INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

47 e commerceČeský e-commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Růst oboru akcelerovala epidemie koronaviru, kdy řada firem urychlila digitalizaci a přechod na online řešení.

Zároveň omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Zrychlený růst celého odvětví ještě více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vzrostl český e-commerce trh meziročně o 26 % a přiblížil se hranici 200 miliard. „Jedná se o téměř dvojnásobné tempo růstu v porovnání s růstem mezi roky 2019 a 2020. To je samozřejmě způsobeno přesunem spotřeby z offline do online prostředí v důsledku pandemie koronaviru. Na celkových maloobchodních prodejích se e-commerce podílí již z 16 %. I když vznikla řada nových e-shopů, největší mírou se na nárůstu e-commerce podíleli zavedení prodejci, ať už z řad online hráčů nebo e-shopy kamenných obchodů," popsal Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.

Na trhu chybí pracovníci do vyššího managementu

Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. „Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost‘ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,“ vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit.

„Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,“ dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. „Díky rozvoji digitálních technologií a stále větším digitálním stopám jednotlivce je nyní snazší získat kontakty na vytipovaný talent. Úměrně ale zároveň roste i míra resistence vybraných kandidátů reagovat na přímé oslovení. Ochota pokračovat v jednání je pak na zkušenostech a know-how konkrétního headhuntera,“ řekl Ivar Mesenský.

V kurzu jsou odborníci na přechod do online

Globální pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. „Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do online prostředí zkušenosti a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti mohou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,“ popsal Ivar Mesenský.

(tz)

Slovo ke dni

  • Pošta na kolečkách

    Vzpomínáte na pojízdné prodejny? Umožňovaly venkovu přiblížit se městu, jak znělo jedno ze socialistických hesel. Ale taková služba přežívala i do dnešních dnů. K nám každý týden zavítal se svým krámkem na kolách řezník Franta. Zájem byl velký, avšak s tím, jak začal v centru obce prosperovat obchod vedený vietnamskou rodinou, už se Fandovi tak nedařilo a přestal zajíždět. Nicméně v nedaleké vesnici to nevzdal. Česká pošta musí hlídat náklady na provoz, zároveň udržet obslužnost celé republiky. Zkouší teď na jihu Čech nabídnout své služby z pojízdného úřadu. Zatím jen na měsíc. Tento jistě zajímavý experiment může mít úspěch, ale čtyři týdny je krátká doba na to, aby si místní lidé zvykli. Navíc rozsah poskytované služby je omezený. Praxe ukáže, zda nápad z minulosti může zajistit pošťákům i slušnou budoucnost.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2021

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

2 karabec

Představujeme IP mediační centrum Praha 23. únor 2021

Cílem tohoto příspěvku je představit nově založené IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, jehož zakladatelem je společnost JUDr. David Karabec, s.r.o., která je specializovanou konzultační, poradenskou a vzdělávací společností se zaměřením na ochranu autorských a průmyslových práv, know-how, obchodní tajemství, licence, nekalou soutěž a franchising.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE