysoké škole, kdy mne kontaktoval někdejší prezident Asociace českých soukromých cestovních kanceláří a nabídnul mi práci. Díky němu jsem se dostala na výstavy v Rakousku a měla možnost vstoupit do světa businessu. Začala jsem se potkávat se zajímavými lidmi, významnými osobnostmi. Pomáhala mi rovněž dobrá znalost němčiny, umíte-li jazyky, otvírá to dveře kamkoli.
Také jsem se nikdy nebála nových výzev. Když jsem se seznámila s manažery Mercedesu, kteří měli na starost prodej nákladních vozidel, byla to další zkušenost, která mne posunula dál. Nezastírám, že jsem pracovitá, a když do něčeho jdu, tak vždy naplno. Patrně to na mně vždy každý poznal, tu chuť něco tvořit od základu, začít a vést dál, kdo ví. Sama sebe znám, vím, že právě toto je můj potenciál. Zní to možná příliš sebevědomě, ale mám sama sebe přečtenou, jsem stejně tak racionální jako emocionální, a uvědomovat si to, mi pomáhá. Vím, co mohu dát a co chci dát, což mi usnadňuje moji profesní orientaci, usnadňuje mi to rozhodování a vynakládání sil.
A nikdy nic neberu jen tak, každou zásadní záležitostí se zabývám komplexně a ze všech stran. V roce 1995 jsem začala působit ve firmě Buderus tepelná technika na pozici marketing a podpora prodeje na českém trhu, nastoupila jsem tam krátce po státnicích. Najednou jsem zjistila, že pracuji pro obrovskou firmu s příběhem, což bylo velkou motivací a nakonec i příběhem mým vlastním. S touto značkou jsem se dostala do ciziny, na centrálu ve Wetzlaru, na mezinárodní veletrhy, mezi špičkové odborníky a mohla jsem poznávat a učit se. Marketingovou komunikaci pro náš trh jsem zde tvořila od samotného začátku, ale měla jsem pěknou příležitost k seberealizaci, poměrně značný rozpočet, a hlavně prostor pro nápady.
Vlastně ve všech manažerských pozicích jsem vždy získala velkou podporu vedení, odpovědnost i pochopení pro uvádění vlastních projektů do praxe. Skutečnost, že jsem působila ve firmách, které měly své mateřské společnosti v zahraničí, mi byla užitečná. Vstřebávala jsem rozmanité zkušenosti, praktiky, filozofie. Ke své kariéře jsem měla vlastně vše, co si jen může člověk přát. Bavilo mne to, byla jsem víc než spokojená.

Nebylo to až příliš krásného najednou?

Možná ano, ale odhadněte tu hranici! Ke slovu se zase dostaly osudové řádky života. Okolnosti mi ukázaly, že není jen kariéra. Když se narodila dcera, málem jsme o ni přišli. Než se zjistilo, čím ten miniaturní organizmus strádá, bylo málem pozdě. Každá máma ví, co strachu takové situace přináší. Možná snad právě proto chce nyní dcera studovat medicínu. Když zjistíte, že lékaři neví, co s miminkem je a zda je vůbec zachrání, okamžitě měníte žebříček hodnot. Ba daleko dříve. V mém kariérním rozletu mne tato okolnost naučila velké pokoře. O to více si dnes vážím práce ostatních. Když mám možnost někomu pomoci, udělám to.

4Tím se vracíme k první otázce. Co z toho pro vaši manažerskou orientaci plyne?

Nezapomněla jsem odpovědět. Jen jsem potřebovala udělat trochu delší úvod k tomu, jak vnímám vlastní manažerskou profesi. Tedy jako obrovskou možnost dát průchod vlastní energii a směrovat ji tam, kde cítím, že to bude mít smysl. A ten vidím třeba v tom, jak posouvat ostatní členy svého současného týmu tak, aby oni sami v sobě objevili potenciál, předpoklady, nadání, schopnosti dělat určité věci jinak, lépe, chytřeji, pracovat na sobě a věnovat se tomu, pro co mají talent.
Ani já se nehrnu do věcí, které mne netěší a co mi nic nepřinesou. Není to sobectví, je to spíše obrana před plýtváním energií, před jejím rozpouštěním do prázdna. Stavím na vztazích, a hlavně těch dlouhodobých. Také mi vždy záleží na firmě, pro kterou pracuji. Když se ztotožním s její strategií, je to synergie, která funguje.

Jaké vnitřní uspokojení vám povinnosti i radosti ředitelky přinášejí? Nebylo by zajímavější podnikat?

Nad tím jsem ještě nikdy nepřemýšlela. Mít svoji vlastní firmu? Nevím. Zatím to bylo vždy tak, že si mne našli jiní a přáli si, abych pracovala pro ně. Nebyla jsem tedy zatím žádnou okolností, ani existenční, nucena hledat východisko v podnikání. I když vlastně jednou jsem se sama sebe ptala, jestli bych třeba nezaložila firmičku na vaření marmelád...

Věnujete se nelehkému úkolu – uspět v obrovské konkurenci značek, přípravků, rad, návodů na zdravý životní styl. Na druhé straně je to i výzva, jak posunout výrobky nejvyšší kvality vyráběné podle know-how, které je vždy napřed v porovnání s dalšími hráči na trhu, ve větší známost, naučit je používat širokou veřejnost...

Ta výzva je v tomto případě velmi náročná. Odpověď by se možná dala složit z několika bodů: chce se mi, značce GERnétic dávám vše, co mohu, mám z věcí radost, sázím na organizaci času, plánuji doslova každou minutu. Tím získávám možnost GERnétic prosazovat na širokém konkurenčním poli. Vše promýšlím do nejmenších detailů, na každé jednání se pečlivě připravuji, to je pro mne zásadní. Žiji teď a tady, dávám si věci do souvislostí a zapojuji do projektů a řešení další lidi i elementy, abych na vše nezůstala jen sama. Funguje to i v případě GERnétic.

Tedy?

V GERnétic jsem byla postavena před úkol vytvořit synergii týmu. Přála jsem si, abychom všichni pochopili, že jsme tu jeden pro druhého, že si musíme navzájem pomáhat, protože nám jde o společnou věc. Tedy obhájit tuto značku francouzské kosmetiky na českém a slovenském trhu a posunout ji ve vnímání zákazníků dál. Připravovat cesty k tomu, aby se našimi fandy stávalo čím dál tím více lidí. Hodně pracuji s každým členem týmu na jeho individualitě. Každého znám dobře osobně. Nechci však lidi měnit k obrazu svému, ale podpořit je tak, aby se jednotlivci mohli rozvíjet a využili svých nejlepších schopností. Osvědčilo se mi, aby měl každý svůj pocit spoluzodpovědnosti za daný projekt, úkol, poté není nouze o nápady, a to je velká přidaná hodnota. Proto náš malý tým zvládá velké věci. Tím se vracím zpět k mé dosavadní praxi – jsem velmi vděčná velkým firmám za to, co jsem se u nich naučila. Pravidla hry, která se osvědčila a dají se aplikovat i v menším kolektivu. Poznala jsem procesy, jak funguje velká nadnárodní korporace, co je pro ni zásadní. Dnes vím, že je vše o lidech, i když to zní jako fráze. Firma je tak silná, jak silní jsou její zaměstnanci. Podstatné je, aby zaměstnanci do práce chodili rádi, aby je to bavilo. Ovlivňuje to pozitivně jejich výkonnost, posiluje zdravé sebevědomí, vrací se to ve výsledcích.

Na lidech v týmu si tedy hodně zakládáte. Jací jsou vaši nejbližší spolupracovníci?

Kosmetičky, školitelky, obchodní manažerky, marketingový manažer, manažerky expedice atd. A pak samozřejmě síť kosmetických salonů v Česku i na Slovensku. Řekla bych, že vzájemné soužití a respekt nás všech značku posunuje. Tým mám opravdu skvělý. Každému jednotlivci dávám příležitost jít dál, být lepší. Ve vzájemné souhře u nás vznikají projekty, tak se rodí nápady. Není o ně nouze, protože si rozumíme.
Velmi se mi osvědčilo, že nevytýkám chyby napřímo, ale snažím se připravit půdu pro to, aby se omyly a prohřešky daly napravit, a hlavně příště neopakovat. Respektuji každého, jeho povahu, snahu, schopnosti. Vím, že když se bude dařit všem, bude se dařit firmě. Nerada bych byla také v roli nadřízeného za každou cenu, to nefunguje.
Nic nedělám bez dalšího smyslu, musím být přesvědčena, že naše práce bude efektivní. Vím o sobě ještě jednu věc – jsem docela věrný člověk, takže na půdě společnosti, kterou reprezentuji, nepřemýšlím o tom, kdy a při jaké příležitosti odejdu. Je to významný psychologický moment, který neubírá kapacitu.

Manažersky uchopit benefity kosmetiky GERnétic není snadné. Rozhodla jste se jít cestou nápadů, využitím netradičních cest. Osvědčilo se to?

Nemám hlavu v oblacích. Věřím reálným očekáváním. Snažím se nastavit pravidla hry tak, aby nás to všechny bavilo. Pak jsou vidět i výsledky. Máme za sebou konference, projekty, veletrhy, pořádáme setkání v divadlech, při dnech otevřených dveří, míjíme se při nejrůznějších příležitostech s poměrně širokou odbornou i laickou veřejností, ukazujeme, čím je naše kosmetika přínosná a v čem je jedinečná. Protože ona jedinečná je. Třeba výzkumem, který je špičkový a nadčasový.

A úspěch přišel. Z vašeho přístupu k marketingu si bere zkušenosti i výrobce ve Francii...

Trh je vysoce konkurenční v každém oboru. Snažím se být ve střehu, mapovat. V případě GERnétic jsem přišla ke značce, kterou jsem se snažila nejprve pochopit. Spočítala jsem si, že v roce 2013 na českém trhu bylo etablováno přes 400 kosmetických značek. Bylo mi jasné, co to pro GERnétic znamená. A podle toho jsem začala chystat strategii. Především: konkurenci neberu jako konkurenci, ale jako soutěžitele o přízeň zákazníka. Zásadně také nekopírujeme postupy jiných. Jdeme svou vlastní cestou. Vím, že je na českém trhu hodně značek dobrých, ale i horších. Že existují různé distribuční kanály, rozmanité filozofie prodeje. Musíme mít na zřeteli, že naše značka je jednou z těch mnoha, nečekat zázraky hned, ale jít cílevědomě, postupně, snažit se něčím odlišit. Nepřeceňujeme se, spíše vysvětlujeme, učíme veřejnost, proč jsme takoví, jací jsme, a čím můžeme jednotlivci pomoci, proč jsme užiteční.
Pojímáme člověka jako celek a péči o něj jako komplexní. Zakládáme si na kvalitě a odborné aplikaci. Náš zakladatel chtěl každé ženě darovat pocit zdravé a krásné pleti. V tom je naše poslání. Lékař uznával principy východní medicíny, značka GERnétic je postavená úplně jinak než ostatní. Zákaznicím i zákazníkům vysvětlujeme, proč tomu tak je a v čem je kosmetika GERnétic přínosná. Také zdůrazňujeme, že základem životního postoje je, aby se měl člověk rád. Pak mu v organizmu funguje vše jinak, lépe. Kosmetika GERnétic k tomu přidává řadu nejnovějších vědeckých poznatků. Když se má člověk rád, úplně jinak přistupuje i k ostatním. Naše kosmetika není o tom, že si na sebe „něco namažu“ a mám vystaráno. My to máme jinak: když se má člověk rád, najde si chvilku jen pro sebe, tím ostatním dává následně více, než kdyby se pro ně měl roztrhat. Život by měl být ještě důrazněji o pozitivním myšlení a o radosti.
A k Labogers GERnétic ve Francii? Tím, že od nás mají zpětnou vazbu, vědí, jak GERnétic promujeme v Česku a na Slovensku. Dostalo se nám informací, že jsme je svými aktivitami v něčem inspirovali a že je možné naše přístupy do jisté míry zobecnit, že tedy naše úsilí není marné.
Pohybuji se v oboru, který je vhodný vlastně pro každého: pro člověka, který má stres, jemuž padají vlasy, má potíže se striemi, s pigmentací pokožky, rád by předešel vráskám, řešil formování postavy, omlazujeme ženy zralého věku, zpevňujeme poprsí, odstraňujeme akné. Spolupracujeme s lékaři, lázněmi, spa centry v hotelech, klinikami plastické chirurgie. Co víc si přát?

To jsou vaše životní atributy?

Ano, určitě. Ve svých genech mám pozitivní smýšlení a hledám i tu radost. A nacházím. Takový je dnes i můj tým v GERnétic. Věříme, že to, co děláme, má smysl. Jsme ambiciózní, chceme, aby po nás něco zůstalo, abychom ve spojitosti se značkou GERnétic zanechali správné stopy, jež budou naši klienti následovat. Že nám tedy budou věřit. Toužíme se odlišit od jiných značek, a to nejen produkty, ale přístupem k veřejnosti. Chceme být výjimeční. Buduji svému týmu zdravé sebevědomí, protože pak člověk i lépe snáší problémy, které zákonitě i s tím, že jste dobří, následují.

Zní to dost rozhodně...

To, co mám, jsem si vybudovala sama, a štěstí mi přálo. Vážím si každého detailu v celku a celek skládám z detailů. Vím o sobě, že mám silné marketingové myšlení, navíc jsem vystudovaný ekonom. Mám i četné znalosti z oborů, jimiž jsem prošla. Před VŠE jsem studovala střední hotelovou školu, takže umím nejen řídit provoz, ale i vařit, obsluhovat, vím, jak to chodí ve službách. Umím si naštípat dřevo i zašít ponožky. Dokáži vymalovat byt stejně tak jako mi činí potěšení zkoumat vlastnosti bylin nebo připravit narozeninový dort svým dětem. Raduji se z každého dne prožitého v práci i v rodině, ať už je jakýkoli.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3