INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Zdenek Kaplan Zdeněk Kaplan Dosud se v oblasti čisté mobility soustředila především na rozvoj celorepublikové sítě CNG stanic a upevnění pozice leadera trhu. Nyní chce energetická skupina innogy adekvátně posílit také v elektromobilitě. V nejbližších letech hodlá masivně investovat do rozšíření nabíjecí infrastruktury. Ambicí je, aby značka innogy stejně jako v případě CNG patřila k největším poskytovatelům nabíjení pro elektromobily v Česku. Více na toto téma sdělil šéf innogy Energo Zdeněk Kaplan:

Automobilky dnes masivně investují do elektromobilů. Jak vnímáte roli CNG a elektromobility, s čím do budoucna počítat?

CNG tu máme plně k dispozici už teď. Máme vozidla, plynárenskou infrastrukturu a také dostatečně hustou síť plniček. Zároveň se již začíná rozvíjet využití bioCNG. V letošním roce se bioCNG podílí na našich prodejích 15 %. Tím stlačený plyn splňuje požadavky a cíle v oblasti obnovitelnosti. Biometan je totiž stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru.
Elektromobilita je stále ještě o budoucnosti. Je potřeba investovat do vybudování sítě nabíjecích stanic, je potřeba investovat do vývoje baterií s větší kapacitou, a tím zvýšit dojezdy vozidel. Zároveň i najít způsob, jak rychleji nabíjet vozidla v situacích, kdy je potřeba, například na dálnicích. Ještě vzdálenější budoucnost je pak o využití vodíku, jehož uplatnění v dopravě je dnes v plenkách.

Takže se nyní soustředíte na rozvoj nabíječek pro elektromobily?

Ano, je to náš vklad do budoucna. Rozhodli jsme se razantně investovat do veřejné nabíjecí infrastruktury. Elektromobilů je zatím málo, stejně jako nabíječek. Pro rozvoj elektromobility, který nás čeká, budeme potřebovat řádově víc nabíječek než CNG stanic. S elektromobilitou zároveň přichází postupně změna v chování řidičů. My jsme dnes zvyklí tankovat auta na čerpacích stanicích, téměř všude a kdykoliv můžeme během pár minut doplnit nádrž a jedeme dál. Kdežto u elektromobility to bude jiné. Většinu dobíjení budou lidé realizovat doma nebo v práci, když jim auto bude stát v garáži či na parkovišti. Zde je třeba mít k dispozici infrastrukturu pro pomalé nabíjení. V rámci delších cest, například z Prahy do Ostravy, pak to bude o síti rychlých nabíječek, kdy potřebujeme jen rychle nabít a pokračovat v cestě.

Nedávno jste oznámili, že postavíte novou síť 112 nabíječek. Znamená to, že přece jenom věříte, že elektromobilita nakonec převládne?

Počítáme s tím, že nyní vedle sebe bude existovat CNG i elektromobilita, která bude postupně nabývat na významu. Budoucnost je ale de facto daná. Vše je podřízeno klimatickým cílům EU a ruku v ruce s tím plánům automobilek, které dnes vlastně už nemají jinou možnost než vyrábět elektromobily. Většina z nich už také začíná omezovat vývoj spalovacích motorů pro osobní auta a veškeré investice přesunula do rozvoje elektromobility.

innogy je dnes součástí skupiny MVM. Bylo toto začlenění motivací pro investice do elektromobility?

Skupina MVM je v Maďarsku provozovatelem nejpočetnější sítě nabíjecích stanic. V souladu se skupinovou strategií máme za úkol rozvíjet i síť nabíjecích stanic u nás, v České republice. Po několika letech, kdy jsme se soustředili na upevnění pozice leadera trhu CNG, nyní chceme adekvátně posílit také v elektromobilitě. Naším záměrem je, aby značka innogy patřila k největším poskytovatelům nabíjení pro elektromobily v Česku. Prvním krokem k naplnění tohoto ambiciózního cíle je náš nejnovější projekt sítě 112 nabíječek Park & Charge Net, kterou chceme zprovoznit do konce příštího roku.

Zaměříte se i na akvizice už rozjetých nebo budovaných projektů dobíjecí infrastruktury?

nabijeni limuzskaPokud tady budou takové příležitosti, tak proč ne. Vlastní výstavba je základ, ale na trhu se rozhlížíme. Čerstvě máme za sebou akvizici sítě 21 nabíječek OlifeEnergy Net, která pro nás byla atraktivní jak z hlediska existujícího portfolia, tak i z hlediska možnosti další výstavby. V rámci naší strategie směřujeme k tomu, aby se počty nabíječek innogy pohybovaly v řádu stovek po celé České republice. Provoz izolovaných malých sítí nebude výhledově dávat ekonomický smysl. Trh se bude určitě konsolidovat a my chceme být u toho.

Budete provozovat více sítí pod různými značkami?

Rozvíjet více značek mi nedává logiku. Hodláme se soustředit jen na značku innogy. Chceme mít jednotné prostředí pro zákazníka, aby měl jedinou aplikaci, přes kterou může ovládat nabíjení a zaplatit nejen v České republice, ale i například v Maďarsku a případně dalších zemích. Na tom hodně spolupracujeme s kolegy z Maďarska.

Kde je nejlepší stavět nabíječky? Jaká místa preferujete?

Je potřeba se na to dívat z pohledu rychlého nebo pomalého nabíjení. Pro rychlé DC nabíječky jsou to určitě hlavní dálniční a silniční tahy, kde řidič potřebuje jen rychle nabít a pokračovat v jízdě. U pomalého AC nabíjení jsou to lokality, u kterých víme a očekáváme, že tam posádka vozu po dobu nabíjení stráví nějaký čas. Typicky nákupy, návštěvy restaurací, sportovních zařízení, třeba lyžařských areálů, akvaparků a podobně. Na takových místech počítáme s pomalou infrastrukturou, která se ale dá doplnit o rychlou nabíječku. Bude to taková krabička poslední záchrany pro řidiče, kteří si nestihli nabít a potřebují baterku alespoň rychle oživit.

Podle různých studií může na českých silnicích v horizontu deseti let jezdit až 20 % elektromobilů. Nebude to negativně dopadat na elektrickou distribuční síť?

Česká energetická politika s rozvojem elektromobility jednoznačně počítá, takže i ČEPS a jednotliví distributoři se na příchod elektromobility postupně připravují. Naopak se v dlouhodobém výhledu hovoří o třeba o tom, že by baterie elektromobilů mohly poskytnout i energii k využití v domácnostech nebo ji dodávat do distribuční soustavy, když bude třeba. Některé elektromobily mají už dnes 80kilowatthodinovou baterku a takový objem energie pokryje několikadenní spotřebu rodinného domu.

Jak jde vlastně dohromady elektromobilita a fotovoltaika? Říká se, že je to ideální kombinace.

Velmi často se setkávám s tím, že lidé, kteří si kupují elektromobily, si zároveň pořizují i fotovoltaiku na rodinný dům. Jsou to určitě jednotlivci s pozitivním vztahem k ekologii. Chtějí si doma nabíjet auto čistou elektřinou ze slunce a zároveň ji využívat v domácnosti. Platí ale, že, že pokud nenabíjím přes den, tak potřebuji k fotovoltaice ještě baterii na ukládání přebytků k pozdějšímu využití, a to je dodatečná investice. Budoucí zákazník innogy by se dal určitě popsat tak, že je to rodina, která má na střeše fotovoltaiku, bateriový systém a k tomu elektromobil.

za rozhovor poděkoval Pavel Grochál

Slovo ke dni

  • Ochlazení z Bruselu

    Svět se dostal do bezprecedentní situace. Kdo by před rokem řekl, že Evropská unie bude firmám a lidem nakazovat, jak si mají zatopit. Kolik stupňů Celsia bude v pořádku, kolik ne a kdy si budou teplomilní hříšníci koledovat o trest. Vracíme se tak do časů direktivní ekonomiky, do dob, kdy strana a vláda nařizovala, co kdo smí a nesmí. V kapitalizmu přece měla místo nařízení a zákazů usměrňovat chování společnosti neviditelná ruka trhu. Jenže ani ta, jak se ukazuje, nezískala plnou důvěru vedení. Ano, zemního plynu, elektřiny i dalších energií se nebude dostávat, ale s jeho kritickým nedostatkem roste jejich cena. Kdo tedy bude moci příští zimu topit „pánu Bohu do oken“? Myslím si, že skoro nikdo. Omezovat se ve spotřebě a snižovat náklady se stane nutností, pokud mají firmy a domácnosti přežít krizové období. Tento ekonomický zákon...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Formulace zásad mediační dohody 10. srpen 2022

V předchozích příspěvcích jsme se seznámili s těmi fázemi mediace, ve kterých IP mediátor navozuje pocit vzájemné důvěry a pozitivního ovzduší pro mediační jednání, nastavuje základní pracovní a společenská pravidla, a také aktivně naslouchá stranám a pojmenovává předměty jednání. Strany konfliktu však nebyly zatím připraveny spolu efektivně komunikovat a vzájemně si na­slouchat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3