INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

Vyvoj poctu zaměstnanců oboruPodnikové služby se díky své odolnosti a inovacím staly páteří moderní české ekonomiky. Více než 20 nových center, 15 000 nových zaměstnanců, 2 000 nově robotizovaných pracovních míst, rozmach datové analytiky a IT služeb, zavádění inovací s cílem posílení odolnosti.

To je bilance uplynulých 12 měsíců v českém sektoru podnikových služeb. Navzdory dvěma pandemickým a jednomu válečnému roku obor dále roste dvojciferným tempem a na sklonku letošního roku dosáhne již 160 000 zaměstnanců. Kromě nich v oboru pracují i softwaroví roboti, kteří zastanou práci za dalších 15 000 pracovníků. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu českého trhu podnikových, IT a zákaznických služeb, který zrealizovala asociace ABSL.

I přes nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů, který v ČR dlouhodobě vládne, se oboru daří růst. „Je to zejména díky otevřenosti center nabízet pružné pracovní úvazky a flexibilitu času i místa. Pro zaměstnavatele z Prahy či Brna tak mohou pracovat i experti, kteří bydlí na druhé straně republiky, nebo rodiče na rodičovské dovolené, kteří si nemohou dovolit sedět u počítače v klasickou pracovní dobu. Rostoucí počet zaměstnanců proto představují ženy, a to nejen na běžných pozicích, ale i v managementu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy působící v tomto oboru.
Podíl žen činí již 58 %, což je o 10 procentních bodů více než v roce 2018. Plných 40 % žen pak působí v manažerských rolích. Za růstem počtu zaměstnanců oboru pak ze 43 % stojí i zahraniční pracovníci. Ti do center přichází zejména ze zemí Evropské unie, za letošní rok však přišlo i 3000 expertů ze zemí mimo EU. Ve valné většině šlo o občany Ukrajiny, kde je obor podnikových služeb silně etablovaný a firmy se snažily klíčové týmy přesunout do bezpečných zón, mimo jiné do České republiky.

Česko, země robotů

Kromě počtu zaměstnanců vrostl v oboru i počet robotizovaných míst, a sice o plné 2000. Softwaroví roboti tak celkově v centrech podnikových služeb zastávají práci za 15 000 pracovníků, nejčastěji z oboru financí, marketingu, logistiky či HR. Samotné robotizaci procesů se pak věnuje již téměř 5000 expertů.
„Čeští experti designují a zavádějí robotický software jak v samotných centrech podnikových služeb, tak i v jejich mateřských společnostech, globálních firmách z nejrůznějších oborů, od IT a telekomunikací, přes průmyslovou výrobu, zdravotnictví a retail až po bankovnictví, cestovní ruch či energetiku. Když se tedy podíváme na všechny tyto projekty robotizace realizované z českých center, pak pracovních míst, které technologie zastanou, bude samozřejmě mnohonásobně více,“ komentuje Jonathan Appleton.

Vývoj počtu robotizovaných místKromě samotné robotické automatizace procesů (RPA, Robotic Process Automation) se ve stále větším měřítku v sektoru uplatňuje i optické rozpoznání psaného textu (OCR, 62 %). Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá umělou inteligenci, pětina strojové učení, stejný podíl i technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 17 % rozpoznávání videa či obrazu. Silným katalyzátorem adopce těchto technologií se stala pandemie, jejich zavádění urychlila v 63 % center.

Inovacemi k odolnosti a růstu

Masivní využívání technologií a inovace s nimi spojené zajišťují oboru vysokou míru odolnosti. Lidé díky nim mohou svou práci vykonávat odkudkoliv, a obor tak funguje krizím a mimořádným událostem navzdory, což ukázaly nejen dva uplynulé pandemické roky, ale i letošní rok ovlivněný válečným konfliktem či energetickou krizí. Obor se stal páteří moderní české ekonomiky, což dokazují i poslední údaje o mezikvartálním růstu HDP, za nímž stojí právě podnikové služby. „Prakticky každý měsíc české ekonomice přinášíme 1000 nových pracovních míst a spolu s tím i 1 miliardu korun. Náš obor za dvě dekády své existence nestál jen za inovacemi byznysu, ale i za proměnou celé země. Stačí se podívat třeba na to, jak podnítil rozvoj čtvrtí, jako jsou pražský Karlín a Holešovice, brněnský Špilberk nebo ostravská Karolina anebo jak ovlivnil proměnu Ostravy z ocelářského města na moderní město služeb a technologií,“ říká Jonathan Appleton.

Inovační projekty vznikající v centrech jsou velmi různorodé a zefektivňují fungování mnoha světových firem. Místní experti se věnují se například vývoji energeticky úsporných technologií pro ukládání dat nebo vyvíjí software, který pomocí strojového učení a umělé inteligence sám dokáže detekovat většinu kybernetických hrozeb. Mohou nasazovat chatboty anebo se věnovat tvorbě prediktivních nebo normativních modelů, které předpovídají, co se stane prostřednictvím kombinace historických dat a do budoucna zaměřených algoritmů. Zajímavé projekty pak vznikají i v oblasti nových hybridních způsobů práce a spolupráce, udržitelnosti či vzdělávání a rozvoji talentů.

Odolnost a inovace jsou pak zároveň i hnacím motorem růstu. Plných 66 % center předpokládá v roce 2023 rozšiřování záběru a růst počtu zaměstnanců. Celkově by měl obor vzrůst o dalších 11 %. „Asi nejvíc půjde o experty na IT, výzkum a vývoj a datovou analytiku. Určitě ale budou potřeba i další jazykově vybavení odborníci na účetnictví, finance, HR procesy, vzdělávání či logistiku. Důležitým předpokladem uchazečů je ochota a schopnost učit se novým věcem, být otevřený změnám a hovořit alespoň anglicky. Kdo nabídne i další cizí jazyk, může si v mnoha případech vydělat i o 15 % více než jeho kolegové bez jazykové výbavy,“ uzavírá Jonathan Appleton.

Novinky, trendy, případové studie i inspiraci přináší výroční konference ABSL
Trendy, které naznačuje nejnovější oborový průzkumu ABSL, stejně jako celá řada inspirativních případových studií a novinek zazní na výroční konferenci ABSL, která probíhá tento týden v pražském hotelu Marriott za účasti více než 500 čelních představitelů oboru podnikových, IT a zákaznických služeb. Konference se koná pod záštitou českého předsednictví EU a k partnerům patří společnosti Deloitte, Acamar, Aicpa&Cima, Colliers, Neoops, Serrala, Techstra, The Hackett Institute a mnoho dalších. Více informací na https://www.absl.cz/conference/.

(tz)

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Arbitrážní a mediační centrum WIPO: zkušenosti ze zahraničí 30. listopad 2022

V tomto vydání zakončíme seriál o IP mediacích a jejich využití při řešení sporů v oblasti ochrany duševního vlastnictví nahlédnutím do zahraničí. Konkrétně se zaměříme na zkušenosti a na mediační případy úspěšně vyřešené v Arbitrážním a mediačním centru Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě a v Singapuru.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3