INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Společnost Cebia již více jak 2 roky provozuje systém AUTOTRACER na kontrolu historie ojetých vozidel, na internetové adrese www.zkontrolujsiauto.cz. V rámci provozu systému AUTOTRACER dostává denně příspěvky od motoristů, kteří na emailové adresy společnosti Cebia píší své zkušenosti s nákupem ojetých vozidel. Uživatelé systému AUTOTRACER za dobu provozu systému prověřili již 1 000 000 vozidel.

Jaké jsou nejčastější problémy, se kterými se motoristé setkávají?

1.  Vozidlo má stočený tachometr.

Většina zákazníků přijde na to, že koupili vozidlo s jiným stavem tachometru, až po nákupu, kdy začnou mít s vozidlem technické potíže a začnou pátrat po historii auta. Většinou to končí špatně pro motoristy, neboť obvykle údaj o stavu tachometru chybí v kupní smlouvě a pak ani není co reklamovat. Cebia eviduje ale i několik případů, kdy se podařilo získat od prodejce dodatečnou slevu nebo vozidlo reklamovat. Podle statistik Cebia má stav tachometru upraveno 42% ojetých vozidel na trhu v ČR.

2. Technický stav vozidla neodpovídá tomu, jak bylo vozidlo inzerováno a prodáváno.

Motoristé důvěřují tomu, co je napsáno v inzerátu, nebo co uvádí prodejce. Často ani neabsolvují zkušební jízdu a vozidlo si pořádně nezkontrolují. Následně při první návštěvě servisu zjistí, že musejí do vozidla investovat nemalé sumy, aby bylo auto dále vůbec pojízdné.

3. U vozidla je zfalšován rok výroby – prodejce dostane více peněz!

Prodávající (většinou u dovezených vozidel ze zahraničí) zfalšuje doklady od vozidla, na které uvede jiný rok výroby, než bylo vozidlo skutečně vyrobeno. Díky tomuto pak vozidlo inzeruje s vyšší cenou, než jaká odpovídá skutečně danému vozidlu. Zjistí-li následně zákazník skutečný rok výroby, čeká ho nemilé překvapení a rozčarování, že prodejci zaplatil o několik tisíc víc a vlastně koupil starší automobil, než původně zamýšlel. Rok výroby lze přitom jednoduše ověřit u specializovaných společností. Cebia měsíčně zkontroluje přibližně 40 000 vozidel a z těchto kontrol vyplývá, že rok výroby má v ČR upraveno až 15% ojetých vozidel.

4. Vozidlo je stále v majetku leasingové společnosti.

V poslední době je těchto případů čím dál víc. Problém nastává u vozidel, která jsou zatížena úvěrem, kdy vlastníkem není leasingová společnost, ale majitel vozidla a finanční závazek není napsán ve velkém technickém průkazu. Majitel tak vozidlo může bez vědomí leasingové společnosti prodat. Budoucí majitel, který o tomto závazku netuší, se pak dostane do situace,  kdy musí vozidlo odevzdat leasingové společnosti, protože bývalý majitel přestal hradit leasingové splátky.


5. Podezřele výhodné inzeráty – majitel je v zahraničí, odkud prodává vozidlo.

Vždy to začíná stejně. Majitel vozidla dostal nenadále práci v zahraničí (většinou námořník) a potřebuje prodat vozidlo zpět do ČR. Inzerát je hodně lákavý, protože cena vozidla je řádově o 20% nižší, než je běžně vozidlo k dostání v autobazarech v ČR. Vozidlo je vždy v perfektním, nehavarovaném stavu, se servisní knihou. Přestože inzeráty slibují, že vozidlo bude dopraveno do ČR na náklady prodávajícího, s možností zkušební jízdy a následným předání peněz, prodávající vždy použije nějakou fintu, jak z budoucího kupce vylákat alespoň drobnou zálohu předem a pak celý proces končí. Zájemce přijde o peníze a vozidlo nikdy neuvidí. A i když se většinou jedná o Čecha, který takto prodává vozidlo ze zahraničí, emailová komunikace probíhá v jednoduché angličtině, z podivné emailové adresy!

6. Podepisování nevyhovujících kupních smluv.

Motoristé podepisují nevýhodné kupní smlouvy, které neobsahují důležité údaje o kupovaném vozidle, z čehož pak prodejci těží při následných „marných pokusech“ kupujícího vozidlo reklamovat.  Především se jedná o tyto problematické oblasti:
    chybí ustanovení o tom, podle jakého zákoníku je smlouva sepsána,
    nejsou uvedeny úplné údaje o prodávajícím (většinou zcela chybí při obchodu typu – komisní prodej přes zprostředkovatele),
    nejsou uvedeny úplné  údaje o kupujícím, případně zprostředkovateli,
    chybí přesná identifikace vozu (RZ, značka, model, typ, rok výroby, barva, číslo VIN, číslo technického průkazu, počet skutečně najetých km, soupis výbavy, zabezpečení),
    chybí prohlášení prodávajícího, že vůz je jeho majetkem a neváží se k němu žádné další závazky či pohledávky třetích osob,
    chybí údaje o předávaných dokumentech a klíčích od vozidla,
    není podrobně popsán stav vozidla a jeho částí (nejlépe formou protokolu o stavu vozidla),
    chybí popis závad, na které je kupující upozorněn,
    chybí popis způsobu zaplacení kupní ceny, podmínky přihlášení, odhlášení a převodu automobilu, případně i plné moci k těmto úkonům.

Ředitel společnosti Cebia, Ing. Martin Pajer, proto všem motoristům doporučuje:

•    před nákupem si ojeté vozidlo prohlédněte a prověřte (přiveďte si na pomoc svého automechanika),
•    pročtěte si kupní smlouvu a pokud nebude splňovat všechny náležitosti, žádejte o jejich doplnění, nebo od nákupu odstupte (na trhu jsou i jiná vozidla, která si můžete koupit),
•    zvažte, od koho vozidlo kupujete a dejte přednost prověřeným prodejcům, kteří poskytují určitý standard a máte jistotu, že se na ně můžete obrátit i s případnou reklamací vozidla,
•    vyžádejte si dopředu VIN vozidla a kopii technického průkazu a vozidlo si prověřte u specializovaných společností, které Vám prověří původ a historii vozidla.
•    využijte dostupnosti systému AUTOTRACER a vozidlo si zde on-line prověřte. Ověřte si přesný rok výroby, zkontroluje závazky u leasingových společností, zda automobil není odcizen a průběžné stavy tachometru a další užitečné informace.

Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat. Minimalizujte všechna rizika, aby pro Vás nákup vozidla nebyl noční můrou, ale radostí z dobře zakoupeného vozidla.


Více na www.cebia.cz  nebo www.zkontrolujsiauto.cz

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3