INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

architecture 906737 1280Trvalý zájem nakupujících zaručuje stabilitu a spolu s vysokou poptávkou nájemců přitahuje investory. Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově disponuje více než 1 100 000 m2 těchto ploch.

Jde o největší přírůstek za posledních pět let, zároveň ale také o nejméně projektů. Retail parky dnes bývají hodnoceny jako vítězové koronavirové krize – a jejich popularita i úspěch přetrvává. Nadále těží ze zájmu nakupujících, nízké neobsazenosti, za níž stojí expanze nájemců a dlouhodobé nájemní smlouvy, i rostoucího zájmu investorů. Výstavba nových nákupních parků se nyní kvůli vyšším nákladům zpomaluje, ale to by mělo jen zvýšit poptávku po prostorech v nich a pravděpodobně také nájemné.

Loni se u nás dokončilo více než 65 tisíc m2 nákupních ploch v retail parcích, a to ve 14 projektech – ať už nových, rekonstruovaných, nebo rozšiřovaných. Jedná se o největší přírůstek v posledních pěti letech, na němž se 36 procenty podílel nový projekt Aventin Jihlava s 23 700 m2 retailové plochy, ostatní byly retail parky menší velikosti.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Aktuálně se staví hlavně v menších městech do 40 000 obyvatel, často spíše menší projekty do 10 000 m2. To je dáno především tím, že velká část trhu je již z minulých let dostatečně saturovaná: krajská města už své velké projekty mají, proto se developeři více zaměřují mimo ně a staví spíše menší nákupní parky. I o ně je mezi nájemci zájem a developeři nemají zásadní problém je pronajmout.“

Minimální neobsazenost díky expanzím

Koncem loňského roku se výstavba retail parků zpomalila – vzrostly náklady na ni a započaté projekty se sice dokončily, nicméně ty, jež byly plánované pro letošek, byly zčásti odsunuty na rok 2023 či 2024. Pro existující projekty to však může být příležitost, neboť po prostorech je ze strany nájemců velká poptávka. Expandují především nájemci v sektoru vybavení pro domácnost – např. prodejci kuchyňských potřeb, spánková studia, obchody s potřebami pro domácí mazlíčky. Daří se také diskontním prodejnám oblečení a vybavení domácností, jež cílí primárně právě na retail parky a hledají další a další lokality pro nové prodejny. Velmi aktivní jsou i potravinové řetězce, které rozšiřují své portfolio – zvyšují počet prodejen jak ve formátu supermarketů, tak hypermarketů.

Neobsazenost retail parků je tak nyní minimální, pohybuje se pod 1 procentem z celkové plochy, lze tedy mluvit o reálné plné obsazenosti trhu. Nájemní smlouvy v nich jsou přitom uzavírány na delší období 10 i 15 let, takže při očekávaném nižším objemu výstavby jsou volné prostory téměř vzácností.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Nedostatek prostor k pronájmu se samozřejmě projeví na výši nájmů. Pronajímatelé budou těmi, kdo v příštím období bude určovat cenu. Zároveň do ní budou muset promítnout i vyšší náklady na výstavbu projektů. Růst cen nájemného je tak nevyhnutelný.“

Požadavek na efektivní nakupování vede k optimalizace prostor

Během koronavirové krize se nákupní zvyklosti české populace pozměnily – a retail parky získaly na oblibě. Lidé si zvykli chodit nakupovat méně často, ale o to efektivněji: nedojíždět příliš daleko, vyřídit vše rychle a na jednom místě, cíleně a bez zbytečného pohybu po pasážích a obchodech, kam nutně nepotřebují. I nadále jim vyhovuje menší koncentrace lidí, venkovní parkoviště a minimum společných vnitřních prostor, které jim retail parky nabízejí.

Na větší efektivitu nákupů se v souladu se změnami v zákaznickém chování zaměřily i potravinářské řetězce. Prodejny potravin optimalizují svou velikost, čímž se na trh dostávají nové plochy, jež jsou příležitostí pro expandující či nové nájemce. Tím se částečně kompenzuje nedostatek nové výstavby: z původních hypermarketů doplněných pasáží s několika obchody vznikají další retail parky.

Prodeje retail parků tvořily většinu retailových transakcí

Návštěvnost i obraty v retail parcích rostou, vzhledem k rostoucí poptávce ze strany nájemců a zpomalení výstavby má růst i nájemné. Toho si samozřejmě všímají i investoři, jejichž zájem o nákupní parky v posledních letech stoupá. Do roku 2019 tvořil podíl těchto transakcí v rámci investic do maloobchodních nemovitostí vždy kolem 20 procent celkového počtu a obvykle méně než 10 procent hodnoty celkového objemu těchto transakcí. V roce 2021 se již retail parky podílely na počtu retailových transakcí 56 procenty a na objemu 51 procenty.

Pokud jde o developery, více než 40 procent trhu pokrývají tři největší: InterCora, CPI Group (jejíž portfolio se zdvojnásobilo převzetím aktiv Immofinanz) a Saller Group.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Do roku 2023

    Prognostici se nemohou shodnout. Bude leden tohoto roku bodem obratu k lepšímu, nebo se krize ještě prohloubí a vygraduje? Předpovědi vypadají podobně jako dlouhodobé předpovědi počasí před zimou. Jedni slibují, že bude velmi mírná, jiní nás ujišťují, že zrzneme. Samozřejmě si přejeme, abychom už nastartovali růst a překonali důsledky konfliktu ve východní Evropě, sankcí a omezených zdrojů energie. Nepochybně, lidé, firmy, celá společnost po překonání pandemie potřebují nabrat nových sil. Kdo už vidí světlo na konci tunelu? Optimisté! Jsou to všichni, kteří se nechtějí poddat nepříznivým okolnostem, nevadí jim, že budou muset víc pracovat v horších podmínkách a možná si na určitý čas utáhnout opasky. Jim patří budoucnost. A aby to měli snazší, i sv. Petr jim dopřál o Vánocích a novoročních svátcích příliv téměř jarního vzduchu,...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2023

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

karabec 4

O společensky užitečné činnosti v oblasti ochrany duševního vlastnictví 6. prosinec 2022

Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3