INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

050d hyundai ekologicka mobilita 30 let webHyundai je již tři desetiletí v čele vývoje ekologických vozidel, od hybridních pohonů až po palivové články na vodík. Přestože se elektromobily a hybridní vozy začaly v širším měřítku prodávat až v uplynulém desetiletí, představil Hyundai svůj první elektromobil již v roce 1991.


1990 až 1999 – Vývoj prvních elektromobilů Hyundai

Hyundai učinil první kroky ve vývoji elektromobilů na začátku 90. let 20. století. V roce 1991 odhalila společnost svůj první elektromobil, Sonata Electric Vehicle. Koncepční vůz na základě sedanu Sonata byl vybaven olověnými akumulátory, s nimiž nabízel dojezd 70 km a nejvyšší rychlost 60 km/h.

Hyundai představil v následujících letech další koncepční elektromobily s olověnými akumulátory. V roce 1992 spatřil světlo světa elektromobil na základě modelu Excel s dojezdem 100 km a nejvyšší rychlostí 100 km/h. V roce 1993 vyvinul Hyundai druhý elektromobil odvozený z modelu Sonata. Ten se již mohl pochlubit dojezdem 140 kilometrů a nejvyšší rychlostí 120 km/h. V roce 1994 bylo prezentováno elektricky poháněné Scoupe. I jeho dojezd byl 140 km, nejvyšší rychlost 120 km/h.
Hyundai dosáhl ještě většího pokroku ve vývoji elektromobilů po otevření výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu v roce 1995. To vedlo k vývoji elektromobilů Hyundai s akumulátory NiMH (Nickel-Metal Hydride). Mezi ně patřil koncepční vůz Accent EV. Tento vůz nabízel výrazně delší dojezd 390 kilometrů a nejvyšší rychlost 140 km/h.

Hyundai v tomto období také uskutečnil první experimenty se systémy hybridního pohonu. Prvním hybridním vozem společnosti byla studie FGV-1, která debutovala v roce 1995 na autosalonu v Soulu.

2000 až 2009 – Pokrok ve vývoji palivových článků

Na přelomu tisíciletí se začala pozornost obracet k otázkám ochrany životního prostředí. Hyundai zahájil v roce 1998 vývoj vozidel s palivovými články a v roce 2000 představil první prototyp takového vozu s označením Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle. První elektromobil s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) byl vybaven nádrží na vodík s tlakem 350 barů pro sadu palivových článků o výkonu 75 kW a nabízel dojezd 230 kilometrů. Přestože se ve své době jednalo o pozoruhodné parametry, bylo zřejmé, že v kombinaci s chybějící infrastrukturou pro automobily s pohonem na vodík nebyly palivové články ještě připraveny pro velkosériově vyráběné vozy.

Hyundai na ženevském autosalonu 2004 představil druhou generaci koncepčního vozu s palivovými články, Tucson FCEV, která byla vybavena novými lithium-polymerovými akumulátory. Mezi řadu technických inovací patřila sada palivových článků o výkonu 80 kW. Významným zlepšením byl také dojezd 300 kilometrů díky palivovým nádržím pro 152 litrů vodíku. Tucson FCEV umožňoval navíc spuštění systému pohonu za mrazivého počasí se zaručenou provozuschopností i po pětidenním stání při teplotě -20 stupňů Celsia.

Někteří výrobci automobilů poté spustili velkosériovou výrobu hybridních vozidel. Hyundai si zachoval postavení inovačního lídra v oblasti alternativních pohonů zahájením prodeje sériového modelu Avante LPI Hybrid v roce 2009. Byl to první hybridní vůz na světě, poháněný spalovacím motorem na LPG. LPI Hybrid byl prvním sériově vyráběným vozem, který využíval lithium-polymerové akumulátory, vyvinuté společností Hyundai ve spolupráci s lokálními partnery. Mezi výhody těchto akumulátorů patří nižší hmotnost a vyšší výkonnost.

2010 až 2019 – Hyundai se stal průkopníkem budoucí mobility

Po dvou desetiletích intenzivního výzkumu a inovativních koncepčních vozů v posledních letech zaměřil Hyundai svou pozornost na sériovou výrobu elektromobilů.

V září 2010 uvedl Hyundai v Soulu svůj první sériově vyráběný elektromobil, BlueOn. Jeho základem byl model Hyundai i10 a zákazníkům nabízel dojezd 140 kilometrů a nejvyšší rychlost 130 km/h. První vysokorychlostní elektromobil Hyundai byl napájen sadou lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 16,4 kWh, jejichž nabíjení trvalo 6 hodin. Tento elektromobil se prodával výhradně v Jižní Koreji a sloužil vládním úřadům.

V roce 2011 byl zahájen prodej modelu Hyundai Sonata Hybrid, který byl ohlášen již na autosalonu v Los Angeles v roce 2008. Sonata Hybrid se zapsala do historie jako první konvenční hybridní vůz, který používal lithium-polymerové akumulátory. Celkovou hospodárnost zvyšovala technologie Hyundai Blue Drive, jejímž přínosem byly také nižší emise. Jednalo se rovněž o první hybridní vůz se systémem TMED (Transmission Mounted Electric Device). U tohoto paralelního hybridního systému byl elektromotor připevněn k převodovce. Systém TMED byl nezávisle vyvinut společností Hyundai.

Hyundai oslavil zásadní milník v oblasti ekologické mobility v roce 2013. Hyundai ix35 Fuel Cell se tehdy stal celosvětově prvním komerčně nabízeným, velkosériově vyráběným vozidlem s palivovými články na vodík. Model ix35 Fuel Cell poskytoval nejvyšší výkon 100 kW a jeho nádrže měly kapacitu 5,64 kg vodíku. Výbava zahrnovala také sadu lithium-polymerových akumulátorů o kapacitě 24 kWh. Toto vozidlo přinášelo výhody jak zákazníkům, tak i lidské společnosti jako celku. Doplňování paliva bylo rychlé, dojezd byl pozoruhodných 600 kilometrů a emise CO2 byly nulové.

V roce 2016 představil Hyundai model IONIQ, první vůz na světě, který nabízel v jednom druhu karoserie tři různé druhy elektrifikovaného pohonu: hybridní, hybridní s možností vnějšího nabíjení a výhradně elektrický. IONIQ používá technologii Blue Drive ke snižování emisí a optimalizaci provozních vlastností. Elektrická verze má sadu lithium-polymerových akumulátorů o kapacitě 28 kWh a dojezd 200 kilometrů.

Všechny verze modelu IONIQ používají ve své konstrukci lehké materiály včetně hliníku a vyspělých vysokopevnostních ocelí, takže jsou lehčí a za jízdy spotřebují méně energie. Mezi další opatření pro ochranu životního prostředí patří inovativní využití recyklovaných a ekologických materiálů a nižší závislost na ropných produktech.

Hyundai představil v roce 2018 model NEXO, druhou generaci vozidla s palivovými články a technologickou vlajkovou loď značky. NEXO s nejdelším dojezdem ve své třídě, 666 kilometrů, kombinuje čistou mobilitu s nejmodernějšími funkcemi pro autonomní jízdu a chytrými vyspělými asistenčními systémy.

Hyundai v dalším průběhu roku 2018 odhalil celosvětově první malé SUV s elektrickým pohonem, Kona Electric. Poptávka zákazníků po modelu Kona Electric překonala po jeho uvedení na evropský trh všechna očekávání. K dispozici jsou dvě verze akumulátorů s kapacitou 39,2 kWh nebo 64 kWh. Elektricky poháněné SUV nabízí dojezd až 484 kilometrů na jedno nabití.

2020 – Rok elektrifikace značky Hyundai

Hyundai nyní, po 30 letech inovací ve vývoji ekologických vozidel, nabízí nejrozmanitější produktovou řadu elektromobilů na trhu. Hyundai prodává s modelem NEXO již druhou generaci elektricky poháněných vozidel s palivovými články, zatímco ostatní výrobci jsou u svého prvního modelu nebo o něm teprve hovoří. IONIQ je také nabízen již ve své druhé generaci, což dokládá skutečnost, že Hyundai optimalizuje svá vozidla s alternativními pohony, zatímco ostatní výrobci je stále ještě vyvíjejí.

Hyundai na prahu nového desetiletí i nadále hledí do budoucnosti a upevňuje své vedoucí postavení v oblasti ekologické mobility. Rok 2020 je pro společnost Hyundai „rokem elektrifikace“, což znamená, že Hyundai plánuje do konce roku nabízet více než tři čtvrtiny své produktové řady v Evropě s možností elektrifikovaných verzí a stát se jedním z největších poskytovatelů vozidel s nulovými emisemi v Evropě. Hyundai se však neomezuje jen na osobní automobily a s elektrifikací přichází i do dalších oblastí mobility – konkrétně do sféry závodních vozů a užitkových vozidel. Hyundai plánuje, že do roku 2025 bude jedním ze tří největších poskytovatelů elektricky poháněných vozidel v Evropě.

(tz)

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3