INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

spare ribs 899306 960 720Nákupní centra se v posledních deseti letech začala výrazně soustředit na gastronomické služby. Kromě zvětšování plochy nájemců z tohoto sektoru s nimi také výrazněji spolupracují, při vlastních akcích například nabízejí jejich občerstvení. Centra čím dál častěji organizují vlastní food festivaly.

Návštěvníkům se snaží obohatit nákupy o tematickou gastronomii, využívají přitom zejména současné popularity street foodu.

Gastronomie hraje v nákupních centrech s postupem času stále významnější roli. Podle odborníků si jako doplňková služba dodavatelé občerstvení vydobyli zásadnější místo se začátkem globální ekonomické krize. „Řada nájemců v nákupních centrech měla tehdy problémy, poptávka po maloobchodních prostorech poklesla a této příležitosti se chopily potravinářské provozovny jako McDonald‘s, KFC či Starbucks. Postupně si tak upevnily pozici, obsadily strategická místa v nákupních centrech a staly se významnou součástí marketingového nástroje jejich managementu,“ řekl regionalista z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Josef Kunc.

Jedním z příkladů může být užší spolupráce nákupních center s gastronomickými nájemci během nejrůznějších akcí, které se v centrech konají. „Návštěvníci se tak mohou v rámci vybraných eventů setkat také s dodavateli gastro zážitků a užít si drobné osvěžení v podobě malého zákusku či drinku. Je to zajímavá přidaná hodnota, která je na místě často příjemně překvapí,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

Rostoucí plocha gastro provozů

Obsazenost nájemci v potravinářském sektoru by v českých nákupních centrech měla podle Kunce v budoucnu dále růst. Nyní činí zhruba 5 až 10 procent z celkové plochy, u atraktivnějších a úspěšnějších je pak mírně vyšší. Ve vyspělých zemích západní a jižní Evropy se uvedený podíl blíží i k 20 procentům. Podle regionalisty by plocha potravinářského segmentu v tuzemských centrech měla růst i v budoucnu, jedním z důvodů přitom bude mimo jiné trend zdravého stravování.
Právě aktuální trendy se přitom podle Borůvky musí nákupní centra snažit neustále sledovat a jít tak návštěvníkům naproti. „Vnímáme větší náročnost českých zákazníků směrem ke gastro provozům stejně jako rostoucí popularitu zejména asijské kuchyně. Snažíme se v tomto zohledňovat i naši nabídku z hlediska nájemců,“ doplnil ředitel Galerie Vaňkovka.

Začátek food festivalů

S gastronomií v nákupních centrech se v posledních letech začínají spojovat také nejrůznější akce v podobě food festivalů. Nebylo tomu tak ale vždy. „První food festivaly se v České republice pořádaly od roku 2007. V té době to byla u nás zcela ojedinělá akce, ale neměla nic společného s nákupními centry, byla to spíše forma open garden party, méně okázalé akce poté probíhaly jako street food festival,“ řekl Kunc. Až později na ně navázaly menší specializované gastronomické a kulinářské akce, ze kterých se následně etablovaly klasické food festivaly, jak jsou známé dnes.

Zřejmě nejvýraznější akcí tohoto druhu je v současné době Burger Festival, který se koná ve spolupráci s nákupními centry v 11 krajích v Česku a své zastoupení má i v Bratislavě. „Těší nás, že jsme největším tuzemským festivalem s více než 300 tisíci návštěvníky. Lidé mají rádi změnu a street food, nabídku 50 různých sliderů na jednom místě jim navíc nenabídne žádná restaurace,“ uvedl organizátor festivalu Bedřich Snášel.

Obliba street foodu
Popularitu street foodu vnímá jako jeden z hlavních důvodů oblíbenosti gastro akcí i Jan Borůvka. Konání food festivalů v blízkosti obchodních center je podle něj logickým vyústěním, které přináší oboustranné výhody. „Lidem, kteří míří na nákupy, nabízí možnost občerstvení v nadstandardní kvalitě. Naopak ti, kteří jdou v první řadě za jídlem, si mohou v parném létě svůj program zpestřit nákupem v klimatizovaném centru,“ sdělil.

Gastronomicky zaměřené akce jsou přitom podle Kunce trendem, který tuzemská nákupní centra přebírají ze západních zemí. „Oproti České republice, která je často první nárazníkovou zónou západních trendů, může být na Slovensku, v Maďarsku či Polsku určité fázové zpoždění v horizontu maximálně dvou let,“ upozornil Kunc. Podle Markéty Pavleje, provozovatelky food blogu Kitchenette.cz, lze v poslední době hovořit o boomu food festivalů. „Každý rok je jich více a více, i jejich návštěvnost je stále větší. Obchodní centra se snaží současné vlny využít. Podobné akce v nich však registruji až poslední rok,“ řekla.

Podle organizátora Burger Festivalu Bedřicha Snášela je jedním z hlavních důvodů obliby food festivalů také skutečnost, že se lidé ve městech nudí a hledají další aktivity. „Street food jim právě toto nabízí, bohužel ale ne vždy v plné kvalitě. Některé festivaly zařazují mezi své stánky prakticky každý subjekt z ulice, což není pokaždé ku prospěchu. V případě Burger Festivalu si snažíme vybírat jen ty nejlepší, abychom drželi vysokou úroveň,“ uzavřel Snášel.

(tz)
 
Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Když prsty zahálejí

    Člověk by měl držet krok s rychlým postupem technologií. To jsem si znovu uvědomil, když jsem dostal do ruky nový smartphone. Ten umí nejen psát, ale i odezírat z úst a slova převádět na text. Proč to tedy nevyzkoušet? Nechám tentokrát prsty zahálet a zkusím namluvit svoji první glosu. A uvidím, jestli umělá inteligence dokáže být stejně dobrá, nebo dokonce lepší než ta přirozená. Začnu tedy do mikrofonu diktovat, první slova se objevila na displeji a k nim přibyla další. Nakonec z toho vznikla smysluplná věta a věty daly dohromady hotový text. A výsledek? Až na jednu hrubku naprosto perfektní! Takže to vypadá že moje prsty budou stále víc zahálet a víc toho zůstane pro pusu.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červen 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

lukas zmeskal

Průmyslová práva se dotýkají každé firmy 18. červen 2020

Ochránit nápad, na němž stojí podnikání, je pro firmu buď samozřejmost, anebo záležitost, jíž nevěnuje velkou pozornost. Mgr. Lukáš Zmeškal se během své praxe patentového zástupce setkává s oběma případy. Jako partner ve společnosti patentových zástupců Langrova, s.r.o., v Plzni i jako předseda Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů či spoluorganizátor mezinárodní výstavy technologických novinek, patentů a inovací Invent Arena v Třinci (ta letošní se posouvá až na rok 2021) se již setkal s řadou příběhů, které svým způsobem píší dějiny podnikání u nás. Jak právě on nahlíží na ochranu duševního vlastnictví?

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE