INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

Screenshot 22 11Malé a střední české firmy velmi často nemají žádnou dlouhodobou strategii, což je nejen brzdí v rozvoji, ale hlavně to snižuje jejich konkurenceschopnost na trhu. Ocitají se tak blízko krize, která může vyvrcholit krachem a mimo jiné postihnout český průmysl. Upozornili na to zástupci České asociace interim managementu (CAIM) na Restrukturalizačním fóru 2018 na půdě ČNB v Praze.

„Velmi často se setkáváme ve firmách s chybějící jasnou, atraktivní a měřitelnou vizí, rozpracovanou do dlouhodobě udržitelné strategie, která je pravidelně revidována a inovována. Majitelé si bohužel neuvědomují důležitost strategie a nevnímají hrozby, které jsou s tím spojené,“ uvedl Petr Karásek, místopředseda České asociace interim managementu, který vedl např. záchranu automobilky TATRA.

Zkušení interim manažeři představili na Restrukturalizačním fóru tři konkrétní příklady průmyslových firem, které se dostaly do krachu v důsledku chybějící nebo špatné strategie. Iva Hovadová popsala příběh výrobce komponentů pro automobilový průmysl, který se dostal do insolvence kvůli nesystémovému způsobu řízení a nerealistické strategii španělského majitele. Díky týmu krizových manažerů za podpory českého investora však úspěšně prošel reorganizací. „V tomto případě bylo důležité, že si vlastník připustil, že podnik se nachází v krizi a angažoval ve spolupráci s budoucím vlastníkem krizové manažery, kteří v krátkém čase zajistili provozní a finanční stabilizaci podniku,“ řekla Iva Hovadová, členka výboru CAIM.

Foto TMA sál kopieTomáš Pastrňák se zaměřil na příčiny krize v rodinné firmě, která v Moravskoslezském kraji vyrábí plastové obaly a sáčky. V tomto případě se k chybějící strategii přidaly ještě další faktory - nedostatek vlastního kapitálu, nepřipravený proces nástupnictví a pro menší firmy typická nedostatečná znalost možností řešení krizových situací. Krizovému managementu se však i v konkurzu podařilo udržet výrobu a podnik předat novému majiteli.
Na základě těchto a dalších případů lze formulovat doporučení, která mohou firmy uchránit před podobnými problémy a připravit ji na „horší časy“.

„Strategie musí být reálná a profesionálně připravena, měl by ji někdo zhodnotit, oponovat a kontrolovat. Důležité také je, aby strategii znal management i zaměstnanci a musí být v čase upravována pro různé úrovně řízení,“ shrnul Tomáš Pastrňák, člen výboru CAIM.

Krizový manažer Zdeněk Šmejkal přidal další příklad z praxe i doporučení. „Koncentrace na výkonnost nestačí, cílem strategie by měla být dlouhodobě udržitelná marže. Pro svůj rozvoj potřebuje firma strategii a na její realizaci prostředky a schopný management. Úspěšná firma s vizí pak má dobré předpoklady zvládnout nepříznivé vnější i vnitřní vlivy a ochránit se před krizí,“ uzavřel Zdeněk Šmejkal.
Jak na Restrukturalizačním fóru také zaznělo, firmy se stále více obracejí na odborníky při řešení různých problémů, někdy to však bývá pozdě a záchrana firmy v podobě restrukturalizace či reorganizace už není možná. „Majitelé i manažeři často nezvládají přiznat si svoje chyby. Z našich zkušeností ale jednoznačně vyplývá, že profesionální a včasný přístup k řešení firemních problémů je důležitý i v sektoru malých a středních firem, které tvoří podstatnou část ekonomiky ČR,“ uvedl Petr Smutný, předseda asociace TMA (Turnaround Management Association ČR), která pořádala už posedmé Restrukturalizační fórum.

Letos byl o fórum rekordně velký zájem, sešlo se 250 odborníků na restrukturalizace firem, finančních poradců, bankéřů, právníků a insolvenčních správců. Obě přední asociace TMA a CAIM se prostřednictvím různých akcí snaží kultivovat a vzdělávat české majitele a manažery firem a rovněž pomáhat médiím zorientovat se ve složité problematice insolvencí.

Česká asociace interim managementu (CAIM) sdružuje interim manažery a osoby, které interim management využívají. Šíří osvětu o jeho principech, výhodách a možnostech. Cílem asociace je zvýšit prestiž a úroveň interim managementu v ČR a služeb v této oblasti.

(tz)

Slovo ke dni

  • Vesnice, jak ji možná neznáte

    Lidé na vsi jsou prý konzervativní, zaostalí a možná i hloupí. Ano, tak o nich často smýšlí zejména město. Avšak mýlí se, jak ukázal i čerstvý průzkum Asociace malých a střeních podniků a živnostníků ČR. Vyšlo jim, že zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl. K čemu nejmodernější technologie využívají? Například satelitní navigaci k zjišťování dat o svých pozemcích a pěstovaných plodinách. Sbírají informace všude tam, kde potřebují znát přesnou situaci online. Není pro ně ani neznámý pojem internet zvířat, i na venkově se daří umělé inteligenci... V rostlinné i živočišné výrobě se už bez systémů tzv. přesného zemědělství neobejdou. A to se venkované musí vyrovnat s překážkami, které v městských aglomeracích nemají, kupříkladu se špatným pokrytím vysokorychlostními internetovými službami nebo s horším přístupem k investičním...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE