INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

EV Readiness ilustracni obrazekČeská republika patří mezi evropské státy, které jsou nejméně připravené na nástup elektromobility. Naopak nejdále jsou v tomto ohledu v Nizozemsku, Norsku a ve Velké Británii.

To je závěr letošního vydání průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan u příležitosti výročního zasedání Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

Index připravenosti sestavený společností LeasePlan je komplexní analýzou, která sleduje čtyři faktory:

• podíl elektromobilů (včetně plug-in hybridů) na trhu
• vyspělost infrastruktury nabíjecích stanic
• úroveň podpory elektromobility ze strany státu
• zastoupení elektromobilů ve flotilách klientů společnosti

Všech 22 sledovaných zemí dosáhlo v letošním žebříčku lepšího skóre než před rokem. Česká republika si polepšila o dvě příčky, přesto skončila pátá od konce, tedy na 18. místě. V evropském srovnání zaostáváme v počtu nabíjecích stanic i v úrovni souvisejících daňových úlev. Výsledkem jsou velmi nízké prodeje elektrických vozidel. Podle statistik SDA dosáhl v roce 2019 jejich podíl na celkových registracích osobních automobilů 0,44 %. Navzdory tomu se ale i u nás situace mění.

„O elektromobilitu, ale i jiná alternativní řešení, se zajímá více a více našich zákazníků. Čistě elektrické modely volí zpravidla společnosti, které tím vyjadřují aktivní přístup k ochraně klimatu, a posilují tak svou image. Pro většinu firem je však rozhodujícím faktorem cena a v tomto ohledu pořád narážejí na objektivní bariéry. Ty však budou postupně mizet. Předpokládáme, že náklady na pořízení elektromobilů se budou snižovat, a to v důsledku klesajících cen baterií, ale i díky zvyšující se konkurenci na trhu elektrických vozidel,“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.

Nezbytnou podmínkou pro rychlejší nástup elektromobility je podle LeasePlanu také výstavba dalších nabíjecích stanic. V České republice bylo na konci loňského třetího čtvrtletí podle průzkumu k dispozici 621 veřejných nabíječek, méně už jich bylo jenom v Rumunsku, na Slovensku a v Řecku. Situace v západních zemích je diametrálně odlišná. V Nizozemsku měli na konci loňského září 43 730 veřejných nabíjecích míst, v Norsku 12 337. V sousedním Rakousku, které je s Českou republikou srovnatelné co do rozlohy země i počtu obyvatel, jich bylo 4172, tedy bezmála sedmkrát více než u nás.
Výsledky celoevropského výzkumu okomentoval Tex Gunning, generální ředitel skupiny LeasePlan: „Ačkoli náš index připravenosti ukazuje, že se elektromobilita stává životaschopnou alternativou v rostoucím počtu zemí, máme před sebou ještě dlouhou cestu, než přimějeme každého, aby řídil auto na elektřinu. Miliony Evropanů stále žijí v zemích, kde je veřejná nabíjecí infrastruktura žalostně nepřiměřená, nebo ve kterých řidiči elektromobilů platí vyšší daně než řidiči vozidel na fosilní paliva. Přechod na elektrický pohon je jednou z nejsnadnějších věcí, které můžeme všichni udělat, abychom pomohli řešit změnu klimatu. Všichni by měli mít možnost jít touto cestou. Politici musí zesílit aktivity v této oblasti, musí více investovat do veřejné infrastruktury nabíjení a stimulovat využívání elektromobility, dokud se nestane běžnou volbou pro všechny řidiče.“

Co také vyplývá z průzkumu:

• V roce 2019 mělo v celé Evropě 5,7 % všech nově registrovaných vozidel elektrický pohon. Počet registrací elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) se loni meziročně zvýšil v průměru o 60 %. Zeměmi s největším nárůstem jsou Lucembursko (+ 154 %), Irsko (+ 127 %) a Nizozemsko (+ 120 %).
• Během posledního roku narostl v Evropě počet veřejných nabíjecích stanic o 73 %. Ve všech sledovaných zemích už v součtu existuje přes 4 tisíce míst s rychlým nabíjením.
• V průměru jsou řidiči elektrických vozidel zdaněni na úrovni 60 % v porovnání s uživateli konvenčních vozidel, u nás je to podle průzkumu 80 %. V Rakousku, Řecku, Irsku a ve Velké Británii jsou řidiči elektrických vozů dokonce od daní úplně osvobozeni. Naopak v Rumunsku a na Slovensku platí řidiči elektrických vozidel vyšší daně než ti, kdo jezdí auty na fosilní paliva.
• Společnost LeasePlan se zavázala dosáhnout do roku 2030 čistých nulových emisí ze své celkové zákaznické flotily. LeasePlan je také zakládajícím partnerem iniciativy The Climate Group EV100, globální platformy, jejímž cílem je urychlit zavádění elektromobility.
• Index připravenosti LeasePlan EV 2020 byl zveřejněn u příležitosti účasti společnosti LeasePlan na 50. výročním zasedání Světového ekonomického fóra, které se koná od 21. do 24. ledna ve švýcarském Davosu.

Celkové pořadí zemí v průzkumu LeasePlan EV Readiness Index 2020

1.-2. Nizozemsko, Norsko
3. Velká Británie
4. Irsko
5. Švédsko
6. Rakousko
7. Lucembursko
8.-9. Finsko, Německo
10.-11. Belgie, Portugalsko
12.-14. Dánsko, Francie, Maďarsko
15. Švýcarsko
16. Španělsko
17. Itálie
18. Česká republika
19. Řecko
20. Rumunsko
21.-22. Polsko, Slovensko

(tz)

Slovo ke dni

  • Za prací k nám

    Rostoucí životní úroveň se může projevovat různým způsobem. Český statistický úřad zjistil, že přibývá cizinců, kteří k nám přijíždějí za prací. Láká je slušný plat a dobré pracovní i životní podmínky. Tradičně nejvíc zaměstnanců pochází ze Slovenska, víc než polovina, následují Poláci a Rumuni. Na tom by snad nebylo nic tak překvapivého. Ale naši republiku si oblíbili i mnozí Němci, Francouzi, Italové a Britové. Převažují samozřejmě občané z Evropské unie, co nepotřebují pracovní povolení. Také co se věkového složení týká, mezi zahraničními pracovníky najdeme všechny kategorie, studenty a seniory nevyjímaje. To považuji za docela příznivou zprávu. Zvláště v době, kdy česká ekonomika potřebuje každou šikovnou ruku a hlavu.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

upv logo

Ochrana duševního vlastnictví v kontextu Inovační strategie ČR na léta 2019–2030 31. leden 2020

Vláda České republiky schválila počátkem roku 2019 klíčový dokument Inovační strategie České republiky 2019–2030 (Country for the Future), který RVVI zpracovala v úzké spolupráci s týmem osobností z řad podnikatelů, vědců, akademiků a zástupců veřejné správy. Dokument vytyčuje nové priority, jejichž naplnění by mělo Českou republiku do roku 2030 zařadit mezi nejinovativnější země Evropy. 

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE