INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

ke vstupu do prodejny je treba chy tryü telefon s aplikaci DoKapsyNakupování bez obsluhy zvyšuje komfort zákazníků a také pomáhá udržovat vesnické obchody. Zhruba 13 % spotřebitelů preferuje nový styl nakupování. Koncept, s kterým přišla česká síť družstevních obchodů COOP, přebírají i další firmy a prosazuje se také v zahraničí.

První automatizovaný obchod se otevřel v roce 2022 ve Strakonicích a nyní vstupuje do čtvrtého roku provozu. Podle Lukáše Němčíka, místopředsedy představenstva sítě COOP, je celý koncept revoluční a zároveň poměrně jednoduchý na zavedení i při využívání zákazníky. V automatizovaném režimu v místech, kde je technologie k dispozici, nakupuje v průměru kolem 13 % lidí. To představuje už nyní několik set tisíc nákupů ročně. To je podle Lukáše Němčíka vysoké číslo s ohledem na skutečnost, že většinou jde o menší obchody. Lidé nakupují v automatizovaném režimu nejčastěji mezi 18. a 23. hodinou. Nejvíce jich zamíří do těchto obchodů zejména v sobotu a neděli, kdy mají jinak malé obchody obvykle zavřeno.

„Pro běžné zákazníky znamená náš koncept zásadní změnu komfortu. Obchody provozujeme jako hybridní, to znamená, že v nich zachováváme standardní otevírací dobu. Po jejím skončení či o víkendech se však již zákazníci obslouží sami. Případné zloděje a vandaly poměrně snadno odstrašuje celá technologie. Díky využívání bankovní identity totiž přesně víme, kdo se v našich obchodech pohybuje. Navíc stále více prodejen pomáhá hlídat i umělá inteligence,“ řekl Lukáš Němčík.

Síť COOP nyní otevírá tyto obchody prakticky každý měsíc a do konce roku jich má v plánu provozovat kolem stovky. V budoucnu má COOP záměr rozšiřovat na partnerské bázi síť nonstop obchodů i o prodejny provozované obcemi. Česká republika je díky tomuto konceptu dnes zemí s jednou z nejhustší a nejrychleji se rozvíjející sítí automatizovaných prodejen. Nápad prodávat bez obsluhy získal řadu ocenění, mezi které patří Křišťálová lupa a Mastercard Obchodník roku.

Koncept přebírají i další sítě a začíná se prosazovat také v zahraničí. Aktuálně jej využívají například družstevní prodejny v Maďarsku, Bulharsku či na Slovensku. „S konceptem jsme původně přišli jako s řešením, které hlavně pomůže malým prodejnám v regionech navýšit tržby bez zvyšování mzdových nákladů. Ukazuje se však, že má daleko širší využití a dnes takovou prodejnu provozujeme například v rakovnické nemocnici, v kampusu Jihočeské univerzity či na ostravském letišti. Obchod s nonstop provozem se skvěle hodí i pro turistické oblasti, kde pomáhá vykrývat rozdíly v počtu zákazníků během roku,“ doplnil Lukáš Němčík. Návratnost investice do samotné technologie je podle typu prodejny přibližně dva až tři roky.

Koncept 24/7 se uplatňuje v regionech i turistických centrech
Strakonický obchod je umístěn v centru města, a tedy v pěší dostupnosti místních obyvatel. V rámci běžné otevírací doby tato malá městská prodejna funguje jako normální obchod, mimo tuto dobu si už ale zákazníci nakupují sami za pomoci aplikace DoKapsy a bankovní identity. Tu dnes má prakticky každý, kdo využívá služeb elektronického bankovnictví. Podle Romana Slamky, předsedy představenstva COOP Jednoty Volyně, která obchod provozuje, s celým konceptem panuje velká spokojenost a zákazníci si na nový model rychle zvykli.

„Počet zákazníků v automatizovaném režimu neustále narůstá a dnes jde o stovky jedinců měsíčně. V automatizovaném režimu realizujeme v Strakonicích kolem 10 % tržeb, typicky jde o menší nákupy, samozřejmě se ve večerních hodinách prodává více alkohol, různé pochutiny nebo hygienické potřeby,“ vysvětlil Roman Slamka. Z pohledu podílu na tržbách však větší úspěch představují automatizované venkovské obchody či obchody v turistických lokalitách. „Naše Jednota provozuje celkem čtyři automatizované prodejny. V Malenicích jsme přešli na částečně automatizovaný prodej u malé vesnické prodejny. Jde o obec, kde na rozdíl od Strakonic prakticky neexistovala možnost si v pozdějších hodinách a o víkendu nakoupit. Automatizace pomáhá takové obchody udržovat, protože zvyšuje jejich obrat bez dalších mzdových nákladů. Z pohledu podílu na tržbách zde dosahujeme v automatizovaném režimu o několik procent lepších výsledků než ve Strakonicích,“ potvrdil Roman Slamka.

Jednou z největších a nejúspěšnějších automatizovaných prodejen je ta v Lipně nad Vltavou, kterou provozuje COOP Jednota Kaplice. V průměru zde tvoří nákupy v automatizovaném režimu kolem 18 % tržeb. „Naše prodejna má v turistické sezóně rozšířenou standardní otevírací dobu, a samozřejmě má otevřeno i o víkendu. I tak nám automatizace hodně pomohla, protože turisté potřebují maximální flexibilitu. Výjimkou u nás nejsou velké rodinné nákupy za několik tisíc korun,“ sdělil Jan Hoffmann, ředitel COOP Jednoty Kaplice.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3