INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Jacek KowalakJacek KowalakPersonální agentury prošly, tak jako celá ekonomika, v uplynulých dvou letech zatěžkávací zkouškou. Jak zvládly svou roli, v čem jsou dnes jiné a kam směřují, nejen o tom jsme hovořili s Jackem Kowalakem, ředitelem české pobočky personální agentury Randstad.

Jaké způsoby vyhledávání nové práce Češi volí nejčastěji?

Způsoby hledání nové práce každoročně mapujeme v našem průzkumu Employer Brand Research, který probíhá ve 34 zemích světa a přináší celkově zajímavý vhled do toho, co zaměstnance nejvíce motivuje a co je pro ně při výběru zaměstnavatele důležité. Dle jeho výsledků hledalo v roce 2021 nejvíce českých zaměstnanců (43 %) práci na pracovních portálech. Téměř stejný počet dotázaných (39 %) zjišťoval informace o pracovních příležitostech u svých přátel a známých a dal na jejich osobní doporučení, 26 % respondentů nahlíželo na firemní stránky, 19 % oslovilo pracovní agentury, což je oproti předchozímu roku mírný nárůst, a 18 % poptávalo zaměstnání pomocí sociálních médií.

Proč jsou personální agentury oblíbené, co mohou proti jiným metodám nabídnout?

Pro firmy bývá využití služeb personální agentury výhodné v mnoha směrech. Rozšiřují se jimi možnosti, když se zaměstnavatelům samotným nedaří místo obsadit. Nespornou výhodu představují především dlouholeté zkušenosti a také databáze vhodných kandidátů. Firmy mohou požadovat například vyšší flexibilitu pracovní síly, nezanedbatelná je úspora nákladů na nábor pracovní síly a související agendu.
Co se týče kandidátů, hledání práce na ně klade dost velké nároky. Musí dobře napsat životopis, připravit si motivační dopisy, procházet nejrůznější weby s pracovními nabídkami a neustále si udržovat přehled o nabídce a poptávce na pracovním trhu. Když postoupí do další fáze přijímacího řízení, musí se důkladně připravit na osobní pohovory. Už to obnáší dost důvodů k tomu si hledání práce usnadnit a využít personální agenturu. Ta často může nabídnout i pracovní příležitosti, které se na webech s pracovními inzeráty neobjevují, pomůže připravit kandidáta na pohovor. V neposlední řadě poradí, jak se na pracovním trhu ocenit, když přijde řeč na požadovanou mzdu. Další možností je, že kandidát hledá flexibilní práci, chce třeba vystřídat více možností, a agenturní zaměstnání mu toto může nabídnout.

Které profese nejčastěji poptáváte? A můžete skutečně uspokojit většinu zájemců o zaměstnání a pracovní sílu?

Momentálně jde o všechny profese napříč celým trhem – od IT specialistů přes technické profese, pracovníky v marketingu, administrativě či retailu až po skladníky a operátory výroby. V současné situaci na trhu práce nabídka převyšuje poptávku. Jednoznačně můžeme uspokojit všechny zájemce o práci – kdo pracovat chce, ten si dnes práci bez problému najde. Trochu horší už bývá uspokojit firemní klienty, kteří hledají vhodné talenty na volné místo. Abychom jim vyšli vstříc, nabízíme různá řešení, ať už jde o získání nového zaměstnance na stálý pracovní poměr, nebo třeba jen zapůjčení pracovníků na nějakou dobu, či zajištění pracovní síly ze zahraničí.

Změnil se přístup lidí a metody agenturní práce během posledních dvou let?

Rozhodně ano. Přešli jsme více do online prostředí, a to jak při pohovorech s kandidáty tak i při organizovaní schůzek s firemními klienty. Nicméně pokud je to možné, stále preferujeme osobní kontakt. Vedle toho se snažíme pomocí digitalizace zkracovat procesy a snižovat administrativní zátěž. Nově využíváme například různé online aplikace jako chatboty v rámci náboru nebo aplikace do chytrých telefonů pro sledování docházky. Přístup lidí k agenturám se také mění. Postupně mizí předsudky o agenturním zaměstnání, které tu dříve panovaly. V covidové době, kdy někteří lidé přišli o práci doslova ze dne na den z důvodu státních restrikcí, díky nám velmi rychle našli nové uplatnění, mnohdy jen v řádu několika málo dní. To pro ně v danou chvíli byla samozřejmě velmi pozitivní zkušenost.

Dokážete předvídat vývoj oboru? Bude pokračovat trend rozvoje digitálních technologií, nebo bude úloha lidského faktoru stále nezastupitelná?

Náš obor se určitě bude dál rozvíjet. V době pandemie se ukázalo, že agenturní zaměstnávání může velmi rychle a flexibilně pomoci při výpadku pracovní síly. Díky tomu očekáváme do budoucna ještě větší zájem a oblibu této služby, jak ze strany firem, tak i uchazečů. Co se týče digitálních technologií, ty se budou v oboru lidských zdrojů, a tedy i v naší práci, objevovat čím dál více. Hlavní místo vidím v oblasti administrativy, kde nahradí a zrychlí rutinní operace. V některých zemích, například u našich sousedů, při nástupu stačí, když nový zaměstnanec podepíše jeden papír a může začít pracovat. V České republice zatím máme s administrativou víc práce, bývá složitější. Digitalizace pomůže některé procesy urychlit, zefektivnit, a snížit tak související náklady. V budoucnu také budeme využívat různé aplikace, které zrychlí proces náboru. Jak jsem již zmiňoval, i my jsme se v poslední době u této agendy ve velké míře přesunuli do online prostředí, byť stále preferujeme vidět kandidáty osobně.

hodně úspěchů popřál Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Ochlazení z Bruselu

    Svět se dostal do bezprecedentní situace. Kdo by před rokem řekl, že Evropská unie bude firmám a lidem nakazovat, jak si mají zatopit. Kolik stupňů Celsia bude v pořádku, kolik ne a kdy si budou teplomilní hříšníci koledovat o trest. Vracíme se tak do časů direktivní ekonomiky, do dob, kdy strana a vláda nařizovala, co kdo smí a nesmí. V kapitalizmu přece měla místo nařízení a zákazů usměrňovat chování společnosti neviditelná ruka trhu. Jenže ani ta, jak se ukazuje, nezískala plnou důvěru vedení. Ano, zemního plynu, elektřiny i dalších energií se nebude dostávat, ale s jeho kritickým nedostatkem roste jejich cena. Kdo tedy bude moci příští zimu topit „pánu Bohu do oken“? Myslím si, že skoro nikdo. Omezovat se ve spotřebě a snižovat náklady se stane nutností, pokud mají firmy a domácnosti přežít krizové období. Tento ekonomický zákon...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Formulace zásad mediační dohody 10. srpen 2022

V předchozích příspěvcích jsme se seznámili s těmi fázemi mediace, ve kterých IP mediátor navozuje pocit vzájemné důvěry a pozitivního ovzduší pro mediační jednání, nastavuje základní pracovní a společenská pravidla, a také aktivně naslouchá stranám a pojmenovává předměty jednání. Strany konfliktu však nebyly zatím připraveny spolu efektivně komunikovat a vzájemně si na­slouchat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3