INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zdenek Kaplan Zdeněk Kaplan Dosud se v oblasti čisté mobility soustředila především na rozvoj celorepublikové sítě CNG stanic a upevnění pozice leadera trhu. Nyní chce energetická skupina innogy adekvátně posílit také v elektromobilitě. V nejbližších letech hodlá masivně investovat do rozšíření nabíjecí infrastruktury. Ambicí je, aby značka innogy stejně jako v případě CNG patřila k největším poskytovatelům nabíjení pro elektromobily v Česku. Více na toto téma sdělil šéf innogy Energo Zdeněk Kaplan:

Automobilky dnes masivně investují do elektromobilů. Jak vnímáte roli CNG a elektromobility, s čím do budoucna počítat?

CNG tu máme plně k dispozici už teď. Máme vozidla, plynárenskou infrastrukturu a také dostatečně hustou síť plniček. Zároveň se již začíná rozvíjet využití bioCNG. V letošním roce se bioCNG podílí na našich prodejích 15 %. Tím stlačený plyn splňuje požadavky a cíle v oblasti obnovitelnosti. Biometan je totiž stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru.
Elektromobilita je stále ještě o budoucnosti. Je potřeba investovat do vybudování sítě nabíjecích stanic, je potřeba investovat do vývoje baterií s větší kapacitou, a tím zvýšit dojezdy vozidel. Zároveň i najít způsob, jak rychleji nabíjet vozidla v situacích, kdy je potřeba, například na dálnicích. Ještě vzdálenější budoucnost je pak o využití vodíku, jehož uplatnění v dopravě je dnes v plenkách.

Takže se nyní soustředíte na rozvoj nabíječek pro elektromobily?

Ano, je to náš vklad do budoucna. Rozhodli jsme se razantně investovat do veřejné nabíjecí infrastruktury. Elektromobilů je zatím málo, stejně jako nabíječek. Pro rozvoj elektromobility, který nás čeká, budeme potřebovat řádově víc nabíječek než CNG stanic. S elektromobilitou zároveň přichází postupně změna v chování řidičů. My jsme dnes zvyklí tankovat auta na čerpacích stanicích, téměř všude a kdykoliv můžeme během pár minut doplnit nádrž a jedeme dál. Kdežto u elektromobility to bude jiné. Většinu dobíjení budou lidé realizovat doma nebo v práci, když jim auto bude stát v garáži či na parkovišti. Zde je třeba mít k dispozici infrastrukturu pro pomalé nabíjení. V rámci delších cest, například z Prahy do Ostravy, pak to bude o síti rychlých nabíječek, kdy potřebujeme jen rychle nabít a pokračovat v cestě.

Nedávno jste oznámili, že postavíte novou síť 112 nabíječek. Znamená to, že přece jenom věříte, že elektromobilita nakonec převládne?

Počítáme s tím, že nyní vedle sebe bude existovat CNG i elektromobilita, která bude postupně nabývat na významu. Budoucnost je ale de facto daná. Vše je podřízeno klimatickým cílům EU a ruku v ruce s tím plánům automobilek, které dnes vlastně už nemají jinou možnost než vyrábět elektromobily. Většina z nich už také začíná omezovat vývoj spalovacích motorů pro osobní auta a veškeré investice přesunula do rozvoje elektromobility.

innogy je dnes součástí skupiny MVM. Bylo toto začlenění motivací pro investice do elektromobility?

Skupina MVM je v Maďarsku provozovatelem nejpočetnější sítě nabíjecích stanic. V souladu se skupinovou strategií máme za úkol rozvíjet i síť nabíjecích stanic u nás, v České republice. Po několika letech, kdy jsme se soustředili na upevnění pozice leadera trhu CNG, nyní chceme adekvátně posílit také v elektromobilitě. Naším záměrem je, aby značka innogy patřila k největším poskytovatelům nabíjení pro elektromobily v Česku. Prvním krokem k naplnění tohoto ambiciózního cíle je náš nejnovější projekt sítě 112 nabíječek Park & Charge Net, kterou chceme zprovoznit do konce příštího roku.

Zaměříte se i na akvizice už rozjetých nebo budovaných projektů dobíjecí infrastruktury?

nabijeni limuzskaPokud tady budou takové příležitosti, tak proč ne. Vlastní výstavba je základ, ale na trhu se rozhlížíme. Čerstvě máme za sebou akvizici sítě 21 nabíječek OlifeEnergy Net, která pro nás byla atraktivní jak z hlediska existujícího portfolia, tak i z hlediska možnosti další výstavby. V rámci naší strategie směřujeme k tomu, aby se počty nabíječek innogy pohybovaly v řádu stovek po celé České republice. Provoz izolovaných malých sítí nebude výhledově dávat ekonomický smysl. Trh se bude určitě konsolidovat a my chceme být u toho.

Budete provozovat více sítí pod různými značkami?

Rozvíjet více značek mi nedává logiku. Hodláme se soustředit jen na značku innogy. Chceme mít jednotné prostředí pro zákazníka, aby měl jedinou aplikaci, přes kterou může ovládat nabíjení a zaplatit nejen v České republice, ale i například v Maďarsku a případně dalších zemích. Na tom hodně spolupracujeme s kolegy z Maďarska.

Kde je nejlepší stavět nabíječky? Jaká místa preferujete?

Je potřeba se na to dívat z pohledu rychlého nebo pomalého nabíjení. Pro rychlé DC nabíječky jsou to určitě hlavní dálniční a silniční tahy, kde řidič potřebuje jen rychle nabít a pokračovat v jízdě. U pomalého AC nabíjení jsou to lokality, u kterých víme a očekáváme, že tam posádka vozu po dobu nabíjení stráví nějaký čas. Typicky nákupy, návštěvy restaurací, sportovních zařízení, třeba lyžařských areálů, akvaparků a podobně. Na takových místech počítáme s pomalou infrastrukturou, která se ale dá doplnit o rychlou nabíječku. Bude to taková krabička poslední záchrany pro řidiče, kteří si nestihli nabít a potřebují baterku alespoň rychle oživit.

Podle různých studií může na českých silnicích v horizontu deseti let jezdit až 20 % elektromobilů. Nebude to negativně dopadat na elektrickou distribuční síť?

Česká energetická politika s rozvojem elektromobility jednoznačně počítá, takže i ČEPS a jednotliví distributoři se na příchod elektromobility postupně připravují. Naopak se v dlouhodobém výhledu hovoří o třeba o tom, že by baterie elektromobilů mohly poskytnout i energii k využití v domácnostech nebo ji dodávat do distribuční soustavy, když bude třeba. Některé elektromobily mají už dnes 80kilowatthodinovou baterku a takový objem energie pokryje několikadenní spotřebu rodinného domu.

Jak jde vlastně dohromady elektromobilita a fotovoltaika? Říká se, že je to ideální kombinace.

Velmi často se setkávám s tím, že lidé, kteří si kupují elektromobily, si zároveň pořizují i fotovoltaiku na rodinný dům. Jsou to určitě jednotlivci s pozitivním vztahem k ekologii. Chtějí si doma nabíjet auto čistou elektřinou ze slunce a zároveň ji využívat v domácnosti. Platí ale, že, že pokud nenabíjím přes den, tak potřebuji k fotovoltaice ještě baterii na ukládání přebytků k pozdějšímu využití, a to je dodatečná investice. Budoucí zákazník innogy by se dal určitě popsat tak, že je to rodina, která má na střeše fotovoltaiku, bateriový systém a k tomu elektromobil.

za rozhovor poděkoval Pavel Grochál

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3