INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem
Kvalitní a přehledná evidence docházky zaměstnanců je jedním z klíčových kroků pro efektivní řízení organizace. Doba, kdy byla docházková agenda složitě tvořena tužkou na papíře, už minula. Moderní technologie umožnily vývoj sofistikovaných docházkových systémů, které podnikům šetří čas i náklady. Poradíme vám, co by kvalitní systémy pro evidenci docházky měly obsahovat a na co se zaměřit při jejich výběru.

Povinnost evidovat pracovní dobu zaměstnanců je tuzemským podnikům přikazována zákonem. Zaměstnanec má navíc právo do vlastní evidence docházky kdykoliv nahlédnout. Právě proto by firmy měly dbát na přehlednou tvorbu docházky pracovníků. Díky detailní kontrole nad příchody a odchody zaměstnanců je možné získat kompletní přehled nad jejich pohybem a také snížit mzdové náklady.

1. Volba docházkové čtečky

Základem docházkových systémů jsou čtečky, které představují moderní obdobu tradičních píchaček. V tuzemských podnicích jsou využívány tři typy čteček pro evidenci docházky, a to čtečky na magnetické karty, na čipy a na otisky prstů. Technologie magnetických karet je v současné době na ústupu. Magnetický proužek je totiž náchylný k otěru a karta se zaměstnancům láme, proto je nutná častá výměna. Navíc může docházet k záměně zaměstnanců, kteří si mohou karty snadno půjčovat. To platí i v případě čipů. Riziko záměny zcela eliminují čtečky na otisky prstů. „V letošním roce registrujeme vysoký nárůst zájmu po biometrických čtečkách, které představují nejefektivnější řešení. Identifikace je rychlá a pohodlná, protože zaměstnanci nemusejí nosit identifikační karty a čipy," sdělil Jiří Halousek, ředitel společnosti IReSoft, která nabízí nejlevnější biometrický systém na českém trhu. „Trendem budoucnosti jsou biometrické čtečky rozpoznávající obličeje. Ty jsou však dosud velmi nákladné," doplnil Halousek.

2. Praktická evidence docházky

Docházkové systémy jsou praktickým pomocníkem při řízení firmy. Na základě přihlašování a odhlašování zaměstnanců prostřednictvím čteček systém tvoří přehlednou evidenci docházky. Program automaticky počítá odpracovanou dobu, přesčasy, příplatky za víkendy, noční služby a svátky.

Docházkové systémy rovněž umožňují tvorbu měsíčních výkazů práce, které mohou zaměstnavatelé snadno upravovat. Samozřejmostí by mělo být zadávání absencí, uznávání přesčasů nebo povolení ručních oprav vypočtených hodnot. V rámci měsíčních výkazů práce je výhodou možnost navolení srážek či příplatků a zapisování poznámek u každého pracovníka zvlášť. Při výběru docházkového systému zjistěte, zda program dovoluje nastavit přístupová práva pro více uživatelů, aby jednotliví zaměstnanci mohli nahlížet do svých výkazů práce.

3. Pohodlné plánování služeb

Složité a nervy drásající plánování služeb s tužkou a gumou v ruce nahradily moderní programy. Programy umožňují na základě provozních podmínek firmy jednoduše nadefinovat pracovní skupiny a jednotlivé směny. Na základě zvolených kritérií jsou následně automaticky generovány plány služeb, které přirozeně zohledňují časy a délky směn, přestávky či dělení příplatků. Zvolte si takový docházkový systém, který dokáže rozplánovat dlouhodobé a měsíční rozpisy služeb. Výhodou je rovněž možnost přizpůsobit plán služeb jak pro nepřetržité, tak pro směnné provozy.

4. Snadná tvorba podkladů pro mzdy

Praktickou funkcí docházkových systémů je export sebraných dat přímo do mzdových programů. Výměra platu pro jednotlivé zaměstnance je díky propojení programů jednoduchá a rychlá. Veškeré informace o odpracované době, přesčasech, práci o svátcích či v noci jsou evidovány a následně automaticky převedeny do programů pro výpočet mezd. Podniky by proto při volbě docházkového systému měly zohlednit, zda je zvolený systém kompatibilní se mzdovým programem, který je v daném firmě používán. Menší podniky, které nevyužívají specializované programy, zase ocení možnost exportu dat do aplikací Word nebo Excel.

5. Zabezpečení přístupu do podniku

Podniky, které jsou nuceny chránit drahé přístroje a vybavení nebo ukládají citlivé informace, mohou zvážit rozšíření docházkových systémů o přístupové terminály. Přístupové terminály totiž účinně nahrazují klíče. Vstup do místnosti je možný pouze na základě identifikace prostřednictvím otisku prstu nebo čipu. Díky přístupovému systému je možné jednoduše povolit vstup pouze vybrané skupině osob nebo monitorovat pohyb zaměstnanců v rámci areálu firmy. „Podniky volí přístupové systémy především kvůli zajištění bezpečnosti. U mnohých podniků nebo zdravotnických zařízení hraje důležitou roli také pohodlí. Díky terminálům nemusí zaměstnanci nosit klíče a přístup do chráněného prostoru je daleko rychlejší," sdělil Jiří Halousek ze společnosti IReSoft, která umožňuje propojení docházkového a přístupového systému.

(tz)

Slovo ke dni

  • Železnice na křižovatce

    O vstupu konkurence na české koleje se mluví už hodně dlouho. Uběhly tři desetiletí a situace stále stejná. Na dálkových i regionálních tratích stále vládne národní dopravce, ostatní jen paběrkují. Nejde o to, aby České dráhy nahradil někdo jiný. Změnit se má úroveň železniční dopravy, která stále pokulhává za silniční. S příchodem Student Agency dostaly autobusy lepší vybavení a přeprava cestujících vyšší kvalitu. Nejen u Radima Jančury, ale postupně také u konkurenčních dopravců. Nyní Jančura slibuje, že zlepší úroveň dopravy také na regionální úrovni, všude tam, kde budou jezdit jeho vlaky. Internetem to má začít a dalšími přidanými službami pokračovat. Věřme, že ani ostatní se nebudu chtít nechat zahanbit a nabídnou cestující veřejnosti železnici hodnou 21. století. Čekání už bylo dlouhé dost a mělo by konečně skončit.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

Jak je to dnes s výukou základů ochrany duševního vlastnictví v České republice? 16. duben 2019

Výuka základů ochrany duševního vlastnictví, zejména se zaměřením na ochranu průmyslového vlastnictví, není ve vzdělávacím systému v ČR až na výjimky pevně a systematicky zakotvena. V tomto smyslu je třeba vyzdvihnout iniciativu představitelů škol a vyučujících na všech úrovních, kteří v rámci možností tuto výuku realizují a seznamují žáky, studenty a posluchače se základními principy ochrany duševního vlastnictví. Snahou Úřadu průmyslového vlastnictví je všemi dostupnými prostředky podpořit každou aktivitu v tomto směru formou konzultací, kurzů i výukovými materiály.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE