INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Letos přibylo nejvíce franchisových společností i poboček ve více než dvacetileté historii franchisingu v Česku. Poradenská firma PROFIT system ve své druhé ucelené Zprávě o stavu franchisingu na českém trhu uvádí 18 nových franchisových značek. V příštím roce může jejich celkový počet přesáhnout 200.

V současné době funguje na českém trhu už 168 franchisových značek, což je o 12 % více než loni. Ještě výrazněji vzrostl počet franchisových poboček, a to z 3.476 na 4.366 - to je proti roku 2010 nárůst o 25,6 %. A podobný rozvoj franchisingu očekávají odborníci z PROFIT system i v příštím roce. V roce 2012 může počet franchisových sítí dosáhnout 200. „Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franchisingu rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství České republiky," řekl Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services s.r.o.

Dominuje sektor služeb

Na českém trhu, vzhledem k počtu franchisových značek, převažuje sektor služeb, jež tvoří 61 % trhu, zbylých 39 % spadá do obchodu. Poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Největší vliv na to má již tradičně Gastronomie, tvořící 16 % podílu trhu franchisingu. Následují obory Oděvy a obuv (14 %), Realitní služby (12 %), Krása a fitness a Potraviny (po 8 %).

Vzestup Krásy a fitness, propad Gastronomie

Zpráva PROFIT system potvrzuje, že největší nárůst počtu franchisových poboček byl v odvětví Krása a fitness, Oděvy a obuv a Potraviny. V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví Krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia EXPRESKA nebo 18 provozoven dietetické sítě NATURHOUSE. Rok 2011 naopak nebyl tak dobrý pro Gastronomii. Podle zprávy PROFIT system v roce 2011 klesl počet franchisových poboček o 159. Vliv na pokles měla především hospodářská recese – lidé se snaží více šetřit.

Převaha českých franchis

Na tuzemském trhu franchisingu dominují už české firmy. Podle údajů PROFIT system jich funguje 93, což je 55 % z celkového počtu všech franchisových společností. Z tohoto pohledu došlo k velké změně v porovnání s rokem 2010, ve kterém převažovali zahraniční franchisoři – ze 150 firem jich bylo 77 českých (49 %). „Český trh franchisingu vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Je to známkou dozrávání sektoru franchisingu v naší zemi. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 %," dodává Halfar.

Expanze do zahraničí

Odborníci také upozorňují, že čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Pobočky v zahraničí má 38 tuzemských společností, loni jich bylo 31. Mimo Česko vyrážejí především firmy z oborů Gastronomie, Kosmetika a zdraví a Oděvy a obuv. Nové zahraniční pobočky otevřely v minulém roce mimo jiné společnosti BON BON, The PUB a Manufraktura.

Co je franchising?

Franchising znamená udělení licence jednou osobou (franchisorem) druhé osobě (franchisantovi). Tato licence opravňuje franchisanta k provozování podniku pod značkou/logem franchisora a k používání celé licence, která zahrnuje všechny elementy nezbytné pro založení firmy novou osobou, a k podnikání při trvalé pomoci franchisora, kterou poskytuje podle dříve stanovených zásad.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3