INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Letní vlna zdražování zemního plynu nebyla poslední. V podzimních měsících postupně zdražila nebo zdraží dodávky domácnostem většina dodavatelů. Podle analýzy magazínu CenyEnergie.cz se ceny plynu zvýšily od léta o 4,5 %, od začátku roku tedy o 13,8 %. Rozdílů v cenách si všímají i zákazníci, počet změn dodavatelů trhá veškeré rekordy.

Ceny rostou kvůli dolaru a burze

Růst cen plynu má objektivní příčiny: oslabení koruny vůči americkému dolaru a vývoj ceny plynu na burzách. „Ceny pro 4. kvartál roku 2011 jsme zvýšili vzhledem ke zvýšení našich vstupů," sdělil Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel společnosti Centropol Energy. „I my jsme ve většině míst od listopadu zdražili, ale zároveň zachovali bez skrytých poplatků svůj cenový odstup 8 % od dominantních dodavatelů," vysvětlil Andrej Čírtek, tiskový mluvčí společnosti Lama Investments.

Plyn zdražila nebo zdraží většina dodavatelů. Pouze šest z nich zatím ceny nezvýšilo, není ovšem jisté, zdali zdražení neohlásí v dalších dnech.

Každý den změní dodavatele tisíc domácností

Změna dodavatele plynu může přinést domácnostem úsporu několik tisíc korun ročně. Jak vyplývá ze srovnání magazínu CenyEnergie.cz, v současné době je rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší nabídkou pro modelovou domácnost v rodinném domě, která zemním plynem topí, až 9 592 Kč. Pro domácnost v bytě, jež na zemním plynu vaří a ohřívá s ním vodu, je pak rozdíl v cenách 2 660 Kč. „Rozdíly v cenách dodavatelů se nyní mohou lišit až o čtvrtinu," sdělila Michaela Vinšová, analytička webu CenyEnergie.cz.

„Hlavní motivací ke změně dodavatele je cena. Zákazníci stále častěji přecházejí za výhodnějšími nabídkami, zejména v období, kdy je ohlášeno další zdražování," prozradila Vinšová. To dokazují i oficiální statistiky: od ledna do června 2011 změnilo svého dodavatele plynu více než 144 000 odběratelů, a jen za období červenec až září 2011 se k tomuto kroku rozhodlo přes 98 000 domácností!

Výhled pro rok 2012

O cenách plynu od roku 2012 zatím nejsou žádné konkrétní informace. „Prognózy na další období si v tuto chvíli netroufáme stanovit," uvedl Vladimír Vácha ze společnosti E.ON. „Odhad cen na příští rok je věštění z křišťálové koule. Záleží na celkovém pohybu ekonomiky i vývoji cen ropy," doplnil Andrej Čírtek z Lama Investments.

Domácnosti by se však do budoucna v každém případě měly připravit na to, že ceny plynu se mohou měnit i v doposud netradičních termínech. „Změny ceny plynu vždy na konkrétní čtvrtletí jsou asi definitivně minulostí, protože jsou různými dodavateli upravovány v různých časech," uzavřel Miroslav Vránek z Pražské plynárenské.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3