INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

MNF 2133Říjnový kulatý stůl, uskutečněný v rámci projektu Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II., se tentokrát vrátil k problematice stresu profesionálních řidičů, tedy k velmi důležitému tématu. Také tohoto setkání se zúčastnili zástupci i majitelé dopravních firem spolu s představiteli odborů a specialisty projektu Dr. Lubomírem Ondrouškem (KZPS ČR/SAČM), Ing. Václavem Švarcem (OSD/ČMKOS) a PhDr. Ester Weinholdovou, klinickou psycholožkou.

Diskuzi k příčinám, projevům i možným důsledkům stresu profesionálních řidičů v autobusové a kamionové dopravě i možnostem předcházení jeho vzniku, jak ze strany samotných řidičů, tak i zaměstnavatelů a odborníků, řídil Dr. Lubomír Ondroušek. Vzhledem k tomu, že se problematice stresu věnoval jak letošní únorový, tak i červencový kulatý stůl, bylo cílem tohoto setkání shrnout všechny aspekty spojené se stresem řidičů a dát větší prostor přítomným manažerům a majitelům dopravních firem i dalším zúčastněným vyjádřit se k této důležité záležitosti. 

Ukázalo se, že stres řidiče ovlivňuje řada okolností, od kvality jeho fyzického i psychického stavu, dostatečného odpočinku a umění relaxace přes harmonii ve vztazích v rodině až po dodržování uzákoněné pracovní doby a nutné doby odpočinku či bezkonfliktní komunikaci s dispečery apod. U řidičů autobusů, zvláště v MHD, hraje navíc významnou roli jejich klidná reagence na nepříjemné poznámky či projevy zloby, které se jim dostává ze strany některých cestujících na zastávkách či za jízdy v případě opoždění spoje, aniž by to bylo vinou samotného řidiče. Ukazuje se, že ne každý řidič autobusu dokáže psychicky zvládat podobné situace, aniž by se nedostal do konfliktu s cestujícími a ve stresu pak neohrozil jejich a svoji bezpečnost.
Řidiči kamionu zase musí překonávat pocit osamělosti daleko od domova, obavy z nebezpečí číhajícího při jejich odpočinku na parkovištích, zvláště v noci, z možného vniknutí migrantů do nákladového prostoru při přejíždění z jedné země do druhé, ale příčinou stresu může být i nedodržování pitného režimu v obavách možných potíží se zastavením vozidla ve chvíli, kdy si organizmus žádá své. Právě o těchto záležitostech, tedy vážných příčinách ovlivňujících vznik stresu, se hovořilo velmi podrobně, přičemž lidé z praxe uváděli řadu konkrétních případů, některé se zdály být až neuvěřitelné.
Téma stresu je rozsáhlé. Jedno se zde ukazuje jako nezbytně nutné – aby se problematice stresu věnovala značná pozornost nejen ze strany zaměstnavatelů, ale i státu, byť jen tím, že zainteresovaná ministerstva najdou prostředky pro financování speciálních školení řidičů, a pomohou tak dopravním firmám, které si za současné vysoké nákladovosti kromě menších benefitů pro relaxaci řidičů nemohou dovolit četná proškolování zaměstnanců v malých skupinách vzhledem k nepřetržitému provozu. Malí dopravci si pak takovýto nadstandard už vůbec nemohou dovolit. Je zde však i celá řada možností, jak vzniku napětí mohou významně předcházet i sami řidiči. Musí je však někdo motivovat, poučit a ukázat cestu, jak se stresu zbavovat, a hlavně, jak mu předcházet. To se pak může významně promítnout ve snížení nehodovosti na silnicích.

O přestávce kulatého stolu jsme požádali o rozhovor Zdeňka Kratochvíla, generálního ředitele jihlavské společnosti ICOM transport, a. s. (na snímku):

Vaše dopravní společnost je dlouhodobým členem Společenství autodopravců Čech a Moravy, vlastně i jedním ze zakládajících členů společenství a doslova dechberoucí je její rozvoj a postavení na dopravním trhu. Můžete firmu stručně charakterizovat?

Byl jsem skutečně u zakládání SAČM hned po revoluci. V té době jsem měl dva náklaďáky. Koncern ICOM transport, a. s., se během posledních 20 let stal jedním z nejmodernějších dopravních firem nejenom v České republice. Hlavní strategií firmy je zajištění kvalitní dopravní obslužnosti jednotlivých krajů, především pak s využitím kvalitního vozového parku značky Mercedes-Benz a Setra. Výrazné úspěchy společnost zaznamenává i ve vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravě. Dopravní uskupení ICOM transport, a. s., provozuje přes 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 zaměstnanců. Dále disponuje autorizovaným servisem Mercedes-Benz, čerpacími stanicemi, službami měření emisí a myčkami vozidel.

ICOM transport je zapojen do projektu zaměřeného na změny v důchodovém systému, o kterém se na našich stránkách již dlouhý čas zmiňujeme. Loni v červnu jste se zúčastnili měření LEA, kde jste dosáhli nejlepšího hodnocení z dopravních společností. Můžete sdělit některé detaily?

V rámci měření LEA byly u naší společnosti sledovány čtyři základní oblasti: Strategické plánování pracovní síly, Řízení znalostí a profesního rozvoje a kariéry zaměstnanců, Pracovní podmínky a prostředí a Flexibilita a mobilita. Projekt se uskutečnil napříč celým koncernem ICOM transport, a. s., a zapojeno bylo celkem 70 řidičů autobusů. Probíhal pomocí dotazníkového šetření a následně byli řidiči testování také pomocí speciálního programu na počítači. Po sběru potřebných dat a vyhodnocení se konaly s odstupem času rozhovory odborníků s řidiči. Následně byl veden rozhovor se zástupci personálního oddělení na téma nábor a výběr zaměstnanců, systém odměňování, benefitů či pracovního prostředí. V rámci šetření jsme jako společnost dosáhli nadprůměrných výsledků.

Co bylo pro vaši společnost z měření LEA a jeho výsledků přínosem?

Umožnilo nám podívat se na aktuálně nastavené interní procesy, prostředí firmy a přístup k zaměstnancům ve všech oblastech od náboru, přes vzdělávání a rozvoj, oblast benefitů a pracovního prostředí, až po přípravu na změnu pracovního výkonu nebo pozice a odchod do důchodu. Získaná data, v porovnání s klíčovými procesy v naší společnosti nám umožňují dále zefektivnit práci v oblasti lidských zdrojů a srovnávat současnou situaci v naší společnosti s ideálním stavem, procesy a postupy. Pro nás bylo důležité i to, že jsme získali v hodnocení age managemetu velmi dobré výsledky, což nás těší, a zároveň potvrzuje, že kráčíme správnou cestou. Průzkum LEA nám i napověděl, jak je možné práci našim zaměstnancům ještě vylepšit. Vždyť do důchodu by měl člověk odcházet plný síly a psychicky vyrovnaný, aby si důchod mohl užívat. V současné době například jednáme o školení finanční gramotnosti pro naše zaměstnance.

V průběhu projektu zaznělo mnoho informací i sdělení o praktických zkušenostech s již zmiňovaným stresem, mluvilo se o různých specifikách profese řidiče autobusu i kamionu. Jaký závěr jste si z toho všeho udělal?

Stres působící na řidiče je dvojího charakteru. Zatímco pro řidiče nákladních vozů je stresem hlavně dopravní situace a doprava jako taková, stresem pro řidiče autobusu jsou i nervózní cestující a nepříjemné situace, jež vyvolávají. Je proto důležité, aby řidič autobusu byl odolný vůči špatně naloženému člověku, a naopak slušným a zdvořilým chováním či vtipem pasažérům náladu vylepšoval. Proto již organizujeme speciální školení na téma komunikace řidičů autobusů s problémovými cestujícími, a zde se musím pochlubit, má to opravdu smysl. Dostávám mnoho pochvalných dopisů či emailů týkajících se právě chování našich řidičů. To samo o sobě vypovídá, jak jsou pro naši společnost informace z kulatých stolů mnohdy přínosné a inspirující.

připravil Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3