INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jan ZykmundJan ZykmundDovolené nejsou jen o zájezdu do exotických zemí. Mnoho z nás miluje chvilky ticha na chalupě, koupání, houbaření a večerní posezení u táboráku s kytarou, buřtíky, pivkem a... A slanými brambůrky a podobnými takříkajíc nezdravými drobnostmi, jimiž si čas od času zpestříme uspěchaný život i jídelníček. V takové chvíli je určitě dobré si pošmáknout, poveselit, dát nějaký vtip k dobrému a na zdvižený prst výživových poradců nemyslet. Malé prohřešky zdraví neublíží, k pohodě naopak přispějí. Na letošním vyhlášení soutěže Marketér roku v Praze jsem se potkala s Janem Zykmundem, generálním ředitelem rodinné společnosti Jan Zykmund, držitelem jednoho z ocenění. Vyrábí solené brambůrky a nyní i různě ochucené tzv. kroužky, které zpestří pohoštění při jakékoli příležitosti. Navázali jsme na povídání z loňského vydání Fresh Time...

Letos jste předal firmu synovi, ale dál zůstáváte, a to v pozici generálního ředitele. Spadla z vás tíha každodenního provozu, budete se věnovat ještě více marketingu, kreativní činnosti, která vás baví víc než cokoli jiného. Ne každému majiteli firmy se splní takový sen...

Ačkoliv jsem firmu předal svému synovi, stále mám ke společnosti silné vazby a nedokážu si představit, že bych seděl doma a synovi s vedením společnosti nepomohl. Dělám to pro něj a pro jeho potomky. Protože ještě nemá pořádné zkušenosti, často se na mě obrací s žádostí o radu, a já jsem rád. On se přiučí a já mám přehled, jakým směrem se firma ubírá.
Neřekl bych, že ze mě spadla tíha každodenního provozu, jen se už nyní nemusím zabývat úřady a funguji spíše jako poradní orgán. Jak už jsem řekl, není to tak, že bych šel do zaslouženého důchodu, naopak stále sedím pevně ve svém křesle – i když mám nyní trochu více času na osobní život, stále na mě padají rozhodnutí ohledně 2syrprovozu, údržby, marketingu nebo inovací nových výrobků.
Netvrdil bych, že mě marketing baví více než cokoliv jiného. Spíš jde o to, že tato kreativní činnost do podnikání prostě patří a člověk se jí musí zaobírat a vzdělávat se v ní, pokud chce být na trhu úspěšný. Rád vymýšlím nové obaly na produkty, ale nikdy to není práce jen jednoho jedince. Na veškeré marketingové činnosti se podílí celý tým a každý návrh a nápad je pečlivě zvážen, než je zrealizován.

Vaše úsilí v oblasti marketingu bylo letos oceněno v soutěži Marketér roku. Během vyhlašování výsledků v květnu v Praze jste se setkal také s řadou dalších osobností, které marketing baví i živí. Čeho si na těchto lidech vážíte?

Vyhlášení Marketéra roku pro mne bylo jedinečným zážitkem. Překvapila mě nominace i to, že můj syn přihlášku vyplnil a připravil pro mě toto překvapení. Jsem však rád, že jsem se události zúčastnil. Seznámil jsem se na ní s několika významnými osobnostmi a získal nové kontakty. Lidé, kteří se Marketéra zúčastnili, jsou vzdělaní a neustále se ve svém oboru zdokonalují. Na marketingu je úžasná jeho rozmanitost, ne vždy si člověk získá všechny, ale téměř pokaždé osloví někoho, buď genderově, věkově, nebo územně odlišného. A v tom je ta pravá síla těchto osobností. Obdivuji lidi, kteří zkoumají své možnosti a neustále se snaží o inovaci.

Na trh jste před pár měsíci přišli s novinkou – bramborovými kroužky s příchutí jarní cibulky nebo sýru či pepře. Jaký úspěch zatím mají?

I když jsme s novým výrobkem šli tak trochu do neznáma, musím přiznat, že se Kroužky „chytly“. Dlouhým výběrem dodavatele koření jsme docílili specifických příchutí, kterými se lišíme od konkurence. V současnosti jde o jeden z nejprodávanějších výrobků. Možná je to zapříčiněno i dlouhým rozhodováním nad vhodným obalem, na kterém se podílel celý administrativní tým společně s naším skvělým grafikem. Myslím, že Kroužky mají potenciál stát se naším nejoblíbenějším výrobkem. I když se specializujeme na výrobu brambůrek, je důležité přizpůsobovat se situaci na trhu, proto nehodláme polevit a do budoucna už zvažuji přiřadit mezi výrobky další novinku. Ale o té snad někdy příště...

Když jste před dvaceti lety začínal, hrál jste si nejen s technologií, ale i názvy, zkoušel jste. Na nohy jste postavil vlastní značku Originální hospodské brambůrky. Přitom v Teplicích sídlíte v ulici, která se jmenuje U Pivovaru. není to pekelná náhoda? Nebo snad promyšlený marke­tingový tah?

Že se ulice jmenuje U Pivovaru, je skutečně jen náhoda. Nemyslím si, že by název ulice nějak dopomohl marketingu společnosti, avšak tato spojitost se může zdát úsměvná. Jak už jsem uvedl v předchozím rozhovoru loni, nejdříve jsem se věnoval prodeji zeleniny. Postupem času, když se zhoršily podmínky na trhu, začaly se ve LOGO 2017 cena okraj bila textměstě stavět velké obchodní domy a malý stánkový prodej přestal vynášet tak, jak by měl, jsem musel přijít na nový způsob obživy. Brambůrky byly jasnou volbou, i když uznávám, že možná k této volbě povědomě dopomohl i název ulice. Protože co se nejlépe hodí k pivu? Právě brambůrky. Název Originální hospodské brambůrky byl však alternativou pro původní název Pravé hospodské brambůrky. Protože se slovo „pravé“ dostalo na listinu zakázaných slov, které se na potravinových obalech nesmí objevit dle Státní zemědělské a potravinářské inspekce, byl jsem nucen adaptovat se a v co nejkratším časovém horizontu vymyslet jiný vhodný název. Myslím, že se podařilo a tato změna nijak neodlákala naše původní zákazníky.

Technologie na výrobu není levná, utopil jste v ní mnoho milionů, nakoupil špičková zařízení, která sledují kvalitu, bezpečnost, měří spousty ukazatelů. Nebál jste se někdy, že to všechno skončí na smetišti dějin? Že se něco nepovede, že zkrachujete? Nebo si takové myšlenky nesmí podnikatel vůbec při­pustit?

Jako každý podnikatel jsem si i já velice dobře vědom možnosti neúspěchu. A nejednou jsem kvůli tomu probděl celou noc. Jak však říkáte, tyto myšlenky si nesmíte připustit, pokud chcete být alespoň trochu úspěšná. Sám však musím říct, že je strach z úpadku často naopak motivací k většímu úsilí, a přesně tak s ním člověk musí nakládat. Nemyslete si, že vše v mém podnikání šlo jako po másle. Ve výsledku se totiž úspěch podniku neodvíjí jen od mých vlastních rozhodnutí, ale i od dovedností pracovníků a obchodních partnerů. V dnešní době nelze na trhu uspět sám. Je důležité se obklopit schopnými lidmi a navazovat kontakty na správných místech.

Loni jste zabodovali i v soutěži Česká chuťovka. Zúčastníte se i letos?

Rozhodně se soutěže zúčastníme, a to právě s našimi Kroužky. Doufám, že se i tentokrát budeme moci těšit z úspěchu.

Jaký názor máte na mlsání? Patří k životu?

Mlsání k životu rozhodně patří. Každý mlsá, a ten, kdo tvrdí, že ne, lže.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3