INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

martina hrusinska iprosperita homepage 2Martina HrušínskáPoslouchala jsem. Více nebylo třeba. Martina Hrušínská se představila sama. Jako podnikavá manažerka, generální ředitelka firmy Melitta ČR s.r.o. Energická osobnost, která dokáže mít na věc svůj názor a s úsměvem argumentovat. Poznala jsem ji na začátku letošního roku u příležitosti udělování ocenění za udržitelné podnikání mezinárodní organizací Green Brands v Praze. V případě Melitty patří značce Frosch, jejíž výrobky uvedená firma 12 let distribuuje na českém a slovenském trhu. Příběh, poučná praxe, sdílení inspirující filozofie výrobce značky Frosch, snaha přispět k zachování naší planety i pro další generace. Vztah k přírodě, zdrojům, snaha nedrancovat, a naopak čerpat z toho, co už je k dispozici, vyrábět to, co lidé opravdu potřebují, a za rozumnou cenu. Možná až příliš toho dobrého. Ale funguje to.

Kde je začátek příběhu značky Frosch v České republice? Proč se vaše společnost rozhodla výrobky distribuovat?

Začátek byl zajímavý. Oslovila nás rakouská společnost Erdal, která značku Frosch vlastní, když hledala nového distributora pro Českou a Slovenskou republiku. Byli jsme jedni z těch, kteří se zúčastnili výběrového řízení. Nebylo lehké. Museli jsme prokázat znalost trhu, ostatně zkušenosti jsme měli z obdobné činnosti se sortimentem domácích potřeb, které naše společnost již po několik generací vyrábí a prodává. Rodinná tradice, podobná firemní kultura a dlouholeté zkušenosti v businessu měly pro Erdal jistý punc důvěryhodnosti. Výběrové řízení jsme vyhráli a od prvopočátku jsme byli pro značku Frosch nadšeni. Její sortiment čisticích prostředků byl pestrý a produkty stoprocentně ekologické. To znamená, že není ekologický jen obsah, ale také například lahvička, víčko i etiketa, které se zhotovují z recyklovaných materiálů. Ve značce Frosch jsme viděli ohromnou příležitost, jak se posunout, seberealizovat se, a to tak, jak vyhovovalo našemu pohledu na život. Nepovažovali jsme se nikdy za extrémní ekology, ctíme však jisté principy a myslíme si, že každý může pro ochranu bohatství a čistoty Země něco udělat.

frosh1.jpgAle byla zde ještě jedna pobídka...

Ano, dlouhodobě jsme prodávali své kmenové výrobky, byl v tom systém, jistá setrvačnost, zúročená odvaha i snaha se prosadit. Se značkou Frosch se však před námi otevřely doslova nové obzory, mohli jsme budovat něco od úplného začátku, přemýšlet zase v trochu jiných intencích. To nás naladilo na velmi optimistickou vlnu a přinášelo velkou radost. Navštívili jsme továrny, kde se Frosch vyrábí, poznali jsme úplně jiný segment, zásady, jinou energii. Bavilo nás, že jsme průkopníky, že tvoříme historii značky na dalším trhu.

Začínali jste s nadšením, skromně, prosazovali jste cosi, o čem lidé netušili, že skutečně funguje. Je to asi velká zkušenost...

Souhlasím, přesto první kroky i přes nesporné nadšení pro věc provázely potíže. Před 12 lety byla na našem trhu konkurence minimální, poptávka takřka nulová. To byla největší překážka. I když na druhé straně jsme měli svým způsobem volné pole působnosti, trh ekologických čisticích přípravků jsme mohli tvořit, nastínit, kudy povede cesta dál. Obchodní řetězce nás zprvu odmítaly s argumenty, že dosud tady není vlna ekologie a trh není na ekologické prostředky připraven. Navíc, jsou tu zavedení neekologičtí výrobci, a ti dodávají vše, co lidé požadují. Nenechali jsme se odradit a postupně nám někteří velcí prodejci přeci jen dali šanci.
Pomohli nám do určité míry i ti nadšenci, kteří takové zboží na pultech prodejen cíleně vyhledávali, často marně. Najednou se objevil Frosch. A tito spotřebitelé byli nadšeni.
Po pár letech se situace obrátila a ti, kteří nás nejprve odmítali, nás začali sami kontaktovat. Dnes prodáváme mnoho kamionů měsíčně a zásobujeme trh tím, co lidé vyžadují, co neškodí přírodě, co je stoprocentně rozložitelné a zároveň recyklovatelné.

Jsou vašimi koncovými zákazníky spíše mladší spotřebitelé, střední generace, nebo i lidé, jak se říká, v letech? Ženy, nebo muži?

Zpočátku to skutečně byli zapřisáhlí vyznavači ekologie, všeho, co bylo „zelené“. Dnes pokrýváme všechny segmenty. Kupují mladí, střední generace, i ta starší. Muži, ženy. Velký zájem mají maminky, hlavně ty, které mají malé děti, protože s ohledem na přecitlivělost organizmu, alergie apod. hledají spolehlivé přípravky, u nichž mají jistotu, že je děti snesou.
Koupit si nás mohou kromě prodejen velkých řetězců také v drogeriích, hobby prodejnách a ve všech spolehlivých e-shopech. Navíc jsme cenově velmi konkurenceschopní. Naše ceny nepřevyšují průměr ostatních, takže si nás může dovolit opravdu každý. Je to i strategie výrobce: uvádět na trh cenově dostupné produkty, aby byly srovnatelné s těmi, které si ekologické říkat nemohou. A jak často opakuji, dodnes děkuji těm několika osvíceným nákupčím, kteří byli v průběhu let s námi ochotni hovořit, vyslechnout si naše argumenty a dát nám příležitost.

V čem spočívají benefity značky Frosch?

Naše výrobky jsou stoprocentně ekologické. Jak jsem již uvedla, není jen ekologický obsah, ale také obal, včetně etikety. Samotný výrobní a dodavatelský proces klade důraz na hospodaření s vodou, energiemi a ovzduším, na použité materiály a jejich zdroje, kvalitu vnitřního výrobního prostředí a designové inovace. Budova centrály je maximálně energeticky úsporná s vlastním systémem vytápění a chlazení, kdy tuto vodu následně využívá také pro výrobní cyklus. Společnost neustále investuje nemalé prostředky do vývoje nových technologií s cílem minimalizovat ekologický dopad na životní prostředí. Výrobce značky Frosch je držitelem několika významných certifikátů prokazujících dodržování vysokých standardů pro udržitelné a k životnímu prostřední přátelské podnikání, jako jsou certifikáty EMAS, LEED Platinum, TÜV, ISO 14001 anebo Cradle to Cradle.

Produkt Sense II copyEkologie, udržitelnost, to jsou pojmy, které vás zajímají. Proč zrovna tato cesta?

Je to směr potřebný, je to filozofie značky i letité rodinné firmy. A nám se líbí. Ctíme přístup výrobce, který má do posledního detailu promyšlen každý krok, každou operaci, jak co dělat. Pro nás je inspirativní, když víme, co je za tím vším, že to nejsou plané proklamace, nadsazený marketing, ale jen pravda. To nám dává sílu i patřičné emoce, jež vkládáme do své práce. Našimi základními stavebními kameny jsou například soda, ocet, citron. Čistíme silou přírody, to je náš slogan. Babičky to věděly dávno – octem čistily vše.

Na začátku roku jste obdrželi další významné ocenění: Green Brands. Je to dobrá zpětná vazba i motivace? Co vám napovědělo?

Ocenění je pro mne potvrzením toho, že Frosch je symbolem udržitelnosti. Prošli jsme přísným auditem. Přesto, že se Green Brands teprve v ČR etablují, přeji této iniciativě, aby se rychle dostala do povědomí veřejnosti. Aby si lidé tohoto označení všímali a bylo pro ně určitým vodítkem při rozhodování, čemu dát přednost.

Sortiment se každý rok rozšiřuje? Nač se letos můžeme těšit?

Ano, každým rokem přidáváme další novinky. Na českém i slovenském trhu jsme již uplatnili na sto různých druhů produktů, ať to jsou čističe, přípravky na praní, osvěžovače vzduchu. Například dobře jsme se zapsali do kategorie baby, kde máme přípravky na mytí dudlíků, na odstraňování skvrn a také přípravky na praní. V současné době budeme uvádět na trh první ekologické bloky do toalet, kde opět není ekologický jen obsah, ale i závěs z recyklovaného plastu. A dále rozšíříme sortiment kosmetiky o sprchové gely pro děti i dospělé v několika variantách vůní, například granátové jablko, pomeranč nebo aloe vera.

Dostáváte také děkovné dopisy?

Dostáváme, a ne málo. Lidé se na nás obracejí s nejrůznějšími dotazy. Ptají se, jestli je výrobek skutečně ekologický, co to v našem pojetí vlastně znamená, někdy si i stěžují. A my na každý podnět pečlivě odpovídáme, vysvětlujeme to či ono, argumentujeme. A pisatel zpravidla pochopí. Je to také o globálních souvislostech. Mnozí se tážou na to, proč a zda zpracováváme palmový olej, a my odpovídáme, že ho částečně používáme, ale nakupujeme jen od certifikovaných pěstitelů, a tím se nepodílíme na masovém ničení pralesů. Také ho ve stále větší míře nahrazujeme jinými alternativami.

Jak jste nastínila, mezi vašimi příznivci jsou silně zastoupeny ženy. Maminky, studentky, babičky, ale i ženy na významných pozicích ve firmách a organizacích, které se snaží o zdravý životní styl. O jakou manažerskou zkušenost byste se s nimi ráda
podělila?

Z mojí manažerské pozice snad jen tolik: když v něco věříte, když víte, že je něco pravda, a když pracujete s kolektivem, který je podobně nastaven, je to pro vás vždy obrovská výhra. Vše je o pokoře a trpělivosti. A když za vámi stojí značka, v níž jste se našly, jde to samo. Za námi kromě úžasné filozofie Frosch stála velká plyšová žába, náš maskot, který se stal miláčkem obchodních týmů našich zákazníků. Zpět k ženám: ženy jsou empatické, vynalézavé a houževnaté. Když k tomu připojí zdravé sebevědomí, půjde jim vše, oč se budou snažit.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3