INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Clipboard02Novela zákona o DPH zesílí kontrolu nad e-shopy a dalšími subjekty, které poskytují své zboží či služby do zemí Evropské unie. Poslanci ji schválili 27. října a účinnosti má nabýt hned počátkem roku 2024.

Poskytovatelé platebních služeb, tedy především banky, budou muset začít sdělovat informace o nákupech ze zahraničí, respektive ze zemí EU, finanční správě. Ta si od opatření slibuje účinnější dohled nad odváděním DPH a zachycení případných nekalostí či nesrovnalostí. Tématu se v komentáři věnuje Petr Linx, senior manažer daňového oddělení společnosti BDO.

Doposud v Evropské unii chyběla skutečně efektivní kontrola odvádění DPH v zahraničí. Vymahatelnost byla nízká, členské země proto ročně přicházely o velké částky. V roce 2021 byl schodek na výběru DPH (VAT GAP) v EU přibližně 61 miliard eur, z toho 1,362 miliardy eur připadlo na Českou republiku.

Nyní budou u nás muset zejména banky začít reportovat příchozí platby ze zahraničí na Specializovaný finanční úřad. Ten bude sledovat údaje o příjemci platby, částce, měně, zemi původu a další informace. Data bude zpracovávat jak pro své analýzy, tak je bude sdílet s finančními úřady po celé Evropské unii.

Shromažďovat je bude Centrální elektronický systém platebních informací (CESOP). Typicky se nařízení dotkne e-shopů, ale nejen jich. Platit bude pro všechny tuzemské subjekty, které poskytují své služby či zboží do jiných zemí EU.

Při placení zahraničního DPH lze využít jednotný systém
Pokud jde o B2C transakce, mají tyto subjekty přitom dvě možnosti, jak zahraniční DPH přiznávat a odvádět. Buď se mohou v každém členském státě, kam zboží zasílají, registrovat a podávat přiznání k tamní DPH. Nebo mohou veškeré evropské DPH přiznat v českém přiznání pro tzv. One-Stop-Shop (OSS), což je administrativně i nákladově dle mého názoru ta lepší varianta. EU možnost využívat OSS postupně rozšiřuje na všechny přeshraniční transakce u služeb a zboží pro koncové spotřebitele (B2C) pro situace, kdy vzniká dodavateli povinnost odvést DPH v jiném členském státě.

Banky budou mít s novelou milionové náklady, pokud novelu schválí Senát a prezident
Podle důvodové zprávy vlády k novele zákona o DPH má mít nařízení negativní dopad na poskytovatele platebních služeb. Dodatečné náklady na ně se odhadují minimálně na sto milionů korun. Novelu nyní dostane k projednání Senát a následně k podpisu prezident. Jelikož se jedná o povinnou transpozici evropské legislativy, je velmi pravděpodobné, že tato nová povinnost začne platit již od 1. 1. 2024.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3