INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

5 QA 02 smallPodle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi do roku 2030 podíl 40 % na celkových prodejích. Nejvíce dotazů se týká dojezdu a nabíjení akumulátorů. SEAT uvede do začátku roku 2021 na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem.

Jaký je rozdíl mezi hybridním a externě nabíjitelným hybridním pohonem? Jaký je jejich dojezd? Kde je možné takové vozy nabíjet?

Vozidla s elektrifikovanými pohony jsou budoucími hvězdami automobilového trhu. Jejich prodeje během prvních šesti měsíců letošního roku vzrostly o 58 %. Tento nový způsob mobility vyvolává v budoucích uživatelích otázky, na něž přinášíme následující odpovědi.

Jaké existují druhy elektricky poháněných vozidel?

Existují tři druhy vozidel, jejichž pohon v různé míře používá elektrickou energii. Prvním stupněm jsou vozidla s hybridními pohony, která mají dva různé zdroje hnací síly, elektromotor a spalovací motor. U těchto vozidel jsou akumulátory nabíjeny při zpomalování. Druhý stupeň elektrifikace představují externě nabíjitelné hybridní pohony, jejichž akumulátory lze nabíjet přímo z elektrické zásuvky. Nejvyšší stupeň elektrifikace reprezentují automobily se 100% elektrickým pohonem. Elektromobily jsou poháněny výhradně elektromotorem a mají elektrickou zásuvku pro nabíjení sady akumulátorů z elektrické sítě. Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi (méně než 50 gramů CO2 na kilometr) v roce 2030 podíl na celkových prodejích 40 %. Cílem pro rok 2025 je 20% podíl.

Kde lze elektromobily nabíjet?

Nabíjecí přípojky mohou být buď veřejné, nebo soukromé. Uživatelé si mohou nechat namontovat nabíjecí stanici ve své soukromé nebo sdílené garáži, pokud montáž zajistí autorizovaný specialista a jsou splněny veškeré legislativní požadavky.

Podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání. Je-li zapotřebí nabíjet na cestách, lze využít postupně rozšiřovanou síť veřejných nabíjecích stanic. V současnosti jich je v EU cca 100 000. Evropská komise očekává, že do roku 2025 vzroste počet veřejných nabíjecích stanic dvacetinásobně, na dva miliony.

Také doba nabíjení se postupně zkracuje. Například SEAT el-Born bude mít po pouhých 47 minutách nabíjení dojezd 420 kilometrů. Při využití stanic pro ultra rychlé nabíjení proběhne kompletní nabití akumulátorů za pouhých deset minut. Cestování na dlouhé vzdálenosti usnadní od příštího roku evropská síť 400 rychlonabíjecích stanic (350 kW), vzdálených od sebe 120 kilometrů.

Jak dlouhý je v průměru dojezd?

Akumulátory umožňují dojezd od 200 až do více než 400 kilometrů. SEAT el-Born bude mít dojezd až 420 kilometrů bez nabíjení. Dojezd závisí na stylu jízdy a způsobu používání. Na rozdíl od vozů, poháněných spalovacími motory, mají elektromobily v městském provozu nižší spotřebu. „V současnosti připravujeme produktové portfolio, z něhož si budou moci zákazníci vybírat dojezd podle účelu, k němuž budou vozidlo používat. Budeme nabízet akumulátory s různou kapacitou, abychom pokryli požadavky všech uživatelů,“ říká Josep Bons, vedoucí vývoje elektrických a elektronických systémů ve společnosti SEAT. Do začátku roku 2021 uvede SEAT na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem.

Mají elektromobily nulové emise?

Elektromobily jsou považovány za vozidla s nulovými lokálními emisemi, což vyplývá ze způsobu fungování jejich pohonu. Navíc jsou také trvale udržitelnější v rámci celého životního cyklu vozidla. Elektromobily mají o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s vozidly, poháněnými motory na naftu nebo benzin. „A pokud jsou akumulátory nabíjeny elektrickou energií, vyráběnou trvale udržitelným způsobem, například větrnými nebo solárními elektrárnami, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus produktu o téměř 90 % nižší než u konvenčního automobilu,“ zdůrazňuje Josep.

V Evropě jsou poskytovány různé dotace na podporu prodeje a používání vozidel s nulovými lokálními emisemi. V některých zemích, jako je Norsko, platí při zakoupení elektromobilu přímé snížení daně. V Německu, Francii a Španělsku jsou zákazníkům poskytovány dotace a mnoho evropských měst nabízí specifické benefity včetně bezplatného parkování, osvobození od mýtných poplatků a možnosti využívat vyhrazené jízdní pruhy nebo bezplatný vjezd těchto vozidel do zón s omezenou dopravou.

Jsou elektromobily dražší než konvenční vozy?

Cenová dostupnost elektromobilů se zvyšuje. Cílem značky SEAT a koncernu Volkswagen je vyrábět elektromobily „pro miliony lidí, nikoli pro milionáře“. Technický pokrok umožňuje snižování cen elektricky poháněných modelů. Například v uplynulém desetiletí klesly náklady na akumulátory o 80 %.

Dalším faktorem je výrazně nižší cena elektrické energie v porovnání s benzinem nebo naftou. Prognózy navíc hovoří o tom, že náklady na údržbu elektromobilu budou pouze třetinové v porovnání s vozidly, vybavenými spalovacím motorem. A ve většině zemí mohou zákazníci při pořízení elektromobilu využívat státní dotace nebo daňové úlevy.

Kromě vozidel se všemi druhy elektrifikovaných pohonů, která jsou cenově stále dostupnější, nabízí SEAT také další druhy trvale udržitelných pohonů, jako jsou motory na CNG (Compressed Natural Gas; stlačený zemní plyn). SEAT je díky tomu schopen poskytovat zákazníkům řešení pro mobilitu, která splňují jejich požadavky.

Video ke stažení zde: https://youtu.be/mtWLQdziZZo

SEAT je jedinou společností ve Španělsku v odvětví automobilového průmyslu s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen Group. SEAT vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2018 prodal SEAT 517 600 vozidel, což je nejvyšší počet v 68leté historii značky, a dosáhl zisku po zdanění 294 milionů eur a rekordních příjmů z prodeje téměř 10 miliard eur.

Skupina SEAT zaměstnává více než 15 000 kvalifikovaných pracovníků ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí velmi úspěšné modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy SEAT Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, vozy Mii vyrábí závod na Slovensku, který brzy zahájí také výrobu elektromobilu Mii, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu, Ateca vzniká v České republice.

Nadnárodní společnost disponuje jako největší průmyslový investor do výzkumu a vývoje ve Španělsku také Technickým centrem, v němž pracuje 1000 inženýrů na vývoji inovativní automobilové techniky. SEAT již vybavuje své modely nejmodernější technikou z oblasti konektivity a v současnosti uskutečňuje proces kompletní digitalizace, zaměřený na podporu mobility budoucnosti.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3