INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Clipboard01Na tento týden připadá největší všeobecná slevová akce roku, tzv. Black Friday. Mnozí z nás využijí možnosti levněji pořídit vyhlédnuté věci, další se těší na možnost koupit se zvýhodněním vánoční dárky.

Velká část z nás objednává a platí zboží přes internet v e-shopech. To však skýtá některá rizika, jichž by si měl kupující být vědom. Přinášíme důležité tipy, jak se vyhnout podvodníkům.

Online je stále král
Obrat tuzemských e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní předloňského roku, o jednu miliardu ale překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Vánoční sezóna se povedla a lidé utratili téměř stejně jako předloni. I nadále pokračoval trend rozšiřování sortimentu. Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, naopak podíl jiných segmentů, jako je například hobby či dům a zahrada, rostl. Začala konsolidace, která pokračuje i letos: počet e-shopů loni poklesl na 50 100. Vyplývá to ze shrnutí nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Přes loňský pokles celkových obratů kvůli finanční nejistotě většiny populace s ohledem na rekordní inflaci a skokově zdražující energie se význam on-line nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál.

„E-commerce je bezesporu jedním z vítězů pandemie. Proticovidové restrikce „zahnaly“ Čechy k on-line nákupům rychleji, než by k tomu došlo v běžných časech. A zákazníci si na internetu zvykli na výhody i pohodlí, které tam na ně čekaly, takže nemají důvod z e-shopů masivně odcházet. Kromě výběru a zakoupení produktů vybraných v klidu z gauče a následného dovozu až před dům je velkým plusem i komplexní porovnání cen, a tedy i jistota nejvýhodnějšího nákupu,“ komentoval trend měsíčník Forbes.

Nebezpečné nákupy
Ovšem nákup „klikáním“ může mít i svá úskalí a nejeden zákazník už to pocítil na vlastní kůži. Jde o to, že jsme nepozorní.

Při nákupech ve virtuálním prostředí zvažte, zda uváděná cena není přehnaně nízká. A peníze neposílejte předem, nejedná-li se o etablovaný a vám známý e-shop. Vyplatí se sledovat recenze, ale plně se na ně spoléhat nemůžete, zvláště jsou-li staršího data.

Pokud jste si vyhlédli zboží v dosud nevyzkoušeném e-shopu, pečlivě před objednáním ověřte věrohodnost prodejce. Je-li to možné, nakupujte u prodejců provozovaných na území EU. Zaměřte se na podobu webových stránek, jejich jazykovou úroveň, ale také na obchodní podmínky a kontaktní údaje. Název domény můžete ověřit také v seznamu rizikových e-shopů, který na svých webových stránkách zveřejňuje Česká obchodní inspekce.

Pokud si nejste zcela jisti důvěryhodností obchodníka, nakupujte jen na dobírku. Při on-line platbách si všímejte, zda přenos dat probíhá na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl). Vždy ověřte, zda vás webové stránky navádějí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno aktivní zabezpečení 3D Secure. Neukládejte data o Vaší kartě „pro pohodlný příští nákup“.

Pomoci může chargeback
Pokud jste platili za nedodané nebo silně poškozené zboží na e-shopu kartou, máte šanci získat peníze zpět za pomoci tzv. chargebacku. Tato cesta je možná v případě, kdy klasická reklamace podaná přímo u obchodníka selže, anebo není z rozumných důvodů možná. Chargeback musí být uplatněn co nejdříve u banky, která vydala platební kartu a kde transakce proběhla. Banka bude požadovat doklad o koupi, případně dosavadní neúspěšnou komunikaci s prodejcem. Reklamaci banka umí vyřídit v řádu dnů. Peníze se vrátí zpět na účet. Tímto způsobem lze reklamovat i duplicitně nebo chybně zaúčtované transakce.

Podvodné nabídky
Česká pošta loni informovala veřejnost o podvodném jednání, s nímž se dlouhodobě potýká. Děje se tak v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží, při němž je zneužito její jméno. Postup podvodu je obdobný u různých případů. Falešný kupující nabízí služby České pošty k doručení zásilky a k ní nabízí bezpečnou platbu prostřednictvím webových stránek ČP. Požaduje po prodávajícím údaje k platební kartě, a následně dojde k odcizení peněz.

A podobný podvod se s různými obměnami může objevit kdykoli. A často se zaštiťuje jmény všeobecně známých a etablovaných firem. Anebo probíhá na známých platformách určených pro nákup a prodej mezi lidmi.

Obrana je snadná: nikdy neklikejte na přílohy v podezřelých e-mailech. Nikdy neposílejte své platební údaje, a to ani tehdy, když Vám někdo zavolá. Nesdělujte bankovní autorizační SMS kódy či jiným způsobem cizí osobě neautorizujte platbu. Kontrolujte e-mailové adresy, odkud Vám zpráva přišla: zpravidla se ukáže, že nejde o oficiální kontakt odesílající instituce. Napovědět může někdy i nedokonalá čeština, i když v tomto směru jsou podvodníci stále pečlivější. Kontrolujte správnost webových adres – u podvodných stránek je zpravidla jiná koncovka nebo chybně vyvedený název instituce či obchodníka.

Dejte si pozor na nezvyklé výzvy ohledně využití aktivačního klíče vašeho internetového bankovnictví či na podezřelé e-maily informující o zablokování vašeho účtu. Nikdy se nenechávejte přesměrovat na stránky internetového bankovnictví přes odkazy ve zprávách. V případě pochybností kontaktujte telefonickou linku své banky a vše si ověřte.

Než se rozhodnete využít online nabídky ke zhodnocení vkladů či nákupu nabídnutého výhodného zboží a služeb, velmi pečlivě zvažte, zda je nabídka reálná, nebo naopak něčím podezřelá (neznámá společnost, přemrštěná výše zhodnocení apod.).

Marketplace versus e-shop
V poslední době přibývají na české e-commerce scéně online tržiště pod názvem marketplace, kde nákup ve většině případů probíhá mezi zákazníkem a partnerem e-shopu. E-shop je zde pouze prostředníkem. Aspektem platforem marketplace je velký výběr zboží a také nízké ceny. Nejčastěji je provozovatelem on-line tržiště jedna firma, ale zboží dodávají jednotliví prodejci, kteří tam působí. Ti zároveň vystavují faktury a zákazníci s nimi také řeší reklamace. A to může být komplikace. V jiných případech vše řeší přímo provozovatelé.

Pokud někdo provozuje internetové stránky v českém jazyce, popřípadě s českou doménou, neznamená to automaticky, že se jedná o český e-shop, respektive o českého provozovatele online tržiště. Může se jednat o zahraniční subjekt zaměřující se na české spotřebitele. Neexistuje výslovná povinnost prodávajících provozovat zákaznickou podporu přímo v České republice, popřípadě s česky hovořícími operátory apod.

Když už škoda nastane: pomůže připojištění kybernetických rizik
Pokud zjistíte, že škoda už nastala, ať v souvislosti s nákupem nebo nerozvážnou komunikací nebo rovnou transakcemi s podvodníkem, může vám pomoci připojištění kybernetické asistence sjednané k pojištění stavby nebo domácnosti od UNIQA. Tato asistence pomáhá řešit problémové situace všech osob ve společné domácnosti, zejména:

  • nedodání zaplaceného zboží z e-shopu
  • dodání jiného zboží nebo poškozeného/zničeného zboží z e-shopu
  • zneužití platební karty nebo platebních údajů
  • zneužití identity a osobních údajů na internetu
  • podvodné e-maily
  • vylákání finančních prostředků
  • další formy kybernetické kriminality

Asistence UNIQA je dostupná telefonicky. Pomoc spočívá v ochraně a prosazování oprávněných právních zájmů pojištěného vzniklých v souvislosti s výše uvedenými problémy a v hledání vhodného řešení. Součástí je jak odborná právní podpora, tak i náhrada finanční ztráty do sjednaného limitu. U potíží s e-shopy řeší asistence nejen obchody se sídlem v ČR, ale rovněž v EU. Právník rovněž posoudí, které situace jsou postižitelné trestně, a doporučí součinnost s Policií ČR.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3