INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Lubomír OndroušekVýkonný výbor Společenství autodopravců Čech a Moravy připravil, po delší odmlce zaviněné pandemií koronaviru, Kulatý stůl k aktuálním problémům v dopravě pro své členy a některé partnery v rámci Sociálního dialogu v oblasti malých a středních podniků a služeb. Tentokrát byli pozváni odborníci z oblasti ekonomiky a hospodaření dopravních firem, kteří se kromě jiného zaměřili na zkušenosti z používání sofistikovaných účetních systémů, a hovořilo se také o možnostech širšího nasazení vozidel s alternativními pohony v autobusové i nákladní dopravě. Témata jistě aktuální a zajímavá, a proto jsme požádali o rozhovor k obsahu Kulatého stolu 1. místopředsedu výkonného výboru SAČM Lubomíra Ondrouška (na snímku).

Hospodaření ve firmách obecně je nyní poznamenáno dopady pandemie. Jak se to promítá do chodu dopravních firem, v čem spočívají nejvážnější potíže, a co odborníci doporučují pro zlepšení jejich ekonomiky?

Problematika malých autodopravců, zejména pak OSVČ, je mnohem komplikovanější. Je to dáno tím, že mají základní nedostatky v řadě oblastí, ať již zdravotní, sociálně-psychologické i odborné. Z těchto důvodů se snižuje jejich konkurenceschopnost na dopravním trhu a častěji se dostávají do Sacmexistenčních potíží. Významně do této situace zasáhla koronavirová krize, čímž se jim podmínky pro podnikání ještě více zhoršily. V této situaci jsme se zaměřili na konkrétní pomoc a podařilo se nám díky Ministerstvu dopravy, zejména díky ministru Karlu Havlíčkovi, získat alespoň některé hygienické pomůcky jako roušky, respirátory a později i dezinfekci. Naše úsilí se však nadále ubírá směrem rozšiřování znalostí prostřednictvím zkušených odborníků, kdy zobecňujeme a předáváme poznatky jak od specialistů z akademické sféry, tak od některých firem, které jsou našimi členy.

Znamená to, že jste museli u malých firem a OSVČ začít takřka od začátku, tedy posilováním provozní i finanční gramotnosti. Jak si tedy tyto firmy vedly v průběhu omezeného fungování české ekonomiky?

Jak jsem již podotknul, zaměřujeme se na tyto oblasti a v posledních letech jsme realizovali v rámci členství v KZPS ČR a SPŽ ČR velký projekt, který výraznou měrou přispěl k edukaci celé řady společností, zejména malých dopravních firem. Právě na zmíněném Kulatém stole jsme se zaměřili nejen na základy účetnictví, ale i na manažerské fungování firmy při řešení nejčastějších problémů z oblasti hospodaření. Tady u řady z nich většinou chybí i používání jednoduchých účetních systémů a mnozí dopravci využívají služeb externích účetních, aniž by dokázali podle dílčích výsledků hospodaření změnit své manažerské chování.
Mimo problémy, které způsobil koronavirus, se autodopravci potýkají zejména s růstem nákladů při trvale nízkých tržních cenách svých služeb. Toho mnohdy zneužívají nejen zákazníci, ale i někteří speditéři, kteří si diktují podmínky. Fenoménem dnešní doby je prodlužování doby úhrady za fakturované přepravy. Můžeme jen potvrdit, že nynější podmínky malých a středních dopravců, kteří jsou často v roli subdodavatele, se výrazně zhoršily.

Zmínil jste se o výhodách práce se sofistikovanými účetními systémy, ale jsou i pro menší autodopravce tyto programy vůbec dostupné? Co by zde vaše Společenství doporučovalo?

SAČM se v nedávné době například podílel spolu s FD ČVUT na zpracování učební pomůcky týkající se kalkulací nákladů a metodiky osvětlující její vyplňování. V současné době odborný tým pod vedením Ing. Jana Tichého zpracovává další pomůcku, která má usnadnit dopravním firmám hospodaření.

KS SAČM 200616 kopieÚčastníci kulatého stolu SAČMNastínil jste téma širšího využití vozidel s alternativními, a tedy ekologičtějšími pohony také v autobusové a nákladní dopravě. Jaké názory zde od autodopravců zazněly?

Tady se vše odvíjí od finančních možností. Tato vozidla, ať již na pohon vodíkem, CNG či zkapalněným zemním plynem, nebo s elektropohonem, jsou z hlediska pořízení nákladná a jejich provoz v dopravních firmách by se zásadně promítl do ceny za kilometr, kde by byla konkurence ve výhodě. V praxi je tedy možné využít spíše trolejbusy či autobusy na alternativní pohon, ale pro masové využití těchto alternativ, pokud jde o kamiony, podle mne čas ještě nenastal.

připravil Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3