INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

architecture 906737 1280Trvalý zájem nakupujících zaručuje stabilitu a spolu s vysokou poptávkou nájemců přitahuje investory. Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově disponuje více než 1 100 000 m2 těchto ploch.

Jde o největší přírůstek za posledních pět let, zároveň ale také o nejméně projektů. Retail parky dnes bývají hodnoceny jako vítězové koronavirové krize – a jejich popularita i úspěch přetrvává. Nadále těží ze zájmu nakupujících, nízké neobsazenosti, za níž stojí expanze nájemců a dlouhodobé nájemní smlouvy, i rostoucího zájmu investorů. Výstavba nových nákupních parků se nyní kvůli vyšším nákladům zpomaluje, ale to by mělo jen zvýšit poptávku po prostorech v nich a pravděpodobně také nájemné.

Loni se u nás dokončilo více než 65 tisíc m2 nákupních ploch v retail parcích, a to ve 14 projektech – ať už nových, rekonstruovaných, nebo rozšiřovaných. Jedná se o největší přírůstek v posledních pěti letech, na němž se 36 procenty podílel nový projekt Aventin Jihlava s 23 700 m2 retailové plochy, ostatní byly retail parky menší velikosti.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Aktuálně se staví hlavně v menších městech do 40 000 obyvatel, často spíše menší projekty do 10 000 m2. To je dáno především tím, že velká část trhu je již z minulých let dostatečně saturovaná: krajská města už své velké projekty mají, proto se developeři více zaměřují mimo ně a staví spíše menší nákupní parky. I o ně je mezi nájemci zájem a developeři nemají zásadní problém je pronajmout.“

Minimální neobsazenost díky expanzím

Koncem loňského roku se výstavba retail parků zpomalila – vzrostly náklady na ni a započaté projekty se sice dokončily, nicméně ty, jež byly plánované pro letošek, byly zčásti odsunuty na rok 2023 či 2024. Pro existující projekty to však může být příležitost, neboť po prostorech je ze strany nájemců velká poptávka. Expandují především nájemci v sektoru vybavení pro domácnost – např. prodejci kuchyňských potřeb, spánková studia, obchody s potřebami pro domácí mazlíčky. Daří se také diskontním prodejnám oblečení a vybavení domácností, jež cílí primárně právě na retail parky a hledají další a další lokality pro nové prodejny. Velmi aktivní jsou i potravinové řetězce, které rozšiřují své portfolio – zvyšují počet prodejen jak ve formátu supermarketů, tak hypermarketů.

Neobsazenost retail parků je tak nyní minimální, pohybuje se pod 1 procentem z celkové plochy, lze tedy mluvit o reálné plné obsazenosti trhu. Nájemní smlouvy v nich jsou přitom uzavírány na delší období 10 i 15 let, takže při očekávaném nižším objemu výstavby jsou volné prostory téměř vzácností.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Nedostatek prostor k pronájmu se samozřejmě projeví na výši nájmů. Pronajímatelé budou těmi, kdo v příštím období bude určovat cenu. Zároveň do ní budou muset promítnout i vyšší náklady na výstavbu projektů. Růst cen nájemného je tak nevyhnutelný.“

Požadavek na efektivní nakupování vede k optimalizace prostor

Během koronavirové krize se nákupní zvyklosti české populace pozměnily – a retail parky získaly na oblibě. Lidé si zvykli chodit nakupovat méně často, ale o to efektivněji: nedojíždět příliš daleko, vyřídit vše rychle a na jednom místě, cíleně a bez zbytečného pohybu po pasážích a obchodech, kam nutně nepotřebují. I nadále jim vyhovuje menší koncentrace lidí, venkovní parkoviště a minimum společných vnitřních prostor, které jim retail parky nabízejí.

Na větší efektivitu nákupů se v souladu se změnami v zákaznickém chování zaměřily i potravinářské řetězce. Prodejny potravin optimalizují svou velikost, čímž se na trh dostávají nové plochy, jež jsou příležitostí pro expandující či nové nájemce. Tím se částečně kompenzuje nedostatek nové výstavby: z původních hypermarketů doplněných pasáží s několika obchody vznikají další retail parky.

Prodeje retail parků tvořily většinu retailových transakcí

Návštěvnost i obraty v retail parcích rostou, vzhledem k rostoucí poptávce ze strany nájemců a zpomalení výstavby má růst i nájemné. Toho si samozřejmě všímají i investoři, jejichž zájem o nákupní parky v posledních letech stoupá. Do roku 2019 tvořil podíl těchto transakcí v rámci investic do maloobchodních nemovitostí vždy kolem 20 procent celkového počtu a obvykle méně než 10 procent hodnoty celkového objemu těchto transakcí. V roce 2021 se již retail parky podílely na počtu retailových transakcí 56 procenty a na objemu 51 procenty.

Pokud jde o developery, více než 40 procent trhu pokrývají tři největší: InterCora, CPI Group (jejíž portfolio se zdvojnásobilo převzetím aktiv Immofinanz) a Saller Group.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Ochlazení z Bruselu

    Svět se dostal do bezprecedentní situace. Kdo by před rokem řekl, že Evropská unie bude firmám a lidem nakazovat, jak si mají zatopit. Kolik stupňů Celsia bude v pořádku, kolik ne a kdy si budou teplomilní hříšníci koledovat o trest. Vracíme se tak do časů direktivní ekonomiky, do dob, kdy strana a vláda nařizovala, co kdo smí a nesmí. V kapitalizmu přece měla místo nařízení a zákazů usměrňovat chování společnosti neviditelná ruka trhu. Jenže ani ta, jak se ukazuje, nezískala plnou důvěru vedení. Ano, zemního plynu, elektřiny i dalších energií se nebude dostávat, ale s jeho kritickým nedostatkem roste jejich cena. Kdo tedy bude moci příští zimu topit „pánu Bohu do oken“? Myslím si, že skoro nikdo. Omezovat se ve spotřebě a snižovat náklady se stane nutností, pokud mají firmy a domácnosti přežít krizové období. Tento ekonomický zákon...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Formulace zásad mediační dohody 10. srpen 2022

V předchozích příspěvcích jsme se seznámili s těmi fázemi mediace, ve kterých IP mediátor navozuje pocit vzájemné důvěry a pozitivního ovzduší pro mediační jednání, nastavuje základní pracovní a společenská pravidla, a také aktivně naslouchá stranám a pojmenovává předměty jednání. Strany konfliktu však nebyly zatím připraveny spolu efektivně komunikovat a vzájemně si na­slouchat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3