INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

987 ruceFirmy a podnikatelé si v roce 2020 prostřednictvím leasingových a úvěrových produktů členů České leasingové a finanční asociace pořídili 13 637 strojů a zařízení, o 22,7 % méně než v předchozím roce. Členské společnosti ČLFA jim na ně půjčily 25,63 miliardy korun, což v porovnání s rokem 2019 představuje pokles o 15,3 %.

Největší meziroční úbytek nově uzavřených smluv, a to o 45 %, asociace zaznamenala v kategorii financování manipulační a skladovací techniky. Kontraktů na financování kovoobráběcích a dalších obráběcích strojů ubylo o třetinu, počet profinancovaných zemědělských nebo lesnických strojů se snížil téměř o 9 %.

„Kategorie financování strojů a zařízení je velmi dobrým indikátorem celkového vývoje ekonomiky. Výsledky za rok 2020 ukazují, že pandemie utlumila investiční aktivitu napříč sektory. Tento negativní efekt se tedy zdaleka neomezil pouze na odvětví, která jsou přímo dotčena vládními restriktivními opatřeními,“ řekl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA, která sdružuje přední leasingové a úvěrové firmy.

Podle asociace je takový trend zapotřebí co nejrychleji otočit, protože oživení na poli firemních investic je nezbytnou podmínkou pro restart ekonomiky. „Myslíme si, že v tomto směru pomohou i proinvestiční nástroje, jejichž přijetí jsme prosazovali. Jde zejména o mimořádné zrychlení odpisů, které vstoupilo v platnost se začátkem letošního roku. Týká se nejen strojů a zařízení, ale třeba také automobilů,“ dodal Jaroslav Krutilek.

V přehledu komodit financovaných členy ČLFA v roce 2020 ve firemní sféře náleží strojům a zařízením 30% podíl. Nejvíce financí si podnikatelské subjekty loni půjčily na zemědělské a lesnické stroje (8,52 mld. Kč), na stroje pro těžbu, dobývání a stavebnictví (4,63 mld. Kč) a na kovoobráběcí a ostatní obráběcí stroje (4,27 mld. Kč). Tři čtvrtiny prostředků, které loni členské firmy ČLFA poskytly na financování strojů a zařízení, čerpají zákazníci formou podnikatelského úvěru. Na obdobně koncipovaný finanční leasing připadá téměř 17 % objemu obchodů a na operativní leasing necelých 8 %. Právě podíl finančního leasingu by letos mohl vzrůst v souvislosti se zrychlenými odpisy. Délka finančního leasingu je totiž ze zákona navázána na dobu odpisování, čímž je znevýhodněn v porovnání s úvěrovými produkty, na které se podobné omezení nevztahuje.

„Rychlejší odpisování v podstatě finanční leasing zrovnoprávnilo s účelovým podnikatelským úvěrem. Díky tomu mají teď firmy při financování strojů, automobilů i dalších komodit na výběr z více reálných variant,“ dodal Jaroslav Krutilek.

(tz)

 

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3